Hoofdmenu

Kever onbekend

Gestart door hoven, juni 24, 2013, 21:53:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77088931
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-05-19 Amersfoort - Nieuwland
Foto's:


bij voorbaat dank Alrik Hoven
Mvg,
Alrik

Douwe van der Ploeg

Een Donacia. Welke is voer voor de experts.
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

Toon Keukelaar

hoven

Is het dan niet vulgaris?
Mvg,
Alrik

Douwe van der Ploeg

Nee, dan is het nog steeds spec.. Staat voor species, waarmee betekend wordt dat het één van de Donacia soorten is, maar verder niet te zeggen welke.
Douwe van der Ploeg

hoven

Dat begrijp ik, maar obv de familienaam heb ik gezocht op kerbtier en dacht obv deze afbeeldingen dat het vulgaris was. Volgens kerbtier is deze familie vanaf foto te determineren. Dat klopt niet, begrijp ik? Of mist mijn foto cruciale onderdelen?
Mvg,
Alrik

Douwe van der Ploeg

Kerbtier is verre van compleet, al helemaal gezien er in Nederland soorten voorkomen die ze in Duitsland niet hebben.
Douwe van der Ploeg

hoven

Mvg,
Alrik

beetlestitch

er zijn maar enkele soorten zo van de foto te benoemen daar de grootte ook van belang is evenals de onderlinge lengte verhouding van sprietleden dus in 99 van de 100 gevallen spec. groeten toon.
Toon Keukelaar

hoven

Interessant... Wat bedoel je precies met de onderlinge lengte verhouding van sprietleden?
Mvg,
Alrik

beetlestitch

dat de ene langer is dan de andere . dit kan zijn 1x langer of 2x langr enz. 2e sprietlid ten opzichte van het 3e ofzo dat vind je in de tabel terug zo is het moeilijk om van een foto dit te beoordelen daar dit zelden recht van boven is gefotografeerd. het vertekent heel snel. verder zijn er nog een rits onderlinge kenmerken van belang. groeten toon.
Toon Keukelaar

hoven

Duidelijk. Je refereert naar "de tabel". Ik zoek al een tijdje naar goede "keverliteratuur" (lees, tabel). Heb je een tip?
Mvg,
Alrik

Arp

Beginnen in tabel Donaciinae, dan bijvoorbeeld door bij Donacia (als het er eentje is).

Je kunt ook FHL-9 oppikken zolang deze nog illegaal online staat.

Ook nog iets info bij The WCG en er is vast wel meer te vinden ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jack_windig

Citaat van: Arp op juni 27, 2013, 19:52:52 PM

Je kunt ook FHL-9 oppikken zolang deze nog illegaal online staat.
Zo hee, geweldig wat je toch af en toe op het net opsnort Arp. Ik had hiervan van een gedeelte nog een heel oude kopie liggen, waarvan middenin ook nog een stuk ontbrak. Was niet mee te werken...