enkele vragen omtrent waarneming.nl

Gestart door bas waanders, juni 21, 2013, 13:23:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

Sinds een jaar of twee heb ik , naast astrofotografie , macrofotografie ontdekt . Sindsdien heb ik als hobby dus het afstruinen van enkele potentieel interessante plekjes hier in de buurt , gewapend met camera . Een geweldige bezigheid , relaxt en verslavend :-)

Sindsdien ben ik aangemeld bij waarneming.nl . Één van de grote voordelen : determinatie van alle beestjes verloopt vlot waarbij ikzelf veel bijleer en ontdek . Ik ben er ook achtergekomen dat er zelfs in dit dichtgetimmerde deel van Nederland ( omgeving Heerlen/Brunssum ) best nog wel een grote biodiversiteit is en ik heb ook het geluk gehad enkele "zeldzaamheden" te mogen fotograferen .

Waarneming . Ik ga op pad en elk dier wat voor mijn lens komt word vastgelegd . Maar .............

- sommige soorten laten zich juist op het "moment supreme" niet vangen . Ik laat het dan rusten . Heeft een waarneming wel zin als er geen "bewijs" in de vorm van een foto bestaat ? Ik kan na een goede slok op wel olifanten waarnemen op de Brunssummerheide , maar zonder foto is het niet echt overtuigend .
- Er zijn ook soorten die ik NIET vastleg . Overdreven gezegd : Open de klikobak en duizenden fruitvliegjes en andere gedrochten komen mij massaal tegemoet . Ik maak dan geen foto met de vermelding : Fruitvlieg , aantal 10000 ........ Is er een grens ? Mieren komen ook met tienduizenden voor .....
- Ik leg de lat hoog : onscherpe foto's plaats ik sowieso liever niet . Vanaf een foto zou een determinatie moeten lukken in de meeste gevallen , met een wazig plaatje bereik ik niets .

Nogmaals , een geweldige site ! Enorm informatief en een goede hulp . Ook hier nog even een pluim voor iedereen die zich actief inzet , vooral admins bij de determinaties , geweldig !
Maar goed , genoeg even , ik had gewoon enkele vraagjes op de plank liggen ,ben benieuwd naar de meningen :-)

http://www.baswaanders.com

Guus Peterse

Het is geen fotowebsite. Foto's plaatsen mag, maar is vooralsnog niet verplicht. Je kunt ook iets waarnemen zonder een foto te maken, sommige mensen kunnen daar zelfs net zoveel plezier aan beleven, en je kunt die waarneming zonder foto evengoed vastleggen, bijvoorbeeld op Waarneming.nl.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Margreet Kwh

Hallo Bas,

leuk dat je zo enthousiast bent.
Hier kun je wat algemene informatie vinden over waarneming.nl: http://waarneming.nl/info.php
Vragen over waarneming.nl in het algemeen kun je altijd stellen in dit deel van het forum: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=17.0
Je zou waarneming.nl kunnen zien als een soort "electronisch aantekenboekje" waarin ook andere mensen kunnen kijken.
Je stelt zelf je doelen daarbij, je bepaalt zelf wat je wilt waarnemen, en waarneming.nl heeft een aantal gedragsregels geformuleerd, omdat men begaan is met de kwetsbaarheid van de natuur. Hier kun je die gedragsregels vinden: http://waarneming.nl/gedragsregels.php

Waarneming.nl wordt ook wel aangeduid als een zogenaamd "invoerportaal", een mogelijkheid om een groot aantal data in te voeren voor gebruik door andere organisaties. Zie bijvoorbeeld de actie van morgen, 24 uur voor de natuur: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=228506.0

Verder vormen de gebruikers van waarneming.nl een soort "community", die via het forum maar ook In Real Life in contact staan met elkaar.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

bas waanders

Mijn enthousiasme is voortgekomen uit de resultaten : mooie foto's ( steeds beter ) en ik merk dat je uit ervaring leert waar te kijken en waar op te letten . Ik heb altijd al een zwak gehad voor natuur in het algemeen , was macrofotografie vroeger iets wat je zag , nu beoefen ik het zelf en er is echt een hele wereld voor me opengegaan . Ook belangrijk voor me : het actief bijdragen aan statistieken omtrent de insectenwereld , in het bijzonder hier in de buurt . Het maakt me tevens bewust hoe kwetsbaar dat alles is in deze regio . Ik heb een artikel in de maak om in één of ander tijdschrift of krant te publiceren om mensen vooral bewust te maken van dit feit en hopelijk draag ik op deze manier een steentje bij aan het behoud ervan :-)

SlechtValk

Er is niets tegen waarnemingen zonder "bewijs" daar hebben we namelijk een keurinssysteem voor. Een waarneming kan goedgekeurd worden op basis van een foto of duidelijke beschrijving die andere soorten uitsluit. Maar ook waarnemingen zonder bewijs kunnen bijdragen aan statistieken (alhoewel de waarde daarvan uiteraard enigzins verminderd is...). Ook kunnen op vage foto's net de goede kenmerken staan om een sluitende determinatie te maken, dus ook deze kunnen iets toevoegen. Naar mijn bescheiden mening is een slechte foto beter dan geen foto, alhoewel je natuurlijk niet elke vage mus hoeft te posten :P (dit gaat vooral op voor opmerkelijke/zeldzame soorten).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

laatvlieger

Nou, nee hoor. Ho meer foto's, hoe beter. Dit is omdat een waarneming dan veel beter is gedocumenteerd. En ook foto's van algemene soorten kunnen best belangrijk zijn omdat we nu niet kunnen voorspellen wat er over 50 jaar algemeen is. Ook kun je met een hele grote fotodatabase in de toekomst onderzoek doen of bijvoorbeeld kleurpatronen over de jaren binnen een soort veranderen, of geografisch anders zijn.

Waarnemingen zonder foto zijn ook belangrijk, met name vanwege hun indicatiewaarde. Het is aannemelijk dat de soort ergens nog wordt gezien. Als er echter al lange tijd wel waarnemingen worden gedaan, maar telkens geen afdoende bewijs bij wordt geleverd, dan zou dat kunnen leiden tot meer specifiek onderzoek. Even een hypothetisch voorbeeld:

In een bepaalde polder worden door meerdere waarnemers Rugstreeppadden gemeld. Dit is een aanwijzing dat de soort hier hoogstwaarschijnlijk voorkomt. Met bijvoorbeeld inrichtingsplannen kan hier dan rekening mee worden gehouden om de padden te beschermen. Als er echter al lange tijd wel padden worden gemeld, maar er telkens geen bewijs in de vorm van foto's wordt geleverd, is dat een goede reden om eens gerichter verder te zoeken en te kijken of de padden er echt wel voor komen of dat de waarnemers zich misschien vergissen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de waarnemers het geluid van de Veenmol verwarren met dat van de Rugstreeppad.
Zo zie je dat waarnemingen zonder foto wel degelijk bijdragen aan onze kennis van een gebied, maar dat onderbouwde waarnemingen (bijv met foto) uiteraard meer zeggen.

Voor sommige dieren is het bijvoorbeeld ook lastig om goede foto's te maken. Bijvoorbeeld van de Boommarter. Als er dan in een bepaald gebied waar de Boommarter niet voor zou komen, waarnemers zijn die menen wel een Boommarter gezien te hebben, dan zijn dit waardevolle waarnemingen. Daar moet je dan iets mee. Dat zou een reden kunnen zijn om bijvoorbeeld eens een cameravallen en sporen onderzoek op te zetten om te achterhalen of er misschien toch Boommarters in het gebied zitten.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marcel123

Bij de kaardebol bleek een soort twee soorten te zijn..dan is het handig dat een waarneming gedocumenteerd is.