Fruittafel, waarneming-ideetje voor de tropische dag morgen

Gestart door Botervlieg, augustus 01, 2013, 22:05:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Morgen schijnt het een zeer warme dag te worden. Nu heb ik jaren geleden eens op het Belgische forum gelezen over het vlinders lokken met fruittafels.
In de vlindertuin in artis ligt volgens mij ook fruit voor de tropische vlinders.

O.a. deze http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=6920

Misschien leuk om morgen eens te proberen als je (oud) fruit in huis hebt. Niet alleen voor dag- en nachtvlinders leuk, maar er kan natuurlijk van alles op af komen. Kevers, wespen, vliegen.

Blijf er wel bij en als er ongewenste gasten (of ongewenste hoeveelheden) op af komen dan kun je het natuurlijk gaan opruimen.

Wie het leuk vind kan ik dit topic foto's plaatsen van de fruittafel en de waarnemingen erop.


Groetjes, Marleen


Botervlieg

Ik heb een groot bord met fruit buiten gezet.

Halve banaan door de midden.
Oude appel in partjes
Schillen van galia meloen (En een paar stukjes die er niet lekker uitzagen)
2 schijfjes citroen en een halve uitgeknepen citroen

Groetjes, Marleen


Tom1980

Leuk idee marleen,mischien dat ik hier ook nog wat neerleg.....
de eerste foto is volgens mij een fruitvliegje ;)
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Botervlieg

Hallo Tom,

Bedankt voor je berichtje. Ja, fruitvliegjes denk ik ook, maar als ik me niet vergis, zijn daar meer soorten van.

Zojuist ook de gewone wesp, die was natuurlijk te verwachten.

Benieuwd wat er nog volgt.

Robert Heemskerk

Lekker zeg MArleen.
Mogen mensen ook komen fourageren?

Ikzelf leg ook fruit neer maar meer om slakken weg te vangen uit de tuin.
Dat lukt vrij aardig. Ik doe dat in de schemering want dan zijn ze het meest actief.

Wat mezelf opviel was dat er ook regelmatig wormen onder de schillen komen of mieren, rupsen, pissebedden, springstaartjes, duizendpoten en miljoenpoten.
Die komen kennelijk ook op de zoete geur af.
Soms zijn de (meloen)schillen verplaatst, dat zou een egel kunnen doen maar een ekster is ook niet uitgesloten.

Botervlieg

#6
Hallo Robert,

Natuurlijk mag je komen foerageren, ik denk alleen dat je het niet meer wilt, haha. Het ligt inmiddels al sinds 8:00 ongeveer buiten.
En allerlei vliegen erop... Bah. Haha.

Wat leg jij zoal op de fruittafel/plank/schaal/bord? En waar zet je het neer? Op de grond neem ik aan? Bij mij staat het op een tafeltje op het balkon. Hier zijn wel pissebedden en slakken, mieren zie ik hier niet vaak. De slakken komen misschien vanavond inderdaad. Het is nu vast te warm voor ze.

Het is vrij rustig op de schaal. Ik zat net te bedenken wat ik eigenlijk had verwacht, tja ik had er eigenlijk niet echt een verwachting van.
De gewone/duitse wesp is wel logisch, maar verder... Ja de fruitvliegjes, ik had van te voren niet eraan gedacht dat ze zouden komen,
maar natuurlijk is het logisch dat ze er zijn.

Ik had het wel iets drukker verwacht, met name meer wespen. Maar deze wesp vermaakt zich ontzettend in zijn/haar eentje.
Ze hakt brokjes meloen van het grote stuk en probeert er mee weg te vliegen.
Alleen met zo'n zware lading valt dat niet mee.

Net nog een zweefvlieg erop gevonden, misschien kegelbijvlieg. Deze houdt van appel.

Aan de overkant heeft iemand een vlinderstruik die het héél goed doet. Lijkt erop dat mijn bordje fruit het daar niet van gaat winnen.
Koolwitjes, distelvlinder, dagpauwoog, een (boom?)blauwtje... Ze vliegen af en toe wel in de buurt van het balkon, maar komen nog niet op het fruit.
Een akkerhommel zit liever op de lavendel en korenbloem, die vliegt het fruit steeds voorbij.

Maargoed, we hebben de middag en avond nog, zal zien wat er verder nog komt.

Groetjes, Marleen

Robert Heemskerk

#7
Ik gebruik alleen meloenschillen en sinasappelschillen.
Die leg ik neer op de aarde tussen de planten op meerdere plekken in de tuin, met de schilkant naar boven.
Daar komen ook grote aardslakken op af in de nacht, 'de tijger onder de slakken'.
In de nacht komen zowieso veel beestjes af op geuren.
Bepaalde bloemen ruiken ook sterker in de nacht, waarschijnlijk om zo nachtvlinders te lokken(?).
Maar je hebt nu (ook overdag) veel 'geurconcurrentie', er staat nu van alles in bloei.

dutchway

Ik heb twee hangmandjes in mijn tuin en doe daar ook fruit in.
Ik gebruik vooral appels, sinaasappels en bananen
Ik giet soms ook wat siroop op de halve sinaasappels.
En er komt heel wat op af. Overdag vliegen natuurlijk, maar ook hoornaars
Bont zandoogje, gehakkelde aurelia en atalanta
Verder ga ik in het donker met zaklantaarn bij de manden kijken en er komen echt veel nachtvlinders op af,
Ik doe dit al een jaar of twee en heb al heel veel soorten zo gezien.
Hang/leg het fruit niet vlak bij het terras vanwege vliegen/wespen overlast.
Groeten van Lia

Botervlieg

Hallo Lia,

Zou je alsjeblieft eens een foto willen plaatsen van je hangmandjes met fruit (en evt met dieren erop?)

Ik ben wel benieuwd.

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

cora

Ik heb na het idee van mijn zus ( zie boven Lia) ook een mandje fruit opgehangen. De eerste avond dat ik ging kijken met mijn zaklamp wist ik niet wat ik mee maakte zat er een heus zwart weeskind op :o  en dat in mijn tuin in Rotterdam.. Beginners geluk?
Wel heel leuk inmiddels ook roesje en piramidevlinder gezien erop.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Botervlieg

Wat heb jij er aan fruit in Cora?
En zou jij (ook) een foto willen plaatsen?

Ik ben erg benieuwd!

Groetjes, Marleen

cora

Hallo Marleen
Ik heb een bakje van een vochtvreter genomen dus het deel met spleetjes zodat als het regent het water weg kan en het bakje niet vol komt te staan met water. Ik heb hem met 3 touwtjes in de boom gehangen op oog hoogte en niet in een loop route of bij je terras ivm wespen. Ik ben nog aan het uitproberen met het fruit, kiwi, sinaasappel, aardbei, appel, banaan, .......
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot