Hoofdmenu

"vuurvliegjes"

Gestart door SlechtValk, juni 21, 2013, 02:29:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Afgelopen dagen wat "vuurvliegjes" gezien, maar welke soort is dat nou? ik begreep dat het meestal kevertjes zijn... glimworm? is er verschil? deze vlogen... plaats zuid limburg (omgeving enci).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Arp

Hoi Stefan,

Ja, Glimworm - drie soorten in NL, maar voor zover ik begrepen heb zijn de mannetjes Kleine Glimworm de enige die (duidelijk) lichtgevend vliegen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

SlechtValk

Citaat van: Arp op juni 21, 2013, 11:26:55 AM... mannetjes Kleine Glimworm de enige die (duidelijk) lichtgevend vliegen.

Dank je Arp, ik heb ze maar als zodanig ingevoerd, al vraag ik me wel een klein beetje af hoe "duidelijk" ze lichtgevend moeten zijn. Dit was vergelijkbaar met (afentoe pulserende) gloeiende vonken die van een vuur af schieten, op zich wel duidelijk lichtgevend, maar veel kleiner dan ik verwacht had :P...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Arp

Phosphaenus hemipterus vliegt niet

Bij Lampyris noctiluca (Grote) en Lamprohiza splendidula (Kleine) vliegt alleen het kereltje. Vaak wordt beweerd dat de mannetjes van Lampyris noctiluca helemaal niet glimmen/gloeien, maar dat is niet juist - ze kunnen licht geven, maar heel zwak. Als je op afstand duidelijk een lampje ziet vliegen, dan is het dus een kereltje Lamprohiza splendidula.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

SlechtValk

Wederom bedankt Arp!
Dan durf ik er wel zekere mannen L. splendidula van te maken, aangezien ik een 20 meter toch wel een afstand noem. Leuk! Eén keer vlogen ze elkaar ook in de "haren" :P Leuk twee vonkjes die om elkaar heen aan het tollen zijn ;).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.