Vreemde kleur Kleine Canadese Gans.

Gestart door Zonnekoning, mei 04, 2007, 23:33:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

In de Badhûskule op Terschelling heb ik vandaag 3 Kleine Canadese Ganzen gezien, waarvan 1 een vreemde lichtbruine zweem over het verenkleed had. Is dit een jong van vorig jaar of is er wat anders aan de hand.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

tekenaar

mogelijk een exemplaar wat niet geruid heeft en daardoor erg oude (gebleekte) veren heeft. Een uit gevangenschap afkomstige kleurmutatie is ook mogelijk. Heb je toevallig een foto?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan Harteman

#2
Citeermogelijk een exemplaar wat niet geruid heeft en daardoor erg oude (gebleekte) veren heeft. Een uit gevangenschap afkomstige kleurmutatie is ook mogelijk. Heb je toevallig een foto?
Van de Canadese gans (welke ondersoort ook) zijn mij nog vrijwel geen kleurmutanten bekend (god dank, de kruisingen zijn al erg genoeg), alleen in de VS heb ik een variant gezien die leucistisch is.

Zonnekoning

Citeermogelijk een exemplaar wat niet geruid heeft en daardoor erg oude (gebleekte) veren heeft. Een uit gevangenschap afkomstige kleurmutatie is ook mogelijk. Heb je toevallig een foto?
Helaas zat de vogel erg ver weg en heb slechts de beschikking over een kleine digitaal fototoestel. Het leek wel of de vogel een kleurspoeling heeft gehad bij de kapper.
Ik ben hier nog een kleine 3 weken en zal wel kijken of er nog meer vreemd spul rond zwemt.
Je wordt hier ook gek van de enorme hoeveelheden Grauwe Ganzen. :gun:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Harteman

#4
CiteerJe wordt hier ook gek van de enorme hoeveelheden Grauwe Ganzen. :gun:
Zolang het maar Grauwe ganzen zijn en geen soepganzen.
En trouwens, ik zie liever 100en grauwe ganzen in onze natuur, dan een 10-tal Canadese (zeker als die ook nog eens afwijkend zijn!)

Zonnekoning

#5
CiteerZolang het maar Grauwe ganzen zijn en geen soepganzen.
En trouwens, ik zie liever 100en grauwe ganzen in onze natuur, dan een 10-tal Canadese (zeker als die ook nog eens afwijkend zijn!)
Het zijn gelukkig geen soepganzen, maar ze jongen als gekken en bij gebrek aan predatoren...
Er is in ieder geval een ontheffing om ze te bejagen en het jeukt er van de konijnen. Het gaat daar dus ZEER goed mee :lol: . Het zal wel een zeer luidruchtig najaar worden.
Wat wel weer verontrusten is, dat ik misschien een broedende Nijlgans heb gezien in het Waterplak, midden in een meeuwenkolonie.
Vandaag de vreemde Canadese gans niet gezien, maar als ik hem zie zal ik proberen hem te fotograferen met mijn analoge spiegelreflexcamera met 100-300 mm telelens.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Toine

Hier bij het Markiezaatsgebied (Bergen op Zoom) heb ik vorige week inmiddels al een koppel Nijlganzen waargenomen met vijf kuikens. Vorig jaar zaten ze er ook toen zijn er drie kuikens grootgekomen.
Afgelopen zomer zat er ook al een koppel Zwarte zwanen met twee kuikens.

Grauwe ganzen en Rotganzen zijn uiteraard ook volop aanwezig, prachtige vogels! Echt Hollands' schoon ;)

Uiteraard zit hier ook een flink aantal Canadezen (honderden...) en tevens Brandganzen, helaas zitten er ook al tientallen hybriden tussen. Kleurmutaties heb ik (gelukkig) nog niet waargenomen.

Vincent Hart

CiteerEr is in ieder geval een ontheffing om ze te bejagen en het jeukt er van de konijnen. Het gaat daar dus ZEER goed mee :lol: . Het zal wel een zeer luidruchtig najaar worden.
Tja, waar zou de natuur zijn zonder jagers?

...

Ehrm...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Harteman

Tjah een mens blijft van nature gedeeltelijk een roofdier (zie onze lichaamsbouw).
Maarja, de gemiddelde nederlander is dat vergeten omdat de manier van doden hen niet aanstaat... of volgens hen niet nodig is. Okay, ook ik ben het niet altijd eens met jagers, maar het feit dat een dier gedood wordt voor bepaald beheer kan ik niet afkeuren. Graag eens wat afschot van Nijlganzen en Canadese ganzen.
In de natuur telt niet het individu van een diersoort, maar de gehele populatie.
Of zeg ik nu iets gevaarlijks?

Jos Welbedacht

CiteerIn de natuur telt niet het individu van een diersoort, maar de gehele populatie.

Wordt gezegd door mensen, maar is het wel zo?

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Leon Olsthoorn

CiteerGraag eens wat afschot van Nijlganzen en Canadese ganzen.
In de natuur telt niet het individu van een diersoort, maar de gehele populatie.
Of zeg ik nu iets gevaarlijks?

Voor mij wel, ik vind het een slechte zaak als wij dieren gaan doden alleen omdat ze ons niet aanstaan. Ja, van nature zijn we omnivoren die zo nu en dan andere dieren doden om te eten, maar inmiddels hebben we de keuze en de mogelijkheid om dit niet te doen.
Ik ben het met je eens dat faunavervalsing een slechte zaak is, maar wat mij betreft zijn wegvangen en geboortebeperking de enige opties die we hebben. En verder moeten we op de blaren zitten omdat we onze billen gebrand hebben.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Zonnekoning

#11
Pfff... Vandaag nog een Kleine Canadese Gans gezien, die gepaard leek met een Grauwe Gans. :huh:
Een paar jaar geleden een mannetje KCG gezien die het mannetje GG had weggejaagd en trots mee zwom met "zijn" vrouwtje en pullen.
Het zijn er hier zo veel dat ik er een beetje  :twisted: van wordt. Wat mij betreft mogen ze hun dierlijke lusten hier botvieren en ik hoop dat ze de Nijlganzen ook meenemen, want die zie ze niet als wild. :blink:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Pim

CiteerWat mij betreft mogen ze hun dierlijke lusten hier botvieren en ik hoop dat ze de Nijlganzen ook meenemen, want die zie ze niet als wild


Zulke uitspraken vind ik een dierenliefhebber onwaardig. (en dan doel ik op het doodschieten van ganzen)

Misschien moeten de Nijlganzenhaters (en dat zijn er nogal wat) natuur eens leren te bekijken in een breder perspectief.

Zeer primitief om steeds maar in te willen grijpen met het geweer.

Zeker als je zelf ganzen houdt moet je misschien eens de hand in eigen boezem steken. Die nijlganzen kunnen er niks aan doen dat ze hier zijn gekomen. Je kunt er ook respect voor hebben dat ze zich zo goed aanpassen.

Zou het kruisen van soorten ook niet natuur zijn in bredere zin?

En uitspraken van "ik wordt gek van al die grauwe ganzen" zijn mijn inziens echt treurig. Ik wordt gek van een overschot aan mensen die heel graag alles willen reguleren, regelen en doodschieten.

Voorbeeldje:

In de Oostvaardersplassen zitten zeer veel grauwe ganzen. Er zitten daardoor ook veel vossen die de grauwe ganzen opeten. Maar beide soorten worden krachtig bestreden of dat is de wens van velen. Je ziet nooit een boer die een standbeeld voor een vos opricht.

Allemaal zeer hypocriet.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Zonnekoning

Ik geeft toe dat het niet de meest ideale oplossing is en als er een alternatief bestaat sta ik daar helemaal voor open!
Het zijn er echter zo veel (ik schat een kleine 500) en die populatie is slechts in een tijdsbestek van ongeveer 5 jaar tijd ontstaan. Je komt ze overal tegen en dit  gaat ten koste van de bijzondere en kwetsbare flora en fauna.
Ik over het algemeen fel tegen de jacht, maar in dit geval zie ik geen andere oplossing.
Terschellingers zijn zo wie zo vreemd volk.
Toen het HEEL erg slecht ging met het Duinkonijn heeft SBB verzocht om een jaar niet op ze te jagen. Toen hebben ze gedreigd om vossen te introduceren op het eiland en dat is geen loze dreiging! Ze hebben zelfs reeën ingevoerd en ik weet inmiddels waar die vandaan kwamen.
Noodgedwongen moest SBB runderen inzetten om te voorkomen dat het duingebied dichtgroeide.
Nu gaat het erg goed met het konijn en er zijn al gebieden waar ze de runderen hebben weg gehaald.
Men mag mijn mening dan wel hypocriet vinden, maar niemand heeft een probleem met het laten verzuipen van Muskusratten.
Ik heb ook liever een andere oplossing, maar de Grauwe Gans begint een ware plaag te worden en ik zie geen andere oplossing.
Het is ook maar afwachten hoe de populaties van de Canadese Gans en de Nijlgans zich ontwikkeld. Ik vrees het ergste.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Leon Olsthoorn

CiteerMen mag mijn mening dan wel hypocriet vinden, maar niemand heeft een probleem met het laten verzuipen van Muskusratten.
Ik heb hier ernstige bezwaren tegen, maar wat kun je daarmee? In mijn jongere jaren deed ik de vangkooien weleens dicht, zodat er geen muskusratten meer in konden, maar dit zet ook weinig zoden aan de dijk. In het geval van de muskusrat worden geld en veiligheid als argumenten gebruikt, en daar kun je met al je dierenliefde moeilijk tegenop, het zijn toverwoorden.

Maar wat mij betreft stoppen we met het doden van muskusratten, ratten, muizen, mollen, mieren, enzovoorts. Als doden verboden is worden mensen vanzelf vindingrijk, nu zijn geweren en klemmen een te makkelijke oplossing
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Rinie van Reenen

#15
CiteerEn verder moeten we op de blaren zitten omdat we onze billen gebrand hebben.
Volgens mij zijn niet wij het die op de blaren moeten zitten, maar is de inheemse natuur dat. Het is toch niet gek als mensen de natuur proberen te beschermen tegen de schadelijke invloed door mensen? In feite is weidevogelbescherming niet anders, het enige is dat daar (gelukkig) geen beesten voor gedood behoeven te worden.
Zoals ook al elders op het forum (http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=22455) gezegd: ik ben het dus zeker eens met Jan, zowel in zijn pleidooi voor het afschieten van (aggressieve) exoten (immers, wegvangen enzo kan onmogelijk effectief zijn, zie genoemd topic) als in zijn opmerking dat het gaat om de soort, niet om de individuen (hoewel dat natuurlijk niet impliceert dat het lot van een individu er niet toe doet, maar slechts dat het eerste belang prevaleert boven het tweede).
Groet, Rinie van Reenen

Leon Olsthoorn

CiteerZoals ook al elders op het forum (http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=22455) gezegd: ik ben het dus zeker eens met Jan, zowel in zijn pleidooi voor het afschieten van (aggressieve) exoten (immers, wegvangen enzo kan onmogelijk effectief zijn, zie genoemd topic) als in zijn opmerking dat het gaat om de soort, niet om de individuen (hoewel dat natuurlijk niet impliceert dat het lot van een individu er niet toe doet, maar slechts dat het eerste belang prevaleert boven het tweede).
Maar een soort bestaat uit een groep individuen. Als je besluit dat de soort nijlgans hier niet mag zijn, betekent dat dat je 5000 individuen moet gaan afschieten. Wij als mensen besluiten dan dat zij geen recht hebben te leven omdat ze hier van nature niet thuishoren. En wij zijn zelf als soort degene geweest die dit probleem gecreeerd hebben, dan lijkt het me een slecht idee dit over de rug van de nijlgans op te lossen. Laat ons dan maar voor de moeilijke oplossing (wegvangen, andere soorten beschermen tegen de invloed van de nijlgans, of weet ik veel wat). Dat is wat ik bedoelde met het op de blaren moeten zitten.

Exoten hebben dezelfde basisrechten als inheemsen, en dat is kunnen leven, op welke plek dan ook.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Zonnekoning

#17
Ik weet ook niet wat te doen, maar vandaag heb ik in het Sterneplak 119 volwassen Grauwe Ganzen geteld en even later kwamen er nog een een stuk of 80 aanvliegen vanuit de polder.
In dit stukje broedden voor een jaar of 2 nog Grutto's, Kievitten en Tureluurs. Nu zit er niets meer. :(
Ik weet niet hoeveel GG's er op het eiland zitten en wil er ook niet aan denken, want dan wordt ik depressief.
Ze vormen in ieder geval een GROOT probleem en er moet IETS aan worden gedaan.
Wat kan me geen  :censored: schelen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

kroonp

#18
Valt de grauwe gans niet buiten het groepje van Nijlgans, Canadese gans, e.d.?
Het is toch gewoon een vogel die van nature in Nederland voor komt? Lang geleden was het ook al een broedvogel in Nederland.

Dat is wat anders dan een soort die door de mens hier geïntroduceerd is.

Wij mensen hebben er voor gezorgt dat, waar eerst moerassen waren, er van die mooie graslanden ontstonden. De weidevogels vonden dat prachtig, dus ze namen enorm in aantal toe.
Nu is het landschap weer zodanig veranderd dat de grauwe gans zich er prima thuis voelt. Daar kan die vogel toch ook niets aan doen?
Groet

Peter Kroon

Zonnekoning

#19
Helaas heb ik de vreemde Canadese Gans niet meer gezien en het item is een "beetje" off-topic geworden en gaat nu over Grauwe Ganzen.

Ik kom al ruim 40 jaar op Terschelling en ken het eiland als mijn broekzak. Tot een jaar of 8 geleden kwamen er geen of nauwelijks Grauwe Ganzen voor. In slechts een paar jaar is de populatie explosief toe genomen en kom nu aantallen tegen, die erg verontrustend vind. Het verdwijnen van broedende Grutto's op het Sterneplak is slechts een voorbeeld. Ze verdrukken ook andere soorten elders op het eiland.
De Grauwe Gans mag dan wel inheems zijn voor Nederland zijn, maar niet voor Terschelling en begint nu een probleem te worden. Vandaar dat er een ontheffing is verleend.
Het verontrust mij dus ook dat ik steeds meer Canadese Ganzen en Nijlganzen tegen kom. Dit zijn soorten die ik eigenlijk niet in de gaten houd, maar ik zal voor Terschelling een uitzondering maken.
Ik zie het ook liever anders, maar is helaas noodzakelijk omdat de flora en fauna zo bijzonder is.
Er komt zelfs een plantensoort voor die alleen op Terschelling bekend is.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Harteman

#20
CiteerZeker als je zelf ganzen houdt moet je misschien eens de hand in eigen boezem steken. Die nijlganzen kunnen er niks aan doen dat ze hier zijn gekomen. Je kunt er ook respect voor hebben dat ze zich zo goed aanpassen.
Waarom moet juist ik de hand in eigen boezem steken? Ik ben toch niet verantwoordelijk voor de daden van iemand anders?
Overigens, ik heb zeker respect voor Nijlganzen, maar evenveel respect heb ik voor alle andere levende organismen. Het doet er niet toe of het om een mug of een olifant gaat, ik vind alles in de natuur prachtig. Maar wat ik bovenal mooi vind, is de natuur zoals die op natuurlijke wijze is ontstaan.

CiteerIk wordt gek van een overschot aan mensen die heel graag alles willen reguleren, regelen en doodschieten.
De zogenaamde hollandse natuur die wij ervan proberen te maken (=regelen/reguleren) is in feite niets anders dan een mega-dierentuin creëren.
Als we dan toch al drastisch ingrijpen om alles er zo oorspronkelijk mogelijk uit te laten zien, dan is het naar mijn idee ook geen probleem om enkele duizenden ganzen te elimineren. Afschot is in mijn ogen diervriendelijk. Als het goed gebeurt is het een snelle pijnloze dood. Als ik dat dieronvriendelijk zou vinden, zou ik erg hypocriet zijn, want ik eet ook graag een stukje biefstuk.
Als ik heel eerlijk ben zou ik dan ook liever een stuk Nijlganzenbout eten dan biefstuk of een varkenslapje, immers een eerlijker stukje scharrelvlees dan wild gevogelte kun je niet krijgen.  :duim:

Rinie van Reenen

Goed verhaal, Jan. Mijn handtekening zou er zo onder kunnen ;-).
Groet, Rinie van Reenen

Zonnekoning

Ik sluit me helemaal bij Jan aan. Vandaag op het Groene Strand ook een paar GG's gezien. Als daar het zelfde gebeurd als met met het Sterneplak is de ramp niet te overzien.
Een aantal jaren heeft SBB het hele plak afgeplagd en stukken uitgediept. De ganzen pendelen tussen de polder en het plak. Ze zorgen dus voor bemesting van het gebied en dat is niet wenselijk.

Er zijn een paar hele goeie restaurants op het eiland, zelfs één met een Michelinster. Wat mij betreft mogen ze wel Terschellinger Gans op het menu zetten. ;)

Ik kom zelden op de andere waddeneilanden en ben benieuwd hoe daar de situatie is.
Met de mentaliteit van sommige Terschellingers, zou het me niets verbazen als ze zijn ingevoerd.
Dat hebben ze ook met Fazanten en Reeën gedaan.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Rinie van Reenen

Invoeren is in geval van een GG natuurlijk op geen enkele manier nodig. Dat soort vogels heeft vleugels, waar ze wat mee kunnen bereiken. Dat is tenminste het idee van trekvogels...
Groet, Rinie van Reenen

eline1234

Ik denk dat we met het bestrijden van inheemse trekvogels misschien wel te ver gaan; in geval van de nijlganzen ben ik het er mee eens dat er iets gedaan moet worden om verdere schade te voorkomen, maar om dat ook bij grauwe ganzen te gaan doen? Ik denk dat er in deze situatie meer te bereiken is met het speciaal voor ganzen aantrekkelijk maken van bepaalde gebieden en akkers, zoals dat nu op kleine schaal gebeurt. Als ganzen de keus hebben tussen een weiland met hoogstaand groen gras en een wat schraler gebied, gaan ze dan niet vanzelf naar het meest geschikte fourageergebied?
Overigens weet ik niet precies hoe het zit met de trekroutes van ganzen, maar stel nu dat niet elk jaar precies dezelfde groep naar Nederland komt, met andere woorden, elk jaar komen hier andere ganzen. Gaan we dan elk jaar grauwe ganzen afschieten net zo lang tot ze niet meer naar Nederland komen? Oftewel tot er geen grauwe ganzen meer zijn?
Naar mijn idee moeten we eerder iets doen aan het landschap dan aan de dieren zelf, is het niet zo dat dieren komen of gaan als de voorwaarden geschapen worden?
Eline

Rinie van Reenen

#25
Het lijkt me inderdaad onzin om het beleid ten aanzien van de Nijlgans toe te passen op de Grauwe Gans. Jan Harteman heeft het in zijn pleidooi voor regulering van de vogelstand dan ook over exoten, dat wil zeggen: vogels die niet van nature tot de Nederlandse vogelstand en het Nederlandse ecosysteem behoren.
Wat betreft het verhaal over Terschelling, daar heb ik geen verstand van, maar ik kan me voorstellen dat het op het moment een beetje overload gaat worden. Tegelijkertijd moeten we wel bedenken, dat de GG hier op eigen kracht is gekomen, en dat hij op veel plekken wél nuttig werk doet; denk vooral aan het openhouden van de OVP!

Eline, doorgaans is het zo, dat vogels na overwinteren weer terugkeren naar hun broedgebied. Het is niet zo dat er een complete populatie-uitwisseling plaats zal vinden. Wel lijkt het me, gezien de enorme populatietoename (6700 % in 25 jaar volgens Broedvogelatlas), zo, dat er van de overwinterende ganzen telkens wel wat vogels achterblijven, omdat ze zich koppelen aan de plaatselijke populatie.
Groet, Rinie van Reenen

Guus Peterse

CiteerIk denk dat er in deze situatie meer te bereiken is met het speciaal voor ganzen aantrekkelijk maken van bepaalde gebieden en akkers, zoals dat nu op kleine schaal gebeurt. Als ganzen de keus hebben tussen een weiland met hoogstaand groen gras en een wat schraler gebied, gaan ze dan niet vanzelf naar het meest geschikte fourageergebied?

Overigens weet ik niet precies hoe het zit met de trekroutes van ganzen, maar stel nu dat niet elk jaar precies dezelfde groep naar Nederland komt, met andere woorden, elk jaar komen hier andere ganzen. Gaan we dan elk jaar grauwe ganzen afschieten net zo lang tot ze niet meer naar Nederland komen? Oftewel tot er geen grauwe ganzen meer zijn?
Wat betreft de eerste opmerking: ik denk dat er dan alleen maar steeds meer grauwe ganzen komen en dat het overschot toch weer op de voor ons ongewenste plekken opduikt.

Wat betreft de tweede opmerking: lijkt me niet van toepassing op de grauwe gans. Het betreft hier geen trekvogels die 's winters vanuit het noorden hir neerstrijken. Ik geloof eigenlijk dat de in Nederland broedende grauwe ganzen standvogels zijn (geworden?).
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Zonnekoning

Het zijn hier op het eiland zijn het inderdaad standvogels, ze zijn niet schuw en de populatie is explosief gegroeid. Ik kom 3 keer op het eiland, in mei, oktober en november.
Op de verspeidingskaart heb ik gezien dat ze ook erg veel voorkomen op Texel, maar dat eiland is meer polder dan natuur. Op Terschelling is dat precies andersom.

De grootste concentratie zit in het Waterplak/Sterneplak. Maar we hebben ze ook gezien op het Groene Strand, achter de reddingbootschuur bij Paal 8, Badhûskulle, Onder de Draad, Rijsplak en Plak van 15.
Ik verwacht ze ook op andere plekken waar ik nog niet ben geweest.
Op de Bosplaat heb ik nog niet kunnen kijken, omdat SBB met het fietspad bezig is en daardoor moeilijk bereikbaar is.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

eline1234

Wat ik me dan nu wel afvraag is waarom de ganzen zich zo plotseling thuis voelen daar? Dan moet er lijkt mij wel iets veranderd zijn, anders zouden ze er toch al veel eerder gezeten hebben?
De enige structurele oplossing lijkt mij nog steeds het niet-aantrekkelijk maken van het gebied (dan misschien het hele gebied?), waardoor de populatie vanzelf niet meer zal groeien. Bij afschot, zoals eerder gesuggereerd werd, maak je alleen maar ruimte vrij voor ganzen die elders vandaan komen. Als je dan toch persé op een dergelijke manier de ganzen wil tegengaan, zou ik eerder kiezen voor schudden of rapen van de eieren. De ganzen blijven dan waarschijnlijk wel waar ze zijn, dus er komt ook geen nieuwe (vruchtbare) populatie, wat je bij afschot wel zou zien.
Eline

Zonnekoning

#29
Misschien een goede tip om Terschelling m.b.v. Google Earth te eens goed te bekijken. Dan wordt het duidelijk waarom het een geschikt gebied is voor ganzen.
De polder is een ideaal foerageergebied en de verschillende plakken (dit is een naam voor natte/vochtige duinvaleien) een perfect broedgebied.
Het niet aantrekkelijk maken van die gebieden is onmogelijk, omdat je het dan ook ongeschikt maakt voor andere soorten.
Het schudden van eieren is haast onmogelijk, omdat de nesten nauwelijks te vinden zijn en de gebieden moeilijk toegangkelijk zijn. Daarnaast zou je de nesten van andere vogels verstoren. Denk hierbij aan o.a. Bruine- en Blauwe Kiekendief en de Velduil, om maar wat te noemen.
Het enige wat veranderd is, dat de Grauwe Gans een beschermde status had en daardoor zich ongestoord heeft kunnen vermeerderen.
Het eiland is op zich niet zo veel veranderd, dus daar kan het niet aan liggen.

Aanvulling:

De luchtfoto's zijn van (meen ik) van najaar 2003. Het grondwaterpeil was toen abnormaal laag en veel duinmeertjes stonden geheel droog. Je moet dus het eiland veel natter voorstellen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.