Vreemde kleur Kleine Canadese Gans.

Gestart door Zonnekoning, mei 04, 2007, 23:33:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Vandaag de gans in het Waterplak gezien en gefotografeerd met een kleine digitale camera en een analoge spiegelrefex (300 mm). Van de laatste is het rolletje nog niet vol, dus die komt later.
Het is in ieder geval een heel raar beest. Het lijkt wel een hybride (Canadese Gans x Brandgans) x Grauwe Gans of zo.
De foto is van slechte kwaliteit en ik hoop dan de analoge foto's beter zijn, maar de afstand waarop ze zijn gemaakt is groter.

P.S.

Gisteren 2 paartjes Grauwe Ganzen gezien met pullen op het Groene Strand.  :angry:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

grutto

Citeer
CiteerWat mij betreft mogen ze hun dierlijke lusten hier botvieren en ik hoop dat ze de Nijlganzen ook meenemen, want die zie ze niet als wild


Zulke uitspraken vind ik een dierenliefhebber onwaardig. (en dan doel ik op het doodschieten van ganzen)

Misschien moeten de Nijlganzenhaters (en dat zijn er nogal wat) natuur eens leren te bekijken in een breder perspectief.

Zeer primitief om steeds maar in te willen grijpen met het geweer.

Zeker als je zelf ganzen houdt moet je misschien eens de hand in eigen boezem steken. Die nijlganzen kunnen er niks aan doen dat ze hier zijn gekomen. Je kunt er ook respect voor hebben dat ze zich zo goed aanpassen.

Zou het kruisen van soorten ook niet natuur zijn in bredere zin?

En uitspraken van "ik wordt gek van al die grauwe ganzen" zijn mijn inziens echt treurig. Ik wordt gek van een overschot aan mensen die heel graag alles willen reguleren, regelen en doodschieten.

Voorbeeldje:

In de Oostvaardersplassen zitten zeer veel grauwe ganzen. Er zitten daardoor ook veel vossen die de grauwe ganzen opeten. Maar beide soorten worden krachtig bestreden of dat is de wens van velen. Je ziet nooit een boer die een standbeeld voor een vos opricht.

Allemaal zeer hypocriet.
Deze informatie klopt volgens mij niet. In de oostvaardersplassen is geen vossenbeheer er zitten wel veel vossen dat is duidelijk. De predatie van grauwe ganzen is ook aanzienlijk maar in een bepaalde periode. De vossen moeten buiten deze "kwetsbare" periode natuurlijk ook eten en dan staat er geen gans op het menu.
Ik ben benieuwd hoe e.e.a zich verder zal ontwikkelen in de Oostvaardersplassen

Met de nijlganzen en andere exoten zie je dat bijna alle erkende natuurorganisaties een nul stand nastreven. Zelf zag ik diverse Buizerd nesten op vrij grote hoogte in een boom worden ingepikt door een nijlgans. De eerste waarneming hier van was de eerste indruk van het lijkt wel of er een bijzonder roofvogel op het nest zit. Het bleek al snel dat het een nijlgans was.

Als ik had mogen kiezen had ik de buizerd het liefst op het nest gezien !!!!

Groet,

Grutto




Groet
Tjeerd

grutto

CiteerWat ik me dan nu wel afvraag is waarom de ganzen zich zo plotseling thuis voelen daar? Dan moet er lijkt mij wel iets veranderd zijn, anders zouden ze er toch al veel eerder gezeten hebben?
De enige structurele oplossing lijkt mij nog steeds het niet-aantrekkelijk maken van het gebied (dan misschien het hele gebied?), waardoor de populatie vanzelf niet meer zal groeien. Bij afschot, zoals eerder gesuggereerd werd, maak je alleen maar ruimte vrij voor ganzen die elders vandaan komen. Als je dan toch persé op een dergelijke manier de ganzen wil tegengaan, zou ik eerder kiezen voor schudden of rapen van de eieren. De ganzen blijven dan waarschijnlijk wel waar ze zijn, dus er komt ook geen nieuwe (vruchtbare) populatie, wat je bij afschot wel zou zien.
iets te simpel wat bij schudden zou je dus aansturen op een "plaatselijk" uitsterven. De leeftijdsopbouw wordt zo toch ongustig beinvloed.
Bij schieten heb je dit niet naar mijn idee. Los van het feit of je daar nu voor of tegen bent.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Zonnekoning

Helaas gisteren een Nijlgans met 4 pullen gezien in het Waterplak. De geest is dus helaas uit de fles.

Wat de vreemde Canadese Gans betreft moet ik eerst een goede fotozaak vinden, die het filmpje kan ontwikkelen en ze op mijn USB-stick kan zetten (om 24 foto's op CD-ROM te zetten vind ik milieu onvriendelijk). Normaal kan dit wel op het eiland, maar de software was gecrashed. <_<  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.