hommels en bieslook

Gestart door nick w, juni 19, 2013, 22:01:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

De hommels in mijn buurt lijken mijn bieslook tot favoriet restaurant te hebben benoemd. Maar hoeveel soorten hommels heb ik? Doe ik het zo goed? Ik ben eigenlijk alleen thuis invlinders en libellen, dus dit is een puzzel...
1. Akkerhommel



2. Steenhommel








3. Weidehommel








Bedankt, en groet,
Nick W

Theo MJP

Bombus pratorum, pascuorum en lapidarius; zoek 't zelf maar lekker uit!!  B)

GroeTheo


nick w

Dank je Theo maar ik heb al gezegd dat ik libellen en vlinders doe, ik ga niet ook nog eens een boek over hommels kopen. Vraag was of ik ze zo goed had en niet of ik het verder uit mocht zoeken.  ::)

Groet,
Nick W

Botervlieg

Nick, voor 3 namen hoef je geen boek te kopen.

Je kunt ook op internet / waarneming.nl kijken.

Met die drie namen kun je er vast uitkomen.


nick w

Nee Marleen, ik heb er namen bij gezet en de vraag is of de sortering goed is. Met andere woorden, klopt het dat het beest met een gele kraag en geen gele tailleband ook steenhommel is, en zijn alle beesten met een oranje kont en een gele tailleband weidehommel, zoals ik ze nu in het topic gemarkeerd heb, of is dat ergens nog fout? Ik heb geen zin om verder te zoeken in een berg foto's van waarneming waarvan de helft niet beoordeeld is (waaronder waarnemingen van mezelf uit 2011). Ik wil gewoon hier antwoord.

EDIT: hebben jullie dus wel gezien dat ik er namen bij gezet had?

Groet,
Nick W

Botervlieg

Hallo Nick,

Je kunt in het foto-overzicht aanvinken dat je alleen goedgekeurde waarnemingen/foto's wilt zien.
Op de informatiepagina staan ook de goede foto's.

Heb je de drie namen opgezocht? Zijn dat dezelfde namen als die jij bovenaan hebt genoemd?

Ik begrijp je wel, maar anderzijds denk ik wel... Jij wilt graag ook andere groepen waarnemen. Dan moet je daar zelf ook (een beetje) moeite voor doen.
Dat heb je gedaan door zelf namen op te zoeken dat is al heel goed. Maar je kunt nu met de namen die gegeven worden ook zelf even kijken of het klopt.
En dan aangeven "volgens mij klopt het met de namen die ik heb gekregen" of "Ik heb de namen opgezocht en naar aanleiding daarvan nog een vraag over foto..."

Jij hebt ze zelf waargenomen en wilt er graag namen bij. Dat is goed natuurlijk. Maar als je er zelf geen zin (meer) in hebt...
Moet een ander het werk dan maar doen? Het zijn jou waarnemingen... Jij wilt er namen bij...

Nogmaals ik snap je vraag, echt. Maar probeer het eens. Zoek die drie namen op en kijk of je daarna nog vragen hebt.
Ik heb een afbeelding bij dit bericht gevoegd, hoe je de foto's kunt filteren op "Alleen goedgekeurde waarnemingen"

Groetjes, Marleen

nick w

 ??? kun je niet lezen? Ik héb er namen bij gezet, ik heb de poging gedaan.
De vraag aan de kenners was, heb ik goed gedetermineerd? En waarom weet hier niemand dat steenhommel hetzelfde beest is als lapidarius? Dat je geen latijn beheerst kan wezen, maar in je eigen waarnemingen zie je toch ook de nederlandse namen?
Verder heb ik de vraag nog aangevuld nu net, en als er dan nog geen net antwoord kan komen van de kenners vind ik dat - netjes gezegd - behoorlijk teleurstellend.

Groet,
Nick W

Botervlieg

Hallo Nick,

Jammer dat je zo reageert, terwijl ik je help. Ik had in mijn reactie ook aangegeven dat ik had gezien dat je de namen erbij had gezet.

Ik kan je verder niet helpen.

Groetjes, Marleen

nick w

Citaat van: nick w op juni 20, 2013, 06:36:25 AM
Ik heb er namen bij gezet en de vraag is of de sortering goed is. Met andere woorden, klopt het dat het beest met een gele kraag en geen gele tailleband ook steenhommel is, en zijn alle beesten met een oranje kont en een gele tailleband weidehommel, zoals ik ze nu in het topic gemarkeerd heb, of is dat ergens nog fout?
EDIT: hebben jullie dus wel gezien dat ik er namen bij gezet had?

Is iemand anders in staat de vraag te beantwoorden?

Bedankt, en groet,
Nick W

Weia

Citaat van: Theo MJP op juni 19, 2013, 23:18:27 PM
Bombus pratorum, pascuorum en lapidarius; zoek 't zelf maar lekker uit!!
Maar dan dus in de volgorde pascuorum/akker lapidarius/steen pratorum/weide die Nick al gaf. Ik weet ook vooral wat van libellen, maar mij lijken ze goed, met alleen twijfel over de voorlaatste steenhommel, die nogal flets van kleur is.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Stijn Schreven

Bij de steenhommel is het zo dat (alleen) mannetjes een gele band voor op het borststuk hebben (vrouwtjes niet), maar vrouwtjes van weidehommel kunnen er ook zo uit zien. Het verschil zit dan in de achterpoot (korfje bij vrouwtjes/werksters, geen korfje bij man), antenne (langer bij man, maar subtiel) en beharing (vaak wat pluiziger, vooral op kop, bij mannen). Ik denk dat het mannetje steenhommel van jou klopt.

De 1e foto van "akkerhommel" is een man weidehommel. De voorlaatste foto van steenhommel is inderdaad flets, maar dat zou lichtval kunnen zijn. Het lijkt me waarschijnlijk dat dat ook steenhommel is. De weidehommels zijn allemaal goed en volgens mij allemaal mannetjes (pluizig en veel geel).
Naast weidehommel en steenhommel heb je in NL ook de grashommel (B. ruderarius) die een combi van zwart, geel en (oranje)rood heeft. Die is een stuk zeldzamer en ik heb er geen ervaring mee, maar als Theo alleen de bovengenoemde drie soorten uit je foto's haalt lijkt me deze soort uitgesloten.

De reactie van Theo kan ik wel begrijpen, want een lijst van 16 foto's in één topic waarbij het om drie soorten gaat is wat onoverzichtelijk. In het vervolg is het handiger om elke soort een apart topic te geven.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

nick w

Dank je wel Stijn, dat is helder. Daar word ik blij van  :duim: 
Sja, ik zal volgende keer proberen per vermoede soort een apart topic te maken. Voorlopig zal ik die ene 'akker'=weidehommel corrigeren, en de rest dus laten staan. De steenhommel is een tikje fletse foto, net ander licht. De bieslookbloem is ook bleker dan de rest. Ik kan me niet herinneren dat het beestje zelf opvallend bleker was.
Fijn dat ik er niet al te ver naast zat  :rolleye:  De akkerhommels ogen opvallend geler/lichter dan de andere, dat viel net zo op als dat er geen enkele met een wit kontje op bezoek kwam.

Groet,
Nick W

wilde

#12
CiteerDaar word ik blij van  :duim:
Ik had niet de indruk dat iemand jou hier blij kon maken. Je leek me toch echt veel te chagrijnig. Dat heb je bovendien aan jezelf te danken. Als je ervoor kiest om een reeks foto's van verschillende dieren in 1 item te plaatsen, moet je blij zijn met de reactie van Theo. Ik reageer hier meestal al helemaal niet meer op. Daar is geen beginnen aan. Eén exemplaar per item geeft gegarandeerd een antwoord waar je wat aan hebt. Als je, zoals je schrijft, eigenlijk alleen de soortnaam wilt vernemen is dat ook wel erg mager. Enige zelfactiviteit wordt hier toch ook wel op prijs gesteld, dus proberen een soort te noemen met argumenten daarvoor. Dan krijg je eerder te horen of het goed of fout is.
Als je het aanpakt zoals jij het doet, zet je jezelf buitenspel. >:D
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me