kleine strandloper of drieteenstrandloper?

Gestart door gaviao-real, augustus 28, 2005, 19:00:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

gaviao-real

Hallo,

Zag vanmorgen bij kijkhut de Krakeend  een kleine steltloper/plevier-achtige
vlak voor de hut langsvliegen...
Wat ik kon waarnemen: kleine vogel met rood-bruine kop+nek,lijf overwegend
wit met wat zwart in de vleugels. Snavel recht en redelijk fors ± 3,5cm...


Wie het weet mag 't zeggen....


vr.groet,Ron

gerwinvanhouwelingen

Hoi Ron,

hoe klein was de vogel? Want de drieteen is anderhalf keer zo groot als de Kleine. Ik heb zelf gisteren de Kleine, de Bonte en Krombekstrandlopers gezien bij Wigbels Eiland, dat is vlakbij kijkhut de Zeearend, maar je kunt de slikplaten van veel dichterbij bekijken.

groet Gerwin van Houwelingen

gaviao-real

Hoi Gerwin,

Dan ga ik er vanuit dat 't de kleine strandloper was,
hij was in de vlucht net wat groter dan bv een oeverzwaluw.

groet,Ron

GertJ

Even off-topic excuses:
welk gebied praten we over, er is een kijkhut de Zeearend in de Oostvaardersplassen,...

Groet
Gert
Groet Gert Jager

han.endt

#4
CiteerHoi Gerwin,

Dan ga ik er vanuit dat 't de kleine strandloper was,
hij was in de vlucht net wat groter dan bv een oeverzwaluw.

groet,Ron
Ik vind het een beetje rare manier van vogels indentificeren. Op zichzelf is het natuurlijk niet zo erg, want Kleine Strandlopers komen daar voor. Het lijkt me echter veel beter om zulke waarnemingen ongedetermineerd te laten. Er komen zoveel steltlopertjes in aanmerking. Af en toe zien we dingen die we niet zo gauw op naam kunnen brengen. Nou en, dat zal wel vaker voorkomen (mij ook!).
Dit is niet zo zeer kritiek op deze ene waarneming, maar ik heb al vaker mijn wenkbrauwen gefronst bij sommige slechte beschrijvingen van roofvogels, waar dan uiteindelijk toch een naam uitrolde.

Han.

thijs

#5
Bedoel je "toevallig" een Ruigpootbuizerd op 30 augustus, bij de Kleine Praambult <_<
Inmiddels terecht op onzeker gezet

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

han.endt

#7
CiteerBedoel je "toevallig" een Ruigpootbuizerd op 30 augustus, bij de Kleine Praambult
Nee hoor, daar ging het me niet om. Ik denk alleen, om bovenstaande steltloper als voorbeeld te nemen, dat we bij dit soort vage beschrijvingen meer kritisch moeten zijn en zeggen dat het nu achteraf te laat is om nog een conclusie te trekken. Het lijkt me verstandiger om er op te wijzen dat dit soort waarnemingen beter ongedetermineerd kunnen laten dan er persé toch een naam aan het beestje te geven.
Bij een 'gewone' soort moeten we ook goed de kenmerken bekijken om later bij iets bijzonders ook kritisch te kunnen zijn. Bij deze steltloper word nu maar 'gegokt' dat het wel een Kleine Strandloper zal zijn, terwijl de feiten zijn: niet goed gezien, helaas. Volgende keer beter.

Han.

BWoets

Ik ben het helemaal met Han eens.
De soort moet of in het veld of achteraf aan de hand van foto's/geluid/video worden gedetermineerd en niet aan de hand van een ' vage'  beschrijving zonder verdere gegevens..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

gerwinvanhouwelingen

Hoi allemaal,

ben het er helemaal mee eens. Had trouwens met mijn opmerking niet de intentie om Ron dan maar Kleine Strandloper door te laten geven. Ik wou hem slechts in een richting sturen wat het geweest zou kunnen zijn. Echter je moet er inderdaad wel zeker van zijn dat deze soort het daadwerkelijk was. En anders een vraagteken er bij zetten.

Groetjes Gerwin

gerwinvanhouwelingen

trouwens ik zie bij de waarnemingen van de Kleine Strandplevier geen meldingen van deze soort bij kijkhut de Krakeend ..........

han.endt

CiteerKleine Strandplevier
Die wil ik ook op m'n lijst!  :D