Hoofdmenu

Zadellibellen!

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juni 17, 2013, 23:07:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

gevonny

Citaat van: Weia op juni 17, 2019, 09:57:08 AM
Citaat van: gevonny op juni 17, 2019, 07:47:46 AM
Is deze glimmend genoeg Weia?
M.i. was dit toch wel een vers ex. hoor.

Groet,
Gé Driessen

Nee die is oud... Je ziet op het membraan allerlei beschadigingetjes.


1. Wat jij waarschijnlijk voor beschadigingetjes houdt denk ik eerder aan nog niet uitgehard.
2. Onderstaande opname van het oog, als dit een oud ex. zou zijn, dan zou het oog vele malen meer beschadigd zijn geweest, is (op een enkele
    lichte beschadiging na) zo goed als intact.       
3. Jonge ex. en vrouwtjes hebben een violet zadel, waar is het blauwe zadel gebleven bij dit "oud" mannetje......
4. Alle meldingen in die tijd van dit ex. als niet uitgekleurd zijnde, zijn dan ook als zodanig goedgekeurd op waarneming.nl


Groet,
Gé Driessen         
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

frankneijts

https://waarneming.nl/users/12746/observations/?after_date=2019-06-18&before_date=2019-06-18&species_group=&rarity=&search=zadellibel&species=&sex=&province=&life_stage=&activity=&method=
In de uiterste zuidwesthoek van de Kempen tegen de Belgische grens een vrij grote 'groep' Zadellibellen vandaag: ik telde ca. 10 copula en minimaal 15 losse mannen op beide vennen met de aantekening dat de libellen hier niet echt dicht te benaderen zijn dus verrekijker en relatief sterke telelens (ik gebruik 300 mm, eventueel met 1.4x converter) zijn noodzakelijk. Het aantal Zuidelijke en Grote keizers is hier beduidend minder ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Gaaf Frank.
Je hebt nu 10 exemplaren in copula ingevoerd. Ik lees in jouw bericht dat dat er 20 zouden moeten zijn?
Citaat van: frankneijts op juni 18, 2019, 22:24:41 PM
https://waarneming.nl/users/12746/observations/?after_date=2019-06-18&before_date=2019-06-18&species_group=&rarity=&search=zadellibel&species=&sex=&province=&life_stage=&activity=&method=
In de uiterste zuidwesthoek van de Kempen tegen de Belgische grens een vrij grote 'groep' Zadellibellen vandaag: ik telde ca. 10 copula en minimaal 15 losse mannen op beide vennen met de aantekening dat de libellen hier niet echt dicht te benaderen zijn dus verrekijker en relatief sterke telelens (ik gebruik 300 mm, eventueel met 1.4x converter) zijn noodzakelijk. Het aantal Zuidelijke en Grote keizers is hier beduidend minder ..

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op juni 18, 2019, 22:27:43 PM
Gaaf Frank.
Je hebt nu 10 exemplaren in copula ingevoerd. Ik lees in jouw bericht dat dat er 20 zouden moeten zijn?
Citaat van: frankneijts op juni 18, 2019, 22:24:41 PM
https://waarneming.nl/users/12746/observations/?after_date=2019-06-18&before_date=2019-06-18&species_group=&rarity=&search=zadellibel&species=&sex=&province=&life_stage=&activity=&method=
In de uiterste zuidwesthoek van de Kempen tegen de Belgische grens een vrij grote 'groep' Zadellibellen vandaag: ik telde ca. 10 copula en minimaal 15 losse mannen op beide vennen met de aantekening dat de libellen hier niet echt dicht te benaderen zijn dus verrekijker en relatief sterke telelens (ik gebruik 300 mm, eventueel met 1.4x converter) zijn noodzakelijk. Het aantal Zuidelijke en Grote keizers is hier beduidend minder ..

Het moeten er 20 zijn Johan, ik heb feitelijk het aantal copula zelf ingevoerd.. Denk dat dit wel vaker fout wordt ingevuld?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op juni 18, 2019, 22:50:58 PM
Citaat van: JohanvantBosch op juni 18, 2019, 22:27:43 PM
Gaaf Frank.
Je hebt nu 10 exemplaren in copula ingevoerd. Ik lees in jouw bericht dat dat er 20 zouden moeten zijn?
Citaat van: frankneijts op juni 18, 2019, 22:24:41 PM
https://waarneming.nl/users/12746/observations/?after_date=2019-06-18&before_date=2019-06-18&species_group=&rarity=&search=zadellibel&species=&sex=&province=&life_stage=&activity=&method=
In de uiterste zuidwesthoek van de Kempen tegen de Belgische grens een vrij grote 'groep' Zadellibellen vandaag: ik telde ca. 10 copula en minimaal 15 losse mannen op beide vennen met de aantekening dat de libellen hier niet echt dicht te benaderen zijn dus verrekijker en relatief sterke telelens (ik gebruik 300 mm, eventueel met 1.4x converter) zijn noodzakelijk. Het aantal Zuidelijke en Grote keizers is hier beduidend minder ..

Het moeten er 20 zijn Johan, ik heb feitelijk het aantal copula zelf ingevoerd.. Denk dat dit wel vaker fout wordt ingevuld?

Klopt. Dat gaat vaker fout. Op een gegeven moment hebben we de omschrijving veranderd van 'copula'  naar 'in copula' in de hoop dat er minder verwarring zou zijn

Platbuik

#125
Dus alle "1 <libel in> copula" moeten naar 2 worden opgehoogd? Daar is vast wel ergens een computer voor die dat kan  B)
De eileggende tandems worden wel goed geïnterpreteerd? Dat varieert per soort, natuurlijk.

Fraaie vondst in zo'n uithoek, Frank! :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

Citaat van: Platbuik op juni 19, 2019, 10:23:40 AM
Dus alle "1 <libel in> copula" moeten naar 2 worden opgehoogd? Daar is vast wel ergens een computer voor die dat kan  B)
De eileggende tandems worden wel goed geïnterpreteerd? Dat varieert per soort, natuurlijk.

Fraaie vondst in zo'n uithoek, Frank! :duim:

Dank Lex.. Inmiddels blijkt ook wat meer centraal in de Kempen een aardig aantal Zadels aanwezig  B): https://waarneming.nl/users/12746/observations/?after_date=2019-06-19&before_date=2019-06-19&species_group=&rarity=&search=zadellibel&species=&sex=&province=&life_stage=&activity=&method=
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Aardig lijstje voor twee uurtjes werk ;D
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

AvanderHeijden


frankneijts

#129
Was er al rond 13 uur maar de grote libellen begonnen pas echt te vliegen v.a. 14 uur (na lichte regen) met af en toe wat zon en sterkere toename van de temperatuur. Daarna was het een kwestie van de zuid- en westoever volgen welke één groot geschikt libellen-biotoop is met ondiep glashelder (warm) water en gevarieerde begroeiing.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

grunsven

Klinkt als een plek om begin september huidjes te gaan zoeken.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bart van Hoogstraten

In januari 2016 bezocht ik NP Banc d'Arguin in Mauritanië en op dat moment was er sprake van een piekjaar van Zadellibellen. Bij een telling op onze overnachtingsplek in Iwik kwamen we tot een schatting van meer dan 20.000 exemplaren ter plekke (Op de schutting rondom de camping zaten er meer dan 100 stuks op elke vierkante meter en de schutting was meer dan 200 m2). Gelijktijdig was er daar ook een piek van Gestreepte Pijlstaarten. Een dagactieve pijlstaart en er ging geen uur voorbij zonder er eentje te zien. Wel grappig om te zien dat hij bij de huidige "invasie" van Zadellibellen plots ook opduikt in Nederland: https://waarneming.nl/species/1652/observations/?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JohanvantBosch

Het blijft nog steeds doorgaan. Ongekend. Hierbij een plaatje van de zadellibel statistieken:


JohanvantBosch

Ook Zwervende heidelibel heeft echt een ongekend jaar. We zouden het misschien nog eens kunnen corrigeren voor het aantal waarnemers dat libellen invoert, maar dan nog denk ik dat het een absoluut unieke influx is. Ook hier de statistieken. Al 351 5km hokken. Het maximum tot nu toe was 272. Maar alle andere aantallen zijn over een heel jaar. Voor dit jaar zitten we nu bijna op de helft.


migratorius

Citaat van: JohanvantBosch op juni 24, 2019, 10:28:32 AM
Ook Zwervende heidelibel heeft echt een ongekend jaar. We zouden het misschien nog eens kunnen corrigeren voor het aantal waarnemers dat libellen invoert, maar dan nog denk ik dat het een absoluut unieke influx is. Ook hier de statistieken. Al 351 5km hokken. Het maximum tot nu toe was 272. Maar alle andere aantallen zijn over een heel jaar. Voor dit jaar zitten we nu bijna op de helft.
Ik had in de afgelopen acht jaar bij mijn woonplaats in Duitsland niet één Zwervende Heidelibel gezien.
Nu alleen al minstens 100 op een plas die ik ongeveer elke drie dagen check!

JanHein

JohanvantBosch

Citaat van: migratorius op juni 24, 2019, 10:44:14 AM
Citaat van: JohanvantBosch op juni 24, 2019, 10:28:32 AM
Ook Zwervende heidelibel heeft echt een ongekend jaar. We zouden het misschien nog eens kunnen corrigeren voor het aantal waarnemers dat libellen invoert, maar dan nog denk ik dat het een absoluut unieke influx is. Ook hier de statistieken. Al 351 5km hokken. Het maximum tot nu toe was 272. Maar alle andere aantallen zijn over een heel jaar. Voor dit jaar zitten we nu bijna op de helft.
Ik had in de afgelopen acht jaar bij mijn woonplaats in Duitsland niet één Zwervende Heidelibel gezien.
Nu alleen al minstens 100 op een plas die ik ongeveer elke drie dagen check!

JanHein
Bizarre aantallen...

frankneijts

#136
E.e.a. geldt overigens ook wel voor Zuidelijke keizers al is dat vermoedelijk deels 'gewoon' een sterke toename en niet zozeer of in mindere mate t.o.v. andere jaren een influx. Kijken we naar de aantallen t/m vandaag en vergelijken die met de afgelopen 3 jaar dan zien we elk jaar een stevige toename al springt dit voorjaar er nu al uit: 2016 t/m 25 juni = 33 waarnemingen, 2017 = 187, 2018 = 334 en 2019 = 786 waarnemingen. 
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op juni 25, 2019, 23:54:12 PM
E.e.a. geldt overigens ook wel voor Zuidelijke keizers al is dat vermoedelijk deels 'gewoon' een sterke toename en niet zozeer of in mindere mate t.o.v. andere jaren een influx. Kijken we naar de aantallen t/m vandaag en vergelijken die met de afgelopen 3 jaar dan zien we elk jaar een stevige toename al springt dit voorjaar er nu al stevig uit: 2016 t/m 25 juni = 33 waarnemingen, 2017 = 187, 2018 = 334 en 2019 = 786 waarnemingen.

Het lijken er wel erg veel te zijn voor alleen maar een toename.

AvanderHeijden

Ik denk dat er ook flink wat Zuidelijke keizers mee zijn gekomen met de Zadel/Zwervende heide/Distelvlinder influx. Als het allemaal lokale vermeerdering was geweest hadden we op veel meer plekken verse Zuidelijke keizers moeten zien lijkt me.

frankneijts

Citaat van: AvanderHeijden op juni 26, 2019, 10:26:32 AM
Ik denk dat er ook flink wat Zuidelijke keizers mee zijn gekomen met de Zadel/Zwervende heide/Distelvlinder influx. Als het allemaal lokale vermeerdering was geweest hadden we op veel meer plekken verse Zuidelijke keizers moeten zien lijkt me.

Met dat laatste heb je een punt. Het verschil met de andere soorten is dat de toename van Zuidelijke keizer duidelijk al enige jaren aan de gang is met een verzesvoudiging van de waarnemingen in 2017 t.o.v. 2016 daarna in 2018 weer bijna een verdubbeling vergeleken met 2017 en dit voorjaar weer een ruime verdubbeling t.o.v. 2018.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

AvanderHeijden

Ja Zuidelijke keizers doen het inderdaad sowieso best goed in Nederland. Ik kan me nog heugen dat we er voor naar de ENCI-groeve gingen...  ;D

arjan.kop

vanaf het moment dat gisteren de zon doorkwam en het plots flink warmer werd heb ik verschillende aeshniden in noordelijke richting over zien vliegen boven Gouda. Daaronder in ieder geval één imperatorvrouw, de andere vlogen hoog. Gefourageerd werd er niet zo te zien, het ging echt om beesten die flink doorvlogen in een rechte lijn.

Weia

Citaat van: AvanderHeijden op juni 27, 2019, 09:34:24 AM
Ja Zuidelijke keizers doen het inderdaad sowieso best goed in Nederland. Ik kan me nog heugen dat we er voor naar de ENCI-groeve gingen...  ;D
Of mijn allereerste in Overvecht in een onnozele vaart! Ik ga sowieso weinig op stap voor libellen, dus na Overvecht en eentje in de ENCi gisteren mijn 3e. Wel minstens 20. De eerste die ging zitten had een leuk plekje uitgekozen, wat we pas in de kijker zagen:
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Zijn ze een beetje over de top heen? Vandaag 2 plekken bezocht waar ik er een dikke week geleden (opgeteld) nog ruim 50 zag en nu slechts met veel moeite 2 vluchtige mannetjes ..
(Ook Zuidelijke keizers een stuk minder leek het..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Es en Faz

Citaat van: AvanderHeijden op juni 26, 2019, 10:26:32 AM
Ik denk dat er ook flink wat Zuidelijke keizers mee zijn gekomen met de Zadel/Zwervende heide/Distelvlinder influx. Als het allemaal lokale vermeerdering was geweest hadden we op veel meer plekken verse Zuidelijke keizers moeten zien lijkt me.
Hier zijn wij het niet helemaal mee eens. Bijvoorbeeld bij Langenboom hangen nu al een meer dan 10 jaar Zuidelijke keizerlibellen rond, maar voor zover wij weten is daar tot op heden nog geen vers beest gezien. Op de AWD na zijn er ook maar weinig plekken waar wel (regelmatig) verse Zuidelijke keizers gezien worden. Maar het lijkt er inderdaad wel op dat een deel meegelift is met de influx.
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

grunsven

In een aantal delen van Nederland is zuidelijke keizer helemaal niet zo zeldzaam meer. De hoge aantallen dit jaar kunnen het gevolg zijn van gunstig weer afgelopen en dit jaar (klinkt voor mij niet onlogisch voor een zuidelijke soort) of ze zijn meegekomen met de influx. Zeer waarschijnlijk is het allebei maar ik denk niet dat we daar ooit achter gaan komen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Citaat van: Es en Faz op juni 28, 2019, 00:55:17 AM
Citaat van: AvanderHeijden op juni 26, 2019, 10:26:32 AM
Ik denk dat er ook flink wat Zuidelijke keizers mee zijn gekomen met de Zadel/Zwervende heide/Distelvlinder influx. Als het allemaal lokale vermeerdering was geweest hadden we op veel meer plekken verse Zuidelijke keizers moeten zien lijkt me.
Bijvoorbeeld bij Langenboom hangen nu al een meer dan 10 jaar Zuidelijke keizerlibellen rond, maar voor zover wij weten is daar tot op heden nog geen vers beest gezien.

Ik neem me al jaren voor in het uitsluipseizoen eens te gaan zoeken naar uitsluipende parthenopes en huidjes. Komt er ieder jaar niet van... Meh.  :'(

Platbuik

Citaat van: grunsven op juni 20, 2019, 16:49:29 PM
Klinkt als een plek om begin september huidjes te gaan zoeken.

Ik denk dat op de meeste plekken het regenseizoen voor de Zadellibel niet lang genoeg zal blijken. Veel water zal al weer verdwenen zijn voordat de uitsluip vanaf september zou kunnen beginnen. In de Millingerwaard zijn de plassen daarentegen allemaal verbonden met een groter, open water. Het zal er wel droogvallen, maar de larven zullen kunnen meezwemmen naar gedeeltes die nu misschien nog niet geschikt lijken. Van de plekken die ik heb gezien is dat de locatie met de meeste kans op voortplantingssucces (er werd gepaard vandaag, zie hieronder).

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

arjan.kop

De plas in Amsterdam is ook permanent. Hij is, werd me verteld door iemand die er ook vrijwiligt, gegraven voor rugstreeppadden. Daar zaten er duizenden van. Het water is ook gekoloniseerd door stekelbaarsjes. De poel bij de zinkfabriek in Budel zal ook niet zomaar geheel uitdrogen.

Zijn ze trouwens op/verdwenen, of is het nieuwtje eraf? Het aantal meldingen loopt snel terug.

migratorius

Citaat van: arjan.kop op juli 02, 2019, 12:50:33 PM
Zijn ze trouwens op/verdwenen, of is het nieuwtje eraf? Het aantal meldingen loopt snel terug.
Zie ook het bericht van Frank van 28 juni.

JanHein