wat heb ik nu aan m´n grasje hangen

Gestart door cekay, mei 04, 2007, 11:05:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

cekay

vanmorgen een aantal van deze vlieg dingen gezien.
een paar boeken door gesnuffeld, maar ik kan er helemaal niks mee.
ik weet alleen dat ik niet bij de kevers moet zijn.

wie bied uitkomst.
alvast hartelijk dank
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Robert Heemskerk

dit is een vlieg(welke weet ik niet), die door een schimmel is aangetast.
deze schimmel zorgt ervoor dat het zenuwstelsel van de vlieg wordt aangetast waardoor de vlieg naar het hoogste punt gaat klimmen (bijvoorbeeld in grassprieten).
Daar gaat de vlieg dood en kan de schimmel zich het beste (door de wind) verspreiden.

Je komt het vaak tegen bij strontvliegen maar ook andere soorten waaronder zweefvliegen.
Verder heb ik het zelf veel bij sprinkhanen gezien.

Je komt dan een soort 'sombie's' tegen hangend boven in het gras..

cekay

bedankt robert,

het zijn toch maar weer vernuftige organismen die schimmels.

klopt het dat die vliegen met de schimmels ook gewoon rond vliegen?
een flink aantal vloog nl gewoon rond.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Robert Heemskerk

Ja, daar vliegen ze nog een tijdje mee rond maar ze zullen steeds meer onder invloed raken van het schimmel en minder goed kunnen bewegen.

Ik ben de naam even kwijt van dit schimmel, ik heb het geweten  <_<  

han.endt

#4
Naar alle waarschijnlijkheid Entomophthora muscae. 'Muscae' staat voor vlieg.

cekay

hartelijk dank.

leuk om te weten, had er nog nooit van gehoord
met vriendelijke groet

Carl Nolte

tekenaar

de vlieg zou wel eens een strontvlieg kunnen zijn.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

han.endt

Citeerde vlieg zou wel eens een strontvlieg kunnen zijn.
Dat denk ik ook.

spanjool

#8
Citeerdit is een vlieg(welke weet ik niet), die door een schimmel is aangetast.
deze schimmel zorgt ervoor dat het zenuwstelsel van de vlieg wordt aangetast waardoor de vlieg naar het hoogste punt gaat klimmen (bijvoorbeeld in grassprieten).
Daar gaat de vlieg dood en kan de schimmel zich het beste (door de wind) verspreiden. 

Betreffende dit onderwerp wil ik ook nog een duit in het zakje doen, kwam de foto's net weer tegen.
Ik zag dit verschijnsel laatst ook in de Mheen achter Elburg bij het Drontermeer.
Er zaten duizenden in de grashalmen, vond het heel raar.
Toen ik daar aankwam vertrok er net een tractor met een grote tank en spuitarmen acherop uit dat betreffende weitje 1000x100mtr.
Had het eerst niet in de gaten maar ze bleven allemaal opvallend rustig zitten. Bij thuiskomst en downloaden op de PC zag ik dat ze allemaal ahw beschimmeld waren. De vraag is nu, is daar iets overheen gespoten en zijn ze daar door dood gegaan of waren ze vooraf al dood. Het rook er erg naar spul dat er overheen gespoten was, en het leek me geen honing te zijn  :o
Ik heb zo mijn bedenkingen hierover maar zou dat met dat spuiten bij die anderen ook het geval geweest kunnen zijn?  :angel:
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

han.endt

#10
Dat ziet er heel anders uit dan de aantastingen met de schimmel. Ik denk dat deze inderdaad dood zijn gespoten. Dat kan heel snel gaan.

spanjool

Hoi Han,
maar ook dat klemmen om een sprietje of halmpje, en ze zijn ook zo vreemd bestoven. (had ik tijdens het fotograferen niet eens gezien)

groeten, Henk G.  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

margriet

kan toch wel een schimmel zijn geweest denk ik, ik heb dit soort beestjes ook weer veel gezien in natuurontwikkelingsgebied waar niet gespoten wordt, zie plaatjes;
groetjes,

Margriet

margriet

ik denk dat het andere uiterlijk ook kan komen door verschil in soorten, het zoekbeeld was bij mij ook gericht op strontvliegen met entomophaga omdat ik dat eerdere jaren meer tegengekomen ben dan andere soorten vliegen....
groetjes,

Margriet

Stippen

#14
Al eens eerder op het forum ter sprake geweest:

schimmel
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl