nog twee schietmotten 1000-soortendag

Gestart door JohnvR, juni 16, 2013, 00:56:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR


GerardL

#1
Hallo John,


Heb je van die eerste een foto waar de antenne beter er op staat?
Hoe lang is die, is die spiraalvormig etc.

Eerste Hydropsyche spec. ?
De tweede is een Glyphotaelius pellucidus


Grtzzzz


Gerard

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

JohnvR

Hallo Gerard en David,
Nogmaals hartelijk dank. Van deze hydropsyche ook een overzichtsfoto en ingezoemd op de antennes. De antenne is aan het begin geblokt en aan het eind een soort zaagtandje/spriaal.
Vriendelijke groeten, John






David Tempelman

da's mooi ingezoomd, maar helaas weet ik op basis van de antennen niet meer te zeggen dan h. spec.
het vleugelpatroon is vermoedelijk kenmerkend, maar ook daar weet ik nog niet genoeg van.
daarvoor moet nog meer worden gefotografeerd+afvangen-en-in-ethanol-doen zodat de veldfoto's bevestigd kunnen worden met microscoop determinaties.
de ogen van dit ex zijn vrij klein, misschien is het dus een vrouwtje; de vleugels zijn nogal bont, dus misschien is het pellucidula of siltalai. ik weet het nog niet helaas
met vriendelijke groet,
David

JohnvR

Hoi David, in ieder geval hartelijk dank voor de moeite en het voortschrijdend inzicht. Steeds meer soorten kunnen op uiterlijk gedetermineerd worden, super!
Maakt het veel verschil of de dieren in ethanol worden bewaard of gewoon 'droog'?

GerardL

Hallo David,


In de atlas van Hans Malicky pag 137 staat een mooie vleugeltekening van de pellucidula
maar denk niet dat het deze is.


Grtzzzz


Gerard


David Tempelman

dag allemaal,

Het beste is om schietmotten eerst in ethyacetaat te versuffen, na een uurtje in circa 50 % ethanol te doen en 's anderendaags ze in 70 % ethanol over te brengen.
maar: direct in 70 % ethanol kan ook.
hogere % geven te hard materiaal.
daar staat tegenover dat voor DNA-werk 96 % nodig is.

droog kan ook wel , maar dan verschrompelen de genitalia en wordt het determineren lastig, tenzij mooi opgespeld breekt er dan bovendien vaak van alles af.
met vriendelijke groet,
David

David Tempelman

ja Malicky geeft die tekeningen maar Hydropsyche zijn te determineren met de Lauterbornia van Peter Neu:

Neu, P.J. & W. Tobias (2004). Die Bestimmung der in Deutschland vorkommenden Hydropsychidae (Insecte: Trichoptera). Lauterbornia 51: 1-68. Dinkelscherben.
met vriendelijke groet,
David

JohnvR

Citaat van: David Tempelman op juni 18, 2013, 18:56:13 PM
droog kan ook wel , maar dan verschrompelen de genitalia en wordt het determineren lastig, tenzij mooi opgespeld breekt er dan bovendien vaak van alles af.
Ah, OK, dat is de achtergrond. Arnold neemt al wel eens iets voor je mee. Ik beperk me meestal tot de vlinders, voor de 1000-soortendag leek het me wel aardig ook een aantal schietmotten te fotograferen. Ik zal eens kijken hoe het zich ontwikkeld.


Groeten, John

David Tempelman

dat is mooi, heel welkom allemaal. dit jaar zijn we druk met schrijven en laboratorium foto's, dus dan zijn aanvullende leuke soorten uit het veld erg fijn. wat er tot en met de herfst nog allemaal bijgevonden wordt kan allemaal nog mee met het boek. dat hopelijk volgend jaar kan verschijnen
met vriendelijke groet,
David