Hoofdmenu

Welke larve

Gestart door wieteler, juni 15, 2013, 20:53:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

wieteler

Hallo,
Deze larven waren de aflopen tijd volop te vinden.
Weet niet wat het zijn, iemand een idee?
Groet Leon.

Arp

#1
Hoi Leon,

Heb hier laatst een verhelderende discussie over gehad met Ingrid Altmann (via mail), naar aanleiding van deze. Ik kende Gonioctena-larfjes als "standaard" bladhaanlarven, zoals bijvoorbeeld G. decemnotata, maar kennelijk zien de larfjes van andere soorten uit hetzelfde geslacht er compleet anders uit (zoals jouw larve) - zie bijvoorbeeld haar Gonioctena sp. die ze wel uitkweekte, maar de adultjes konden niet van foto op naam worden gebracht.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wieteler

Hallo Arp,
Bedankt voor je uitleg.
Groet Leon.

ed.michels

arp, het duizeld, is het nu wel of niet een Gionioctene decemnotata?
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Arp

Ed, kijk naar de larvefoto's van decemnotata - die zijn compleet anders. Die ken ik en aanvankelijk kon ik dus niet geloven dat die platte groene dingen ook Gonioctena zouden zijn (Ingrid had dat geopperd). Maar ze heeft dus dergelijke larves uitgekweekt en dat werden weldegelijk Gonioctena (maar geen decemnotata dus).

In mijn optiek bizar dat binnen één geslacht dergelijk grote verschillen in de larvevorm zitten, maar het komt wel vaker voor (waarbij ik me dus afvraag hoe "goed" de indeling van die soorten in één geslacht is).

Gezien de overeenkomst met de larve van Ingrid (en andere foto's die ze me liet zien) denk ik dat dit dus wel een Gonioctena sp. zal zijn ondanks de grote verschillen met G. dec..
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

de enige mogelikheid is uitkweken en dan de kever opsturen naar een kenner zodat dit probleem eens en voor altijd is op gelost. dit duurt nu niet zo lang. groeten toon.
Toon Keukelaar