larven van welk kevertje?

Gestart door jeanette, juni 10, 2013, 22:41:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Deze -deels uitkomende- larfjes trof ik aan op wilgenblad. Wie weet van  welk kevertje ze zijn? Bvd.

jck

Ik vond gisteren ook zo'n groepje op een jonge wilg en in het struikje daarnaast zaten er 2 Groot Populierenhaantjes (volwassen), dus dat zijn voor mij de verdachten op het ogenblik.

James

jeanette

Hallo James, bedankt voor je reactie.
Ben even verder gaan zoeken, maar de larven  van het  groot populierenhaantje zien er anders uit. Ik dacht ook niet  dat er populieren in de buurt staan
.http://waarneming.nl/soort/photos/1740?from=1980-01-01&to=2013-06-10&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=0&type_foto=0&page=16

Arp

Chrysomela-larves kunnen ook op Salix zitten, maar zien er inderdaad anders uit, al is dat ook al een hachelijke uitspraak want kort na een vervelling kunnen ze donkerder zijn en worden dan pas weer "wittig" als ze eten en groeien.

Ik denk dat dit één van de kleiner bladhaantjes aan wilg zal zijn - een stuk of wat kandidaten ... straks eens kijken of ik nog uitgekweekte fotoverslagjes heb.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

O, dat is geweldig Arp :rolleye: ik loop daar heel erg vaak en heb er nog nooit Populierenhaantjes gevonden. Ben benieuwd of er achter te komen is.

Arp

Hoi Jeanette,

Ik heb even door m'n series van larfjes van Wilg heen gekeken en het was zo'n beetje allemaal Plagiodera versicolora - niet veel variatie  :-\  Misschien nog een Phratora ofzo van iets dat op Salix aurita leek, maar van beide (plant & kever) ben ik niet zeker.

De larfjes van Plagiodera zijn behoorlijk herkenbaar denk ik (aan de grote conusvormige "borstels" dorsolateraal), maar ik heb ze alleen vrij groot verzameld en opgekweekt (zie bijlage). Jouw larfjes lijken nog ukkies en wat ik ervan vinden kan zouden die best minder opvallende conusjes kunnen hebben (o.a. hier).

Het zou leuk zijn om de komende dagen nog een paar keer langs te lopen en te kijken hoe ze zich ontwikkelen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Hallo Arp,  morgenochtend ga ik daar gelijk met de hond lopen en kijken of ik er nog  iets van terug kan vinden. Dan maak ik uiteraard weer foto's en meld ik me weer.  Tot zo ver weer reuze bedankt!

jeanette

@Arp, helaas. niets meer van te vinden. Maar ik blijf  wel in de gaten houden wat voor kevertjes ik daar - hopelijk- op enig moment aantref. Dank voor alle moeite en meedenken!

Arp

De 4-5 keer dat ik Plagiodera uitgekweekt heb was danwel half juni, danwel half september. Dit lijkt dus de goede tijd. Als je langs een/die Wilg loopt gewoon naar aangevreten bladeren zoeken (meestal in clusters bij elkaar) en deze dan van boven/onder bekijken. Die van jouw foto waren beslist nog niet aan verpopping toe en zouden er theoretisch nog moeten zitten, maar de vogeltjes lusten ze ook natuurlijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Heb ook een stel aangevreten bladeren van onderen en van boven bekeken...en er zitten heel veel vogels en andere beesten die ze wel lusten, maar ik blijf het in de gaten houden Arp.

jeanette

Hallo Arp,
Vandaag vond ik nu ook op een andere wilg dezelfde larven.  Zal ik ook in de gaten houden; jammer genoeg heb ik hier geen wilgen op het erf, anders had ik ze daar op gezet, alhoewel ook hier veel vogels zijn die hongerige jongen hebben. Hoop ooit de kevertjes te vinden .