Hoofdmenu

tetrix

Gestart door Stippen, augustus 26, 2005, 14:41:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen



Zand- en zeggedoorntjes komen hier regelmatig voor.
Wat is dit er voor eentje?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

laatvlieger

#1
Ik weet het niet het zijn volgens mij best lastige rakkers, maar het is wel:

Tetrix ipv Terix

groet


Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Stippen

#2
Tuurlijk, slip of the pen.. eh keyboard... bedankt (heb het gewijzigd)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

Dit is een gewoon doorntje, Tetrix undulata. Het heeft namelijk een hoge rug. Bovendien is de punt van het halsschild relatief kort (voor een doorntje): dat betekent dat het een brachypteer exemplaar is. Die kom je bij zegge/zand-doorntje niet tegen.
groet,

Mark van Veen

Stippen

Dat zou heel mooi zijn! Behalve in het uiterste noord-westen is de soort niet in Zuid-holland gezien. In mijn voorlopige atlas staat dat jonge exemplaren verward kunnen worden met zeggedoorntjes. Maar ik ga zonder meer uit van je kennis op dit gebied, bedankt!

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

CiteerDat zou heel mooi zijn! Behalve in het uiterste noord-westen is de soort niet in Zuid-holland gezien. In mijn voorlopige atlas staat dat jonge exemplaren verward kunnen worden met zeggedoorntjes. Maar ik ga zonder meer uit van je kennis op dit gebied, bedankt!
Het waarnemingenverslag 2005 erbij pakkend zie ik wat je bedoelt. Toch kan ik er niets anders van maken. Zo klein is deze niet en de hoge rug is duidelijk. Zo hoog tref je ze niet bij zeggedoorntje.
groet,

Mark van Veen

Stippen

#6
Ja, die publicatie had ik er ook bij.
Ik heb hem nog even op onzeker gezet, voor alle zekerheid.
Ben benieuwd of anderen het met ons eens zijn.


Ps. Ik  krijg net een mailtje van Floris Brekelmans:
Ha Kees,

Dat zou ik niet zo durven zeggen. Zo te zien is het een juveniel exemplaar, gezien het ontbreken van de voorvleugel. Ik durf daar mijn handen niet aan te branden. Tot nu toe heb ik nog alleen Zand- en Zeggedoorntje gevangen (en controleerbaar verzameld) in het Kralingse Bos en nog nergens in Rotterdam een Gewoon doorntje (al zegt dat natuurlijk niets).

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

Kees,

Ik zoek nog even contact met de persoon achter www.sprinkhaan.be, Hendrik de Vriese.

Mark
groet,

Mark van Veen

Stippen

Floris heeft een mailtje naar het RIVM gestuurd,
als we er nu niet uitkomen! :)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

CiteerFloris heeft een mailtje naar het RIVM gestuurd
dat wordt waarschijnlijk een cirkelmailtje  B)  
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

Hendrik antwoorde mij het volgende
CiteerMark,

Dit is inderdaad een juveniele Tetrix, en ondanks vele, vele pogingen 
steeds opnieuw met honderden exemplaren ben ik er nog niet in 
geslaagd undulata en subulata uit elkaar te houden.  Het enige 
kenmerk dat voor juvenielen bruikbaar is, is het fastigium, en dat is 
nu net bij die twee soorten identiek.  Het pronotum kan je niet 
gebruiken, want het is bij juvenielen van beide soorten dakvormig.
Helaas dus, ik weet het niet!

Groeten,

Hendrik

Waarmee het dier ondetermineerbaar wordt en ik ook weer wat bijgeleerd heb. Ik was ervan overtuigd dat ook jonge zeggedoorntjes plat van boven waren. Niet dus!

Mark
groet,

Mark van Veen

Stippen

Dan wordt het by default een subulata aangezien die hier regelmatig gevangen zijn.

Bedankt voor de moeite!

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

florisbrekelmans

Vandaag in het Kralingse Bos weer volop Tetrix, maar alleen subulata en ceperoi.
Ceperoi geeft duidelijk de voorkeur aan (kale, zandige) oevers van plasjes en andere wateren, terwijl subulata daar vrijwel alleen in vochtige, grazige vegetaties wordt aangetroffen, echter wel altijd op plaatsen waar de bodem (bijvoorbeeld door maaimachines) kaal is.

Heb nog goed gelet op juvenielen, maar blijft lastig. Soms is een fijn lijntjespatroon te zien op het halsschild, volgens mij zijn dit altijd zeggedoorntjes.