Hoofdmenu

Waarom vervaagd?

Gestart door renesmid, juni 07, 2013, 22:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Citaat van: Joram de Gans op juni 21, 2013, 23:17:23 PMHet gevoel dat je dan niet toegelaten wordt tot een inner-circle, hetgeen weer ik een beetje proef uit de initiërende post van Rene, snap ik daarom ook wel.

Ik denk dat het niet zozeer te maken heeft met circles en kliekjes alswel dat het gewoon erg leuk is om een een nieuwe soort te zien (aan je lijstje te kunnen toevoegen), ongeacht of iemand daadwerkelijk lijstjes bijhoud. Ikzelf ben niet heel actief met lijstjes bezig (alhoewel de laatste tijd misschien wel ietsje meer), maar het zien van een nieuwe soort geeft toch een soort van kick, en een dergelijke eerste waarneming blijft je (over het algemeen en uitzonderingen daargelaten) toch beter bij dan een willekeurige waarneming van een soort die je vaker ziet.


Wel blijf ik van mening (en dat heb ik op het vogelsubforum ook al een aantal keer gezegd) dat er zo spaarzaam mogelijk omgegaan moet worden met vervagingen, aangezien deze site voor de alledaagse gebruiker vooral is voor het opmerken van bijzondere waarnemingen, als die allemaal vervaagd worden is er niet veel meer aan en zullen zij ook niet veel meer invoeren.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Joram de Gans

Het is een gevoel, en niet meer dan dat. Maar de ervaringen die Rene heeft gehad in het veld met mensen die kennelijk niet hun kennis wilde delen met een andere natuurliefhebber voeden dat gevoel wel. Ik heb dat zelf ook een paar keer meegemaakt en heb me daar ook toen erg over verbaasd. Andersom maak ik het gelukkig ook mee. De kick die je krijgt van het zien van een nieuwe soort, zeker na een lange dag zoeken, deel ik overigens geheel met je. Zeker als je die kick met anderen kunt delen. Daarom vind ook ik dat we heel spaarzaam moeten omgaan met het vervagen van soorten. Welke soorten we wel en welke soorten we niet moeten beschermen door middel van vervagen lijkt me eerder een ethische discussie dan een wetenschappelijke. De vraag of je soorten kunt beschermen door middel van vervagen zou je misschien objectiever kunnen benaderen, maar ik heb daar mijn vraagtekens bij. Overigens blijf ik de vraag interessant vinden waar de kick van het vinden en zien van een nieuwe soort vandaan komt, maar dat is wellicht meer iets voor een ander forum. Persoonlijk blijf ik het echter zoeken in de competitie- en verzameldrang van veel mannen en een paar vrouwen.
Groet,
Joram 

SlechtValk

Citaat van: Joram de Gans op juni 22, 2013, 01:14:11 AM... De vraag of je soorten kunt beschermen door middel van vervagen zou je misschien objectiever kunnen benaderen, maar ik heb daar mijn vraagtekens bij. Overigens blijf ik de vraag interessant vinden waar de kick van het vinden en zien van een nieuwe soort vandaan komt, maar dat is wellicht meer iets voor een ander forum. ...

Probleem is dat het vervagen van een bepaalde soort in heel veel gevallen niet zozeer om die soort zelf gaat, alswel om de lokatie waar deze zit (kwetsbare vegetatie etc.) en wat dat betreft kan ik het wel goed begrijpen. Je wilt geen hordes mensen banjerend door een kwetsbaar gebied. Misschien moeten we de "oplossing" meer zoeken in een soort waarschuwingssysteem voor terreinbeheerders. Bijv.: er wordt een zeldzame soort gezien (waar toeloop verwacht kan worden), meteen een signaal naar terreinbeheerder: "er is (zeldzame) soort x gezien, waar een buitengewoon aantal bezoekers verwacht kan worden, vermoedelijk is wat extra toezicht gewenst". (Ik weet natuurlijk niet in hoeverre er al contact is tussen waarneming.nl/hisko en terreinbeheerders wanneer er een dergelijke "kalamiteit" voordoet.)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Goyatlah

Ik ben betrokken bij verschillende soorten in dit spectrum.
Bij de ontdekking van caudalis was ik aanwezig (heb het huidje) maar de volgende jaren ben ik ook aktief geweest met onderzoek naar deze soort. Veel van de data in de Kiersche Wiede is van mij of van mensen met wie ik werk.


Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

SlechtValk

Citaat van: Goyatlah op juni 22, 2013, 02:40:56 AM
Ik ben betrokken bij verschillende soorten in dit spectrum.
Bij de ontdekking van caudalis was ik aanwezig (heb het huidje) maar de volgende jaren ben ik ook aktief geweest met onderzoek naar deze soort. Veel van de data in de Kiersche Wiede is van mij of van mensen met wie ik werk.

Je commentaar doet me eraan denken dat het misschien ook wel goed zou kunnen werken om (uiteraard in overleg met beheerders) rondom onderzoek dat toch al gedaan wordt, kleine groepjes mensen te begeleiden de betreffende gebieden in.

Als er een mogelijkheid is om een (mooie/zeldzame) soort op een "legale"/ begeleidde/gecontroleerde manier te bekijken/bezoeken is er denk ik ook veel minder behoefte om dit op "illegale" wijze te doen (ik ken er het fijne niet van maar volgens mij zijn er ook wel eens begeleidde excursies naar ruigpootuilen geweest, en is daar verder niet zo ontzettend veel overlast van illegale bezoekers).

Daarnaast kun je hierbij ook educatie geven over waarom het gebied nou afgesloten is, en hoe je ervoor kan zorgen zo min mogelijk schade te veroorzaken... hier moeten natuurlijk wel mensen voor zijn die dit willen doen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Goyatlah

WAAROM WORDT IK GEBOYCOT, EN HEBBEN MENSEN PROBLEMEN MET HET AL DAN NIET VERVAGEN????????
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Ik was er bij toen de eerste caudalis werd gevonden. Het huidje heb ik nog steeds. Daarna heb ik er nog tientallen gezien
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op juni 22, 2013, 04:23:33 AM
Ik was er bij toen de eerste caudalis werd gevonden. Het huidje heb ik nog steeds. Daarna heb ik er nog tientallen gezien
Euh, geweldig voor je. Mooie ontdekking. Maar wat wil je ermee zeggen?

En je hoeft niet meteen te gaan schreeuwen als er om 4 uur s nachts niet direct iemand reageert hoor...

Groeten, Arjen

SlechtValk

Citaat van: Goyatlah op juni 22, 2013, 04:18:12 AM
WAAROM WORDT IK GEBOYCOT, EN HEBBEN MENSEN PROBLEMEN MET HET AL DAN NIET VERVAGEN? ??? ??? ?

Haha ik boycot je niet hoor ;) ik maak gaarne gebruik van je kennis :P (maargoed ik behoor dan ook meer tot een soort van Kuiper belt achtige cirkel ;) ) al denk ik dat momenteel er enkele fysiekgeografische hindernissen zijn ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gevonny

Citaat van: ikheetruben op juni 21, 2013, 22:35:24 PM
Citaat van: gevonny op juni 21, 2013, 22:23:40 PM

De natuur is er voor de mens, niet andersom!!


Ik mag toch hopen dat dit niet serieus bedoeld wordt...
De natuur was er al vele miljoenen jaren voordat de mens er was en de natuur zal er ook nog zijn wanneer de mens er niet meer is. We mogen genieten van de natuur maar het is er niet alleen voor ons.

Wel degelijk serieus bedoeld, maar dan wel in positieve zin voor de natuur. Men niet moedwillig de natuur schade berokkend, men niet die natuur ten behoeve van winstbejag vernietigd etc. etc.

En wat dat waadpak betreft, vind het rondweg laf als men op deze manier en in zo'n situatie niet voor de natuur opkomt en die persoon dan direct aanspreekt over wat je niet bevalt maar achteraf op een site hierover begint.
Heb zelf eens een pistool tegen mijn hoofd gehad bij lieden die vuil gingen dumpen in de natuur en ik hun vriendelijk doch dringend verzocht om die troep weer op te ruimen. Alhoewel ik me het apenzuur ben geschrokken is er in mijn handelen tegenover personen die natuur schade berokkenen niks veranderd!
Besef heel goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn wat betreft het handelen in conflictsituaties, doch het is net als bij een huwelijk (vroeger) , indien men op dat moment niks te zeggen heeft of niks doet, doe het dan ook niet achteraf.

Nogmaals, vervagen vind ik prima als daardoor vermeden kan worden dat het hele gebied platgetrapt gaat worden met alle nevenschade als gevolg.
Doe het niet uit het oogpunt dat de libel verstoord wordt of zijn zogeheten habitat, want dat vind ik grote kul.
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

SlechtValk

Citaat van: gevonny op juni 22, 2013, 11:40:24 AM
... Heb zelf eens een pistool tegen mijn hoofd gehad bij lieden die vuil gingen dumpen in de natuur ...

Ik neem aan dat je kenteken hebt opgeschreven en aangifte gedaan hebt!?! (Hoogstwaarschijnlijk verboden) wapenbezit, bedreiging met de dood en illegale vuilstort (wie weet wat ze nog in het vuil zelf konden vinden)...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gevonny

Ja uiteraard, is ook politiewerk geworden.
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

Bertusvr

#102
Citaat van: gevonny op juni 22, 2013, 11:40:24 AM
En wat dat waadpak betreft, vind het rondweg laf als men op deze manier en in zo'n situatie niet voor de natuur opkomt en die persoon dan direct aanspreekt over wat je niet bevalt maar achteraf op een site hierover begint.


Dat ben ik helemaal met je eens! Had meteen moeten gebeuren, daar heb ik ook een naar gevoel aan over gehouden. Zie mijn eerste bijdrage.
Citaat van: Bertusvr op juni 09, 2013, 16:02:12 PM

Waar ik nog steeds van baal....... is dat ik (of eigenlijk wij met zijn allen) niet tegen die man gezegd hebben dat die er als de sodemieter uit moest.