Hoofdmenu

Waarom vervaagd?

Gestart door renesmid, juni 07, 2013, 22:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

renesmid

Bepaalde Libellensoorten staan op Waarneming.nl op vervaagd. Ik begrijp wel dat het hier om kwetsbare soorten gaat maar ik blijf het als liefhebber irritant vinden.
Zo kunnen we bij vervaagde soorten de eventuele commentaren of toelichtingen niet lezen wat ik dan ook jammer vind. En natuurlijk wordt de locatie vervaagd om de soort moeilijk vindbaar te maken voor "liefhebbers".
Ergens in Drenthe ver weg van de bewoonde wereld is het mogelijk aan het eind van de zomer de Noordse Glazenmaker te vinden. Ik heb er zelf 3 seizoenen over gedaan deze soort te vinden maar deel het juist graag met liefhebbers. Ik ga er niet vanuit dat er mensen zijn die een Noordse Glazenmaker in de broekzak stoppen om mee naar huis te nemen (misschien naïef).
Zo was ik vorig jaar in de Wieden op zoek naar de Sierlijke. Ik kwam mensen tegen die deze soort die middag hadden gezien en ik vroeg netjes waar ik ze zou kunnen vinden.............zeggen we niet was het antwoord want op Waarneming staat deze soort ook op geheim. Zo irritant en triest maar oké.
Natuurlijk heb ik alle begrip voor het vervagen van zeldzame kwetsbare soorten. Bijvoorbeeld broedende kwetsbare vogelsoorten. We zouden niet graag zien dat een broedsucces wordt verstoord door massaal bezoek.
Maar eerlijk gezegd begrijp ik de vervaging niet helemaal bij sommige libellensoorten vandaar mijn vraag: ..........wat is hiervan de belangrijkste reden?

René Smid

Weia

Allerlei redenen, kleine populatie, kwetsbaar biotoop, alleen in niet openbaar gebied.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Ik grijp dit topic maar weer eens aan om sommige standaardvervagingen aan te kaarten. Met de meeste ben ik het van harte eens, maar van twee vind ik het onzin (op enkele locaties na). Die enkele locaties waar dat nodig of wenselijk is zou ik vervagen. De rest gewoon vrijgeven:
- Gaffelwaterjuffer (ga ik niet toelichten... al vaker gedaan)
- Sierlijke witsnuit.... Er zijn ondertussen diverse toegankelijke locaties, sommige gewoon langs de weg en algemeen bekend. De noodzaak en het nut van vervagen zie ik daar niet.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: renesmid op juni 07, 2013, 22:12:56 PM
Ik ga er niet vanuit dat er mensen zijn die een Noordse Glazenmaker in de broekzak stoppen om mee naar huis te nemen (misschien naïef).

Toch zijn er nog steeds zulke mensen... Verder sluit ik me volledig aan bij Johan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

... voor een soort als Noorde glazenmaker geldt dat het biotoop nogal kwetsbaar is.

AvanderHeijden

Dat het vervagen van Sierlijke Witsnuit met name in de Wieden onzinnig is ben ik het mee eens. Hier op het forum staat een topic waarin precies beschreven staat waar de meeste territoriale mannetjes gevonden werden afgelopen jaar...

SlechtValk

#6
Citaat van: AvanderHeijden op juni 07, 2013, 23:32:24 PM...
Hier op het forum staat een topic waarin precies beschreven staat waar de meeste territoriale mannetjes gevonden werden afgelopen jaar...

Misschien even een linkje? :P

Verder ben ik van mening dat het vervagingsbeleid... niet alleen bij libellen, maar zeker ook bij vogels, om over reptielen/amfibien nog maar te zwijgen, totaaaaaaal is doorgeslagen. Als het op deze manier doorgaat kunnen we waarneming.nl binnen kort op gaan heffen omdat alles op verborgen staat...

Door dit beleid heeft waarneming.nl zich met name op het gebied van amfibien totaal nutteloos gemaakt. Op dit moment: http://waarneming.nl/index.php?g=3 slechts 3 van 20 niet vervaagd (en het komt geregeld voor dat 100% van de homepage voor die soortgroep vervaagd is), dan heeft het toch totaal geen zin meer om uberhaubt te kijken...

Hoe zeer ik het eens ben met het streven, van Hisko, om waarneming.nl zo open en toegankelijk mogenlijk te maken, vrees ik dat om de site "levend" te houden, toch misschien overwogen moet worden om het een soort van besloten venootschap te maken, waardoor je iets minder hoeft te vervagen. En je enige sturing kan aanbrengen m.b.t. wie wat kan zien (i.p.v. alles of niets).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

fdebets

Citaat van: SlechtValk op juni 08, 2013, 13:26:34 PM
Citaat van: AvanderHeijden op juni 07, 2013, 23:32:24 PM...
Hier op het forum staat een topic waarin precies beschreven staat waar de meeste territoriale mannetjes gevonden werden afgelopen jaar...

Misschien even een linkje? :P

Verder ben ik van mening dat het vervagingsbeleid... niet alleen bij libellen, maar zeker ook bij vogels, om over reptielen/amfibien nog maar te zwijgen, totaaaaaaal is doorgeslagen. Als het op deze manier doorgaat kunnen we waarneming.nl binnen kort op gaan heffen omdat alles op verborgen staat...

Door dit beleid heeft waarneming.nl zich met name op het gebied van amfibien totaal nutteloos gemaakt. Op dit moment: http://waarneming.nl/index.php?g=3 slechts 3 van 20 niet vervaagd (en het komt geregeld voor dat 100% van de homepage voor die soortgroep vervaagd is), dan heeft het toch totaal geen zin meer om uberhaubt te kijken...

Hoe zeer ik het eens ben met het streven, van Hisko, om waarneming.nl zo open en toegankelijk mogenlijk te maken, vrees ik dat om de site "levend" te houden, toch misschien overwogen moet worden om het een soort van besloten venootschap te maken, waardoor je iets minder hoeft te vervagen. En je enige sturing kan aanbrengen m.b.t. wie wat kan zien (i.p.v. alles of niets).

Zullen we het dan eens hebben over een bepaald gebied in Limburg voor een juffer waar alles platgetrapt is en ook de plek voor een bepaalde vlinder in oa een wegberm die platgewalst werd?
Als iedereen hetzelfde respect zou tonen, zou het niet nodig zijn...

Jan vH

#8
Citaat van: SlechtValk op juni 08, 2013, 13:26:34 PM
Citaat van: AvanderHeijden op juni 07, 2013, 23:32:24 PM...
Hier op het forum staat een topic waarin precies beschreven staat waar de meeste territoriale mannetjes gevonden werden afgelopen jaar...

Misschien even een linkje? :P

Verder ben ik van mening dat het vervagingsbeleid... niet alleen bij libellen, maar zeker ook bij vogels, om over reptielen/amfibien nog maar te zwijgen, totaaaaaaal is doorgeslagen. Als het op deze manier doorgaat kunnen we waarneming.nl binnen kort op gaan heffen omdat alles op verborgen staat...

Door dit beleid heeft waarneming.nl zich met name op het gebied van amfibien totaal nutteloos gemaakt. Op dit moment: http://waarneming.nl/index.php?g=3 slechts 3 van 20 niet vervaagd (en het komt geregeld voor dat 100% van de homepage voor die soortgroep vervaagd is), dan heeft het toch totaal geen zin meer om uberhaubt te kijken...

Hoe zeer ik het eens ben met het streven, van Hisko, om waarneming.nl zo open en toegankelijk mogenlijk te maken, vrees ik dat om de site "levend" te houden, toch misschien overwogen moet worden om het een soort van besloten venootschap te maken, waardoor je iets minder hoeft te vervagen. En je enige sturing kan aanbrengen m.b.t. wie wat kan zien (i.p.v. alles of niets).

Als het beter voor een soort of gebied is om een waarneming te vervagen moet dat ook gebeuren, vind ik. Vervaagde waarnemingen zijn absoluut niet nutteloos. Ten eerste zijn de kaartjes gewoon te bekijken, net als de foto's, geluiden en statistieken. Op de homepage kun je ook zien dat een soort gezien wordt, en in welke provincie. Dan weet je in ieder geval wanneer een soort actief is. Daarnaast komen de waarnemingen via Waarneming.nl ook bij de PGO's terecht, dat is toch ook een van de belangrijke functies van Waarneming.nl.

Ik ben het er wel mee eens dat soorten als Gaffelwaterjuffer en Sierlijke witsnuitlibel buiten kwetsbare locaties niet vervaagd zouden hoeven worden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

AvanderHeijden

Citaat van: SlechtValk op juni 08, 2013, 13:26:34 PM
Citaat van: AvanderHeijden op juni 07, 2013, 23:32:24 PM...
Hier op het forum staat een topic waarin precies beschreven staat waar de meeste territoriale mannetjes gevonden werden afgelopen jaar...

Misschien even een linkje? :P


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=143626.msg972845#msg972845 en verder. Toch worden de waarnemingen daar ook nog steeds vervaagd, 2 jaar later.

Ik ben niet tegen vervaging en om eerlijk te zijn al helemaal niet als het om amfibieen gaat. Die zijn nou eenmaal erg kwetsbaar. Als de paar geelbuikvuurpadjes die we hebben iedere dag worden omgedraaid door fotografen gaat het snel mis met zo'n soort. Maar bij libellen die pal naast een parkeerterrein vliegen, langs een kanaal waarvan de oevers worden gemaaid en waarvan de locatie op het forum wordt beschreven, begrijp ik de vervaging op zo'n locatie niet helemaal. Ik zou er een voorstander van zijn als caudalis niet vervaagd werd voor waarnemingen in de Kiersche Wijde en eventuele vondsten in het Woldlaker Bos (beiden zijn lekker toegankelijk) en de rest van de waarnemingen worden vervaagd tot bijvoorbeeld gebiedsniveau "Weerribben" / "Wieden".

Sticht

Citaat van: Jan vH op juni 08, 2013, 17:05:58 PM
Ik ben het er wel mee eens dat de vervaging van soorten als Gaffelwaterjuffer en Sierlijke witsnuitlibel buiten kwetsbare locaties niet vervaagd zouden hoeven worden.

Ik ook, ik ben wel benieuwd of dat technisch op te lossen is.
Ik ken locaties van gaffel waar je ze kunt zien terwijl je een pizza eet op een terrasje, terwijl ze een paar honderd meter verderop vliegen in een kwetsbaar gebiedje.

nick w

Zou ideaal zijn als dat technisch is op te lossen  :)  Dan heb je plekken waar mensen rustig heen kunnen zonder schade aan te richten, terwijl de kwetsbaardere locaties ontzien worden.

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

In aanvulling op eerdere opmerkingen..... ik heb me gisteren tijdens de armatum excursie wel weer verbaasd over hoe ongegeneerd mensen door kwetsbaar habitat gaan lopen stappen met name voor een foto.


In het Woldlakebos verbaasde ik me over de grote hoeveelheid paden die door het riet waren gemaakt naar de vaart toe. Misschien een stuk minder kwetsbaar dan andere stukken vegetatie, maar toch.... Ik kan kon me niet voorstellen dat dat van een dag was, maar er hebben gisteren natuurlijk wel veel mensen rondgelopen. En vervolgens heb ik zelf ook van diezelfde paden gebruik gemaakt...
Desondanks ben ik nog steeds voor het vrijgeven van locaties van Sierlijke witsnuitlibel, hoor.


Kaartje van plek langs weg staat in dit topic:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=143626.180
pagina 8, plek bij vraagteken op kaartje.

Bertusvr

#13
Johan,
Helemaal met je eens. Ik was daar met mijn zoontje van 11 en die heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat die niet het water in mocht. Nooit aan hem uitgelegd waarom niet. Dat ging best goed. Hij vond tussen de vele variabele waterjuffers, 3 donkere waterjuffers, en was er trots op. 
Tot dat we terug kwamen lopen richting de bootjes en er in de habitat van de Donkere gewoon iemand midden in het water stond, en dan niet met 1 laars, nee helemaal tot zijn middel in het water, met statief, camera en met alle toeters en bellen. Verder waren er erg veel paden in het riet, tot midden in het water gemaakt.
Wat moest ik mijn zoontje vertellen toen die vroeg: he papa, nou mag ik niet 1 voet in het water zetten, maar moet je die man nu zien, die ligt er helemaal midden in. Dus heb ik mijn zoon uitgelegd dat in dat riet, op het water, het leefgebied van de Donkere waterjuffer is en als je daar in loopt dat je dan de leefomgeving van deze zeldzame juffer om zeep helpt. Hij begreep het.
Ik ben al een aantal jaren mee geweest met deze excursie. Vind het altijd fantastisch om die beestjes te zien en er foto's van te maken, hoop elk jaar dat ik een super foto van de Donkere kan maken, mooi in het gras, mooi licht er op, en van top tot teen scherp, of misschien een paringswiel. Dit jaar waren er niet zoveel aan de kant, dus voor mij slechts 1 foto op grote afstand. Helaas volgend jaar weer een kans (als die dan nog gehouden wordt).
Waar ik nog steeds van baal....... is dat ik (of eigenlijk wij met zijn allen) niet tegen die man gezegd hebben dat die er als de sodemieter uit moest.
In het Woldlakebos heb ik overigens ook een paar paden door het riet gevolgd richting waterkant om de Sierlijke te bekijken.  Dus heilig ben ik ook niet.

ArjenDrost †

Ja, ik was ook tamelijk verbaasd toen ik 's middags bij het wisselen van de wacht iemand uit het bootje zag stappen met een waadpak aan (gelukkig wel in camouflagekleuren, anders zouden die waterbeestjes nog eens kunnen schrikken...). Op de plek aangekomen waren er ook duidelijk paadjes de kwetsbare verlandingszone in te zien... Gelukkig ging het 's middags een stuk beter (maar niet heus). Wij hadden een groep van 10 Duitsers die geen waadpakken hadden (wel walky talkies trouwens), dus die konden niet zover het gebied in... Tenminste, totdat hun laarzen nat waren, toen maakte het namelijk niet meer zoveel uit... Oh, en d'r liep ook iemand met een vlindernetje rond (wat ze gelukkig voor haar zelf niet gebruikt heeft, voor zover ik gezien heb).

Op de plek van de Sierlijke ging het een stuk beter (daar kwamen de Duitsers niet, die hadden ze thuis ook wel). Op die ene gast na, die kluitjes riet richting een witsnuitlibel ging gooien "omdat hij tever weg zat voor een foto".... Toen iemand er wat van zei reageerde hij heel verbaasd...

Ik heb een erg leuke dag gehad (zonder echt mooie foto's te kunnen maken overigens), maar dit verpestte de boel wel aardig...

Dus ja, ik snap best waarom bepaalde waarnemingen standaard vervaagd worden (en ga denk ik zelf nog weer wat voorzichtiger om met m'n eigen waarnemingen). Maar op plekken waar Sierlijke vanuit de auto te zien is, zou het van mij ook wel openbaar kunnen.

Jeroen Nagtegaal

De excursie is toch onder begeleiding van Staatsbosbeheer?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nick w

Ik heb me ook ontzettend geërgerd, met name aan die 13 Duitsers die totaal geen aandacht voor de habitat hadden, zelf ben ik akelig voorzichtig en dan zie je zulke dingen gebeuren. Was ook een tikje verbaasd dat de excursieleiding ze niet in hun lurven greep (of wellicht zijn ze later wel aangesproken, dat weet ik natuurlijk niet), zelf heb ik geprobeerd ze wat te zeggen maar dat was ongeveer 'niks verstehen, Ausländer'  :(  Weet niet of overige excursiegangers zich ook zo te buiten zijn gegaan, maar er waren op de Donkere-plek hele tunnels door het riet  >:(

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Citaat van: nick w op juni 09, 2013, 20:05:24 PM
Weet niet of overige excursiegangers zich ook zo te buiten zijn gegaan, maar er waren op de Donkere-plek hele tunnels door het riet  >:(

Groet,
Nick W


Overigens waren er al voordat de eerste excursie begon diverse paadjes door de vegetatie.
Wellicht dat mensen zich als ze dat zien ook minder geremd voelen.

nick w

dat zou zomaar kunnen...

Groet,
Nick W

ArjenDrost †

Ik weet niet goed hoe het over komt, maar deze foto heb ik gister met m'n iphone gemaakt, tegen het eind van de excursie (in de middaggroep). Er waren meerdere van dit soort paadjes de verlandingszone in...


Ik heb het zelf alleen van grote afstand zien gebeuren (liep meestal alleen om anderen niet in de weg te zitten), heb er dus niet iets van kunnen zeggen.

Weia

Dit soort verhalen leiden eerder tot meer dan tot minder vervagen...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Citaat van: Weia op juni 09, 2013, 21:10:03 PM
Dit soort verhalen leiden eerder tot meer dan tot minder vervagen...


Nou ja.... ik vond dat ik na mijn eerdere oproep deze kant van de zaak toch ook wel even onder de aandacht moest brengen.

nick w

blijft over dat er toch wel plekken zijn waar het minder kwaad kan. En goed voorbeeld doet goed volgen en slecht voorbeeld sneller. Dus ieder van ons moet zelf ook kijken wat ie achterlaat  :police:

Groet,
Nick W

SlechtValk

Ik was gister in de Biesbosch voor de Noordse Nachtegaal (helaas liet die zich niet horen, maar gelukkig had ik hem eerder van de week al). En het viel mij op dat de paadjes (vermoedelijk gecreeerd door vogelaars die graag dichterbij wilden) juist de plekken waren die ook door de libellen gebruikt werden om in de zon te zitten. Ik vraag me dan dus ook af in hoeverre deze paadjes nou werkelijk zo schadelijk zijn voor de soorten, of dat ze juist kans bieden om makkelijk op temperatuur te komen (soort van start-/landingsbaan). Natuurlijk is het niet goed als het één groot pad wordt, maar enkele paadjes op genoeg afstand van elkaar is dat nou werkelijk zo schadelijk?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

ArjenDrost †

Citaat van: SlechtValk op juni 10, 2013, 13:32:04 PM
Natuurlijk is het niet goed als het één groot pad wordt, maar enkele paadjes op genoeg afstand van elkaar is dat nou werkelijk zo schadelijk?
Dat is een beetje afhankelijk in wat voor gebied je zit, denk ik. Er zijn genoeg gebieden te bedenken waar het helemaal geen kwaad kan dat er af en toe mensen lopen (in sommige gevallen is het zelfs beter, houdt de boel open). In het geval van de weerribben ging het om een kwetsbare verlandingszone die juist geen vertrapping kan hebben. Dan lijkt elk paadje me er een te veel.


Groeten, Arjen

Weia

Citaat van: ArjenDrost op juni 10, 2013, 17:54:20 PM
In het geval van de weerribben ging het om een kwetsbare verlandingszone die juist geen vertrapping kan hebben. Dan lijkt elk paadje me er een te veel.
Eens.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

timtermaat

Ik wil helemaal niks afdoen aan de mening dat het schadelijk & onwenselijk is om op de armatum-plek door de verlandingsvegetatie te gaan lopen. Maar een kleine relativerende opmerking: een deel van die paadjes (de wat smallere, die naar het open water toe doorlopen) wordt gemaakt door de vaak aanwezige knobbelzwanen  ;)


Groet,
Tim
Tim Termaat

nick w

dat is dan genoeg lijkt me, laat de zwanen maar paadjes maken en de mensen niet  :D

Groet,
Nick W

j.bredenbeek

N.a.v de excursie en de commotie over vervagen het volgende:
De excursie naar de donkere waterjuffer en de sierlijke witsnuitlibel liep dit jaar wat anders door miscommuncatie binnen Staatsbosbeheer. Doordat er met kleine bootjes werd gevaren en de mesnen verdeeld waren over meerdere lokaties was het toezicht niet optimaal. Vandaar dus bijvoorbeeld mensen in de padderusvegetatie. goede les voor volgende excursie.
Vervagen van bijzondere soorten is zeker belangrijk voor beheerders van reservaten. Jullie moesten eens weten wie al allemaal illegaal ben tegen gekomen of heb gehoord dat ze er zijn geweest bij de armatum- en caudalisplek. Of ere iets vertrapt wordt of niet, dat doet niet ter zake. Je mag daar gewoon niet komen. Henk en Ingrid mogen dat ook niet, als bekende libellenliefhebber heb je geen vrijbrief om dat wel te mogen!
Je kunt het ook nog zo beredeneren: Hoe zou jij het vinden als jouw tuin vertrapt wordt?
Vertrappen is altijd storend waar dan ook. Ook in het Woldlakerbos staan kwetsbare moerasvegetaties. Het Woldlakerbos is vrij toegankelijk op wegen en paden, daarbuiten niet.
Zelfreflexie en discipline zouden dit soorten zaken een stuk verbeteren.
Discussies over het invoeren van kwetsbare soorten t.b.v. een volledige nederlandse soortenlijst lijkt mij eigenlijk overbodig.
Wij zijn toch allemaal libellenliefhebbers en hebben het beste voor met libellen.
Kortom, laten we ons een beetje gedragen.
Bijvoorbaat dank, ook namens de collega's met andere zeldzaamheden

ewoudploeg

Citaat van: SlechtValk op juni 08, 2013, 13:26:34 PM

Verder ben ik van mening dat het vervagingsbeleid... niet alleen bij libellen, maar zeker ook bij vogels, om over reptielen/amfibien nog maar te zwijgen, totaaaaaaal is doorgeslagen. Als het op deze manier doorgaat kunnen we waarneming.nl binnen kort op gaan heffen omdat alles op verborgen staat...

Door dit beleid heeft waarneming.nl zich met name op het gebied van amfibien totaal nutteloos gemaakt. Op dit moment: http://waarneming.nl/index.php?g=3 slechts 3 van 20 niet vervaagd (en het komt geregeld voor dat 100% van de homepage voor die soortgroep vervaagd is), dan heeft het toch totaal geen zin meer om uberhaubt te kijken...

Het doel van waarneming.nl is toch niet uitsluitend om plekken te delen met medeliefhebbers, zodat iedereen eenvoudig soorten kan scoren/twitchen? Waarnemingen worden gebruikt om inzicht te krijgen in de verspreiding van soorten en het verkrijgen van inzicht in ontwikkelingen en trends. Vervagen leidt zoals al aangegeven tot beperking van verstoring (heel goed!!), maar de beherende instanties hebben wel inzicht in verborgen waarnemingen en kunnen er gebruik van maken (heel goed!!). Ook al kan de gemiddelde gebruiker van waarneming.nl niet zien waar alle soorten worden waargenomen, is het invoeren van waarnemingen zinvol en van groot belang voor onder andere soortbescherming.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/