Arp, Toon, iemand anders

Gestart door ed.michels, juni 07, 2013, 08:59:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

ed.michels

op een lichtval afgelopen nacht een groen/gouden met rode kleine kever c.a. 8 mm (?)
wie helpt me aan een soortnaam
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Tom1980

_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

ed.michels

mmmmmmmmmm, dan wel in een mini uitvoering en in een schildkleur die ik niet ken, maar goed ik ben verre van een kenner. De eerste foto is qua kleur representatief.
Ik wacht nog even een andere mening af. In ieder geval bedankt voor de moeite en wellicht heb je het gelijk toch aan je zijde !!
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

beetlestitch

ed ik weet niets van cantharidae dus even wachten op arp. groeten toon
Toon Keukelaar

ed.michels

Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Arp

#5
Hallo Ed,

Het is vleiend dat je me erbij roept, maar ook ik ben nog lang geen soldaatjeskenner, al probeer ik ze wel langzaam wat onder de knie te krijgen en kan dus de gemakkelijke gevallen (de inkoppers zegmaar) wel duiden en een aantal duidelijke fouten herkennen. Het beetje dat ik inmiddels denk te snappen probeer ik toe te passen om bij de soldaatjes op wrn een beetje op te ruimen, want het blijkt dat de meeste keverkenners er niet veel mee hebben. Misschien komt dat omdat deze lastig te conserveren zijn, of in elk geval niet goed bij de andere kevers in de collectiedoos kunnen worden opgeslagen, maar dat is slechts een wilde theorie.

Concreet is deze één van een grotere groep "kleine" rode soldaatjes die van foto knap lastig zijn - lang geleden had ik die hier eens aangekaart maar ook nooit een bevredigend antwoord van de kenners gekregen. De afgelopen dagen nog wat zitten lezen, puzzelen en wordt er eigenlijk alleen maar verwarder van - met name wat Britse publicaties en websites komen met hele rare combinaties van foto's/kenmerken en namen die zij daarop toepassen. Ik heb het vermoeden dat er wat foutjes inzitten, maar het is evengoed mogelijk dat de info van het "vaste land" fout zit. Lastig om éénduidig achter te komen, zonder een literatuurstudie van de originele beschrijvingen van alle soorten en alles wat er daarna erover gezegd is.

Een paar van die groep durf ik inmiddels wel te laten afvallen hier, maar om tot het gaatje te gaan moet ik gaan "meepuzzelen en gokken". Aan foto-vergelijkingen heb je wat dat aangaat relatief weinig, want de meeste soorten zijn knap variabel en de meeste overzichten laten niet alle soorten zien, laat staan de hele variabiliteit. Er zou een pagina gemaakt moeten worden zoals het overzicht met LHB-Kleurvariaties op kerbtier

De al genoemde rufa zou eventueel kunnen. Deze soort is om te beginnen ook al een warrig verhaal en staat te boek als extreem variabel tussen helemaal zegmaar "kleurloos" rode exemplaren (grofweg zoals jouw foto's) en gevallen met heel veel donkere tekening op kop, halsschild en benen. De Britten hebben het ook nog over een versie met donkere dekschilden, maar dat doet hier niet terzake. Anyway, er zijn geluiden om de donkere rufa's een eigen soortnaam te geven (darwiniana) - dat is historisch al een paar keer voorgesteld/gedaan en weer verworpen (tussenvormen), maar momenteel vind ik die naam weer in diverse overzichten (o.a. Fauna Europaea zelfs als enige voor Nederland).

Een andere serieuze kandidaat is figurata, de foto's die je daarvan tegenkomt hebben doorgaans meer kleur (en lijken daarmee veel op rufa/darwiniana, maar dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn.

Puur op buikgevoel (!) denk ik echter dat dit één van het duo cryptica/pallida is. De Britten zien in een PDF kans daar ook deels weer wat bizars te doen met de naamgeving, maar dat laat ik nu maar even.

Die twee zijn met behulp van de volgende online-info uit elkaar te houden (dan hoef ik niet te tikken):

The WCG: cryptica / pallida - ID-aid cryptica vs pallida
Entomologie Stuttgart: Steckbrief cryptica en vooral tab "Bestimmung"

De foto's lijken enigszins de dubbele behaaring van de dekschilden (cryptica) te suggereren (zien is wat anders) en dat is voor mijn gevoel ook de algemenere van de twee. Maar meer/grotere foto's van die beharing en/of van de kop onder de juiste hoek zouden dat moeten bevestigen.

In elk geval heb je dan een idee naar welke foto's je opzoek moet.

Heb je het beestje nog?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ed.michels

zoals de belgen zeggen : "amai zunne"
Ik had niet door dat deze groep zo complex was en zal me er derhalve maar niet meer aan wagen om ze zomaar in te voeren of op naam te brengen. Ik heb al zoveel soortgroepen waar ik me mee bezig houd dat ik geen tijd vind er nog een bij te nemen. Lastig, want mijn nieuwsgierigheid wordt dan niet beloond, maar het zij zo.
Nee het beesie heb ik niet en ik heb geen kop-opnames gemaakt. Jammer dat ik jou daar niet mee kan voorzien. Ik laat het hier maar even bij, maar niet zonder jou te denken voor je uitvoerige antwoord en info (die ik natuurlijk opgeslagen heb).


Tot een volgende keer op het wereld wijde web.................nogmaals DANK
:duim:
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Arp

Hoi Ed,

Het was niet de bedoeling om je af te schrikken  :o  ;)

En het valt op zich wel mee, met de mogelijkheden om aan een naam te komen. Als ik in het veld loop kan ik 999 van de 1000 soldaatjes acuut een naam geven, zelfs zonder bril (en ik ben kippig).

Dat komt vooral omdat de overgrote meerderheid bestaat uit een handjevol erg algemene en goed herkenbare soorten, maar evengoed is meer dan de helft van alle soorten in het veld of van foto wel op naam te brengen. Dat is heel wat beter dan bij de Rietkevers bijvoorbeeld ;)

Maar goed, er zijn dus inderdaad een paar lastige gevallen, zoals deze, waarbij identificatie van foto misschien kan, mits een nauwkeurige afmeting en de juiste goede/scherpe foto's worden aangeleverd.

De reden dat ik het uitleg - met wat (te) veel woorden (sorry), is zodat jij en anderen die dit lezen dan hopelijk de volgende keer de juiste foto's maken om (jouw) teleurstelling te voorkomen. Niet om ze weg te jagen  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ed.michels

Hi Arp, wat moet ik fotograferen dan (in zijn algemeenheid) kop, kaak, ......
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Arp

In zijn algemeenheid, zijn deze foto's negen van de tien keer prima. Voor het gros is één foto voldoende zolang kop, halsschild en benen goed te zien zijn.

Voor de lastigere gevallen (ook voor deze) zijn vaak nodig/handig:

  • Goede foto, pal dorsaal op het halsschild om de vorm goed te herkennen (lengte/breedte, afronding voor- en achterhoeken)
  • Goede foto's van structuur en beharing dekschilden: Voor de haren helpt het vaak om er iets schuin overheen te fotograferen.
  • Goede foto's van voorkant kop en antennes. Het wisselt per probleemgeval een beetje, maar voor een aantal soorten zijn zaken zoals de vorm van de voorrand, palpjes, kaken en eerste antennesegmenten van belang.
  • Helemaal ideaal, maar lastig natuurlijk, zouden foto's van de onderkant zijn: Kleuring buiksegmenten, vorm en kleur heupjes, en exacte vorm van de achterlijfspunt.
Hoe meer van deze shots lukken, hoe groter de kans op een naam.

Voorlopig ben ik overigens ook geïnteresseerd om probleemgevallen beter te bekijken, dus verzamelen en opsturen mag ook :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ed.michels

Dank je, ik zal er mijn voordeel mee doen!
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Arp

Vanwege correctheid moet ik m'n getallen hierboven wat nuanceren, bedenk ik net.
Citeermaar evengoed is meer dan de helft van alle soorten in het veld of van foto wel op naam te brengen
Daarbij had ik even (wishful thinking) de Malthininae niet verdisconteerd :rolleyes:  Ik verdring het bestaan daarvan kennelijk structureel, hetgeen me gemakkelijk wordt gemaakt omdat je er zo gemakkelijk overheen kijkt (kleinste amper 2mm)  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Ach als je die niet ziet, tellen ze ook niet mee  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

P.Rijnen

Hallo Arp,
Je had bij een aantal van mijn soldaatjes een opmerking gemaakt als waarnemer. Toen ik er een aan klikte was de rest ook gelijk weg. Kan ik die nog zichtbaarmaken? Of kun je de opmerkingen op een andere manier sturen, zodat ik de boel kan verbeteren
Bedankt,
Peter Rijnen

P.Rijnen

Hallo Arp,
Ik heb het al gevonden . Ze staan ook bij een catagorie (opmerkingen gebruikers) als je mijn waarnemingen aanklikt.
Groet,
Peter

Arp

Prima, als het goed is heb je ook per melding automatisch een e-mail gekregen (dacht ik) en zou je die terug moeten kunnen vinden in je mail.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

P.Rijnen

Hallo Arp,
Normaal krijg ik meldingen van jou en andere admins wel in mijn mail, maar opmerkingen van waarnemers en deze van jou dus niet.
Maar ik weet nu waar ik af en toe moet kijken.
Groet,
Peter

Arp

Oh, dat is apart. Ik was al niet zeker of bij de kevers waarnemersmeldingen worden doorgemaild (ik ben geen keveradmin, dus geef deze meldingen gewoon net als iedereen via "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie"). Vorige week hadden we dat even getest en Mark had een mail gekregen ... misschien doorgestuurd door admin dan ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Arp

Bedankt voor de info Henri  :duim:

@Peter: Ik denk dat in jouw instellingen geen goed e-mail adres is opgegeven? Ik heb net als test nog even een paar meldingen op waarnemingen van jou afgegeven, maar in het berichtbalkje krijg ik dan "Opgeslagen" terwijl ik bij anderen meen ik iets van "mail verstuurd" krijg (zou moeten kijken wat het precies is).

Het waren deze waarnemingen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/75977593
http://waarneming.nl/waarneming/view/69092331
http://waarneming.nl/waarneming/view/69051692
http://waarneming.nl/waarneming/view/69035545
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hmmm, nee, bij Henri komt ook gewoon de melding "Opgeslagen"  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Ik heb nu ook geen mail gekregen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Arp

Hmmpfff - misschien gaan die er eens per dag uit, of als de server het rustig heeft ofzo?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Mogelijk heeft het te maken met "email & nieuwsbrief ontvangen    Ja Nee (als een admin vragen heeft over een waarneming ontvangt u altijd een email)"?
Douwe van der Ploeg

P.Rijnen

Ik zal de instellingen eens doorkijken. Ik weet nu dat ik regelmatig bij mijn waarnemingen moet kijken en dan zie ik het ook. Je laatste 4 meldingen staan daar ook bij en heb ik aangepast.
Bedankt,
Peter