Veelgevraagde kevers in mei (VOORALSNOG EEN LEEG TOPIC)

Gestart door Arp, juni 06, 2013, 18:01:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Okay, daad bij woord enzo. Gewoon maar eens beginnen en kijken waar het schip strandt.

De bedoeling is dat er een reeks topics ontstaat met overzichtjes van kevers die veel op het forum langskomen in een bepaalde periode/maand(?), zodat deze topics afwisselend per jaargetijde bovenaan kunnen worden vastgepind.

Dit eerste berichtje wordt de index, de volgende berichtjes per soort/groepje een eigen bericht. Vooralsnog totaal geen sorteervolgorde.

Iedereen die wil is van harte uitgenodigd om zelf een berichtje met een soort(groep) toe te voegen, ik verwerk die later in de index.

Berichtjes met kritiek, correcties, opmerkingen etc zijn ook welkom(!), maar worden na verloop van tijd wel zonder pardon verwijderd om het overzichtje overzichtelijk te houden.

Voorlopig is dit een hoofdzakelijk lege bouwput - lekker negeren dus.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

ToDo: Gewone Meikever versus Bosmeikever en een paar "kleintjes" zoals de Rozenkever
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

ToDo: Fotooverzichtje van de meest algemene soorten met een paar kenmerken en verwijzing naar zeldzame "dubbelgangers"
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

ToDo: Plaatjes Roodkop en Zwartkop
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

ToDo: Byturus sp. - waarom meestal spec.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

ToDo: Plaatjes diverse Donacia en uitleggen waarom meestal spec.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Eventueel later in te vullen zonder het topic onnodig naar boven te trappen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Eventueel later in te vullen zonder het topic onnodig naar boven te trappen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Eventueel later in te vullen zonder het topic onnodig naar boven te trappen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Eventueel later in te vullen zonder het topic onnodig naar boven te trappen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Eventueel later in te vullen zonder het topic onnodig naar boven te trappen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

#12
Kook en eetze ;)

Evt. to-do: meest voorkomende Cantharidae en verschillen ertussen, meest voorkomende (rood met zwarte stippen) LHB's en waarom het toch altijd een aziaatje is & foto-overzicht met patronen van de verschillende zandloopkevers.

Evt. to-do: post met algemene links naar kever-websites (kerbtier, coleo-net), en post met goede "echte" literatuur.
Douwe van der Ploeg

Arp

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 06, 2013, 18:11:17 PM
Evt. to-do: meest voorkomende Cantharidae en verschillen ertussen
Was al voorzien ;)

Citeermeest voorkomende (rood met zwarte stippen) LHB's en waarom het toch altijd een aziaatje is
Ja, da's een nuttige - al is het niet tot mei beperkt natuurlijk

Citeerfoto-overzicht met patronen van de verschillende zandloopkevers.
Ja, okay - is een plan, of doe jij die?  ;D

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 06, 2013, 18:11:17 PM
Evt. to-do: post met algemene links naar kever-websites (kerbtier, coleo-net), en post met goede "echte" literatuur.
Dat wilde ik per berichtje, van toepassing zijnde op betreffende soort inbouwen.

In principe kan het het grotendeels ook een aanzetje voor betreffende soortinfo zijn, of kunnen we (vooral) de soortinfo invullen en vanuit dit topic daar naar verlinken. Het nut is vooral om het in het forum "bij de hand" te hebben voor de bulkaanvragen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Ik wil best een keer in die zandloopkevers duiken, maar moet volgende week wel eerst met vleermuizen bezig, is toch nog net ietsje leuker ;)

Wat de algemene links betreft: misschien is dat iets voor een ander topic, dan, maar het lijkt me wel goed om mensen die eerst zelf willen zoeken (maar niet weten hoe) een basis te geven waar ze kunnen beginnen, met hints en tips voor de verschillende aspecten, maar waar ook iemand kan reageren als er bijv. een nieuw boek uitkomt (zoals jouw korte recensie voor het snuitkeverboek laatst). Nu staat veel van die informatie er al, maar verspreid over vele topics.
Douwe van der Ploeg

Arp

#15
Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 06, 2013, 19:49:58 PM
Wat de algemene links betreft: misschien is dat iets voor een ander topic
Zoals het pinned topic Determinatielinks (wat absoluut nog beter kan, maar dat terzijde) ;)

Nog wat ideetjes voor dit overzicht:
Curculio verschijnt ook steeds weer rond deze tijd ... (kan ik snel maken)
Polyphyllobi-dingesens  :rolleye:
Gouden Tor & Co. - toch wel meest prominent deze tijd van het jaar (heb ik wel wat voor)
Pilkevers heb ik een aantal keer langs zien komen
De Clytra's (mei-juni), niet veelgevraagd, wel altijd uitleg nodig
Oulema-duo - eigenlijk hele jaar, maar standaard uitleg ergens zou handig zijn ... (soortinfo maar denk ik)

(just brainstorming  ;) )

Misschien dat Jan ofzo een ideetje heeft voor een paar saaie kniptorren? Muisgrijze en Athous haemordinges in elk geval - wat meer? Rode Ampedus spec. ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

liptaster

Jullie mogen gerust dit over nemen en aanvullen: http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=117&t=7348

Zelf overzichten maken lijkt me het werk van anderen opnieuw doen.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Arp

Ha Tim, ja prachtige linkverzameling - is danzkij jou ook al te vinden in het hierboven gelinkte topic "Determinatiesites", maar het zou inderdaad goed zijn al die links eens te categorizeren en same te schuiven.

Dit overzicht moet een plaatjeskijkersoverzicht worden met foto's van de soorten die telkens weer langskomen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

liptaster

Ik heb net twee (edit: 4) vragen beantwoord in mijn stijl. Komt voor velen arrogant tot sadistisch over, maar zo leert de fotograaf het snelst of totaal niet (als ie het negeert).
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Henri van Dodeweerd

Citaat van: liptaster op juni 06, 2013, 21:36:09 PM
Ik heb net twee (edit: 4) vragen beantwoord in mijn stijl. Komt voor velen arrogant tot sadistisch over, maar zo leert de fotograaf het snelst of totaal niet (als ie het negeert).

Zo komt het bij mij niet over hoor. Ik ben er helemaal niet in thuis, maar vind ze gewoon mooi. (bij mij heb je 2 van de 4 keer gereageerd, waarvoor dank!)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

liptaster

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 06, 2013, 21:40:39 PM
Citaat van: liptaster op juni 06, 2013, 21:36:09 PM
Ik heb net twee (edit: 4) vragen beantwoord in mijn stijl. Komt voor velen arrogant tot sadistisch over, maar zo leert de fotograaf het snelst of totaal niet (als ie het negeert).

Zo komt het bij mij niet over hoor. Ik ben er helemaal niet in thuis, maar vind ze gewoon mooi. (bij mij heb je 2 van de 4 keer gereageerd, waarvoor dank!)

En je hebt geleerd!!: de link om zelf te zoeken, en de wetenschap dat je vaak aan een foto onvoldoende hebt.

Die link van de kniptorren is gewoon mega-veel terwijl ze er ook allemaal hetzelfde uitzien. Is zoiets als een overzicht geven van alle blauwtjes ter wereld, termijl je voor de eerste keer een blauwtje vangt...
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Arp op juni 06, 2013, 21:09:51 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 06, 2013, 19:49:58 PM
Wat de algemene links betreft: misschien is dat iets voor een ander topic
Zoals het pinned topic Determinatielinks (wat absoluut nog beter kan, maar dat terzijde) ;)


Ja, zoiets  ;D
Douwe van der Ploeg