lichte roofvogel met witte stuit??

Gestart door jpoulissen, augustus 26, 2005, 09:30:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

jpoulissen

Goedemorgen,

Gisterenmorgen (naar het werk) en gisterenavond (terug van het werk) zag ik een lichte vrij grote roofvogel in een boom, niet al te ver van de weg. Hij had een hele lichte borst en buik met wat vlekken (niet te veel, het wit overheerste). Ik dacht direct aan een lichte Buizerd maar stopte maar even om met de kijker een blik te werpen. Toen ik stil stond vloog de vogel helaas weg. Tot mijn verbazing zag ik een opvallende witte stuit. Geen Buizerd dus? Kiekendief? Blauw of Grauw? Nog een andere optie? Omdat hij beide keren direct het bos in vloog hem ik hem maar heel kort kunnen zien. Te kort in ieder geval om aanvullende kenmerken te kunnen zien. Ik hoop hem vanavond nog te kunnen gaan bekijken.

Iemand een tip wat het zou kunnen zijn en waar ik op moet/kan letten in een mogelijk weer zeer korte waarnemingstijd om vast te kunnen stellen waar het om gaat?

Alvast bedankt!!

Groetjes,

Jos Poulissen

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

thijs

Citeern en waar ik op moet/kan letten in een mogelijk weer zeer korte waarnemingstijd om vast te kunnen stellen waar het om gaat?
Ik denk ook wel Buizerd (maar na die Kuifduiker B) ), omdat deze ook een lchte stuit kunnen hebben, en in de winter daardoor vaak verward worden met RPB.
Waar je op kan letten: vleugelvorm, tekening, vliegstijl, staartvorm, en grootte
Vleugelvorm om een idee te krijgen wat het is, kiekendief, valk of buizerd, grootte kan hier ook mee helpen
Vliegstijl ook om buizerd, arend, kiekendief en valk te onderscheiden.
Als je weet wat je ongeveer gezien hebt, kop- en vleugeltekening is voor wouwen en kiekendieven vrij makkelijk herkenbaar en goed bruikbaar, en aan de hand daarvan wel op soort te determineren. (let bij vrouwtje kiekendief op stuitvlek, bij man op ondervleugel, bij wouw op venster op ondervleugel)
Staartvorm is handig voor wouwen, diep gevorkt is altijd Rode Wouw, minder, soms zelfs afgerond Zwarte Wouw. (let wel op sleet!)
Blader ook je vogelgids eens door bij de roofvogels, dan zie je nog meer dingen die je kunnen helpen in het veld.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jpoulissen

Bedankt voor de reactie!

Mijn zeer gewaardeerde zoon van 1,5 heeft mijn vogelgids 'geleend'. Ik moet het dus even zonder doen.. vandaar ook deze post.

De (korte) vlucht deed me niet direct denken aan een kiekendief eigenlijk. Ik heb ze wel vaker zien vliegen maar ze zijn vrij goed zichtbaar ranker. De langere staart heb ik niet kunnen zien maar daar is mijn oog ook niet op gevallen in de korte tijd.  Wouwen en met name de rode wouw kom ik regelmatig tegen in de ardennen, misschien wel de mooiste roofvogel van allemaal. Buizerds zie je hier dagelijks maar zo'n opvallende witte stuitvlek (zoals bij een vrouwtje kiekendief dus echt) heb ik nooit eerder gezien. Als dit wel mogelijk is zal het vast een buizerd zijn geweest. Mede gezien mijn eerste reactie en ook de plompe vlucht (leek toch het meeste op een buizerd)

Ik zal vanavond eens kijken of de vogel nog aanwezig is. Misschien kan ik dan meer kenmerken vaststellen.

Nogmaals dank,

Groetjes,

Jos Poulissen