Actenicerus sjaelandicus ?

Gestart door Hans van Helden, juni 04, 2013, 01:45:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Kan iemand bevestigen of dit inderdaad de Actenicerus sjaelandicus is?

Het betreft deze waarneming
http://hmc.waarneming.nl/waarneming/view/76564686
onzeker Actenicerus sjaelandicus  gezien op 2013-05-30 Den Haag - Bezuidenhout
Foto's:


bij voorbaat dank Hans van Helden

jan cuppen

Geen Actenicerus, geen Melanotus. Als je hem opstuurt, zal ik er naar kijken, durf het zo niet te zeggen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Hans van Helden

Beste Jan,

Wat bedoel je met "als je hem opstuurt"? Ik maak een foto van het dier en laat het verder met rust.

Ik kan alleen grotere plaatjes maken en/of details uitsnijden.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden



jan cuppen

Beste Hans,

Zonder kever durf ik er in dit geval geen naam aan te koppelen. In dit geval jammer omdat het een minder gewone soort lijkt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Hans van Helden

Beste Jan,

Ik heb de afgelopen week 3x zo'n kever gezien.
Is er een onderdeel(en) van het dier wat de determinatie vergemakkelijkt? In dat geval probeer ik dat te fotograferen.
Zeker als het een zeldzaam diertje is lijkt me vangen, doden en opsturen niet echt geslaagd.

Zou ik zo'n kever kunnen vangen, versuffen met bv tabak, foto's maken en weer kunnen loslaten?

Met vriendelijke groet,
Hans


jan cuppen

Hoi Hans,

Een foto recht van boven waarbij de beide zijranden van het halsschild zichtbaar zijn zou kunnen helpen, deze foto heb ik zeker nodig. Verder heb ik een foto van de onderzijde van het halsschild nodig zonder dat er poten in de weg (= voor) liggen. Wat ook nog nuttig is, is een scherpe foto van de antennen en het laatste stuk van de pootjes (tarsen).

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Hans van Helden

Beste Jan,

Bedankt voor jouw uitleg.
Als-ie zich weer laat zien, zal ik 'm proberen te vangen en goed van boven en van onderen fotograferen.

27 Mei had ik al een kniptor gefotografeerd, ik heb ze nog niet uitvoerig vergeleken of het de zelfde soort zou kunnen zijn:
http://hmc.waarneming.nl/waarneming/view/76388092
Deze zat ca 15 meter verderop. Hij/zij lijkt hariger, maar haren kunnen slijten...

Alvast bedankt voor de moeite,
Met vriendelijke groet,
Hans van Helden


jan cuppen

Hoi Hans,

Ik denk dat het dezelfde zijn en wel Cidnopus aeruginosus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Hans van Helden

Beste Jan,

Hartelijk Bedankt!
Zijn gleufjes voor de antennen in het borststuk in combinatie met goudkleurige beharing doorslaggevend geweest?

Nu ik een naam van jou heb, kan is de sleutel voor de soort voor het oprapen...

Met vriendelijke groet,
Hans