Hoofdmenu

Boktor

Gestart door boogey55, juni 02, 2013, 13:53:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Welke? Ij heb geen boeken bij me.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Arp

Ik dacht even uit m'n hoofd de Brandnetelboktor - Agapanthia villosoviridescens (sorry, krijg het niet over m'n hart om 'm distelboktor te noemen - nog nooit op distel gevonden ;) ) - maar er zijn er een paar die best wel een beetje lijken (afhankelijk van waar op de wereld je bent ?!?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Dus ik ben niet de enige die hard op zoek was naar de bijbehorende distels? ;) In Nederland zou ik er ook die van maken.
Douwe van der Ploeg

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

beetlestitch

zit toch ook op distels en met name akkerdistel. hier in zeeland ook buitendijks langs de westerschelde op zeeaster. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Tja, er zal een reden voor die naam zijn ;)

Weet jij waar de larven zich in ontwikkelen ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Arp

#7
Tja, is dat een (cynische) retorische vraag (c.q. weet je dat)? Of is het een gokje op basis van de Nederlandse naam? Als alle Nederlandse namen zo zinnig zouden zijn dat je de voorkeursplant voor larveontwikkeling eruit af kunt leiden, dan zou het een domme vraag van me zijn natuurlijk ...

Maar als ik wikipedia mag vertrouwen (?!?!?!?!?!) is het wat anders. Ik leer het alleen liever niet van een warrig geformuleerd wikipedia-artikel  :huh:

P.S. Okay, deze pagina is kennelijk de bron van het wikipedia-artikel. Begrijpend lezen is kennelijk ook een kunst die niet iedereen beheerst :rolleyes: Dat lijkt in elk geval betrouwbaarder, dus ontwikkeling in Cardus, Urtica, Angelica, Chaerophyllum, Artemisia, Salvia, Aconitum etc. Wat ze met Cardus bedoelen is me niet duidelijk - ik vind er geen plant bij - maar goed, de distels (Cirsium) zitten kennelijk in "Cardueae", dus misschien zijn die toch ook mogelijk?? Brandnetel in elk geval sowieso (volgens die site dan dus).

Ik blijf nog even bij Brandnetelboktor, vooral qua eigen belevingswereld  B) ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ed Colijn

polyfaag: Carduus, Cirsium, Urtica, Heracleum, Anthriscus, Angelica, Chaerophyllum, Peucedanum, Eupatorium, Artemisia, Aster, Senecio, Helleborus, Salvia, Gentiana, Foeniculum, Aconitum en Veratrum album (Bense, 1995). Zowel distels als brandnetel, en diverse anderen dus.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Arp

Ah, bedankt Ed  :duim: Ik had net nog even hierboven zitten editten ...

Okay, helemaal duidelijk dan. Carduus dus - niet Cardus - zo zie je maar weer dat ik geen hout van planten weet  :rolleyes: *schaam*  ;D

P.S. Heb het wikipedia artikel maar een beetje aangepast, o.a. met de info van Ed (dank). Die oude zin over het uitsluipen kon echt niet  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)