Hoofdmenu

Daas

Gestart door corzonneveld, april 30, 2007, 17:54:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Elk jaar zie ik bij ons in Amstelveen wel enkele exe,plaren van een daas waar je liever niet door gestoken wordt. Eigenlijk een zomerbeest, maar ja, het is nu zomer. Vandaag dus de eerste. Kan iemand vanf de foto's vaststellen welke soort het betreft? Het is een flinke jongen (toch? Ogen raken elkaar, is dat het kenmerk?), zeker 15 mm maar in mijn beleveing nog veel groter. Dat komt wrs. door de massieve lichaamsbouw. Ik dacht aan Tabanus bromius, maar kloppen de ogen wel?

Bij nader inzien verschilt deze jongen flink van T. bromius volgens de foto's van het soortenoverzicht. Vooral de ogen kloppen niet. Wie weet raad??
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en dan nu een portretje
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en nog een portret vanuit een andere hoek.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gardensafari

Bruine ogen zonder bandering en een grote indruk: misschien Tabanus sudeticus, de paardendaas? Groot beest met een lengte van 19 tot 25mm! Staat echter bij ons te boek als zeldzaam en vliegt pas vanaf eind mei.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#4
Dit is een mannetje (ogen raken elkaar) en die zien er wat anders uit. De ogen hadden één band? Tenminste dat meen ik te zien op de laatste foto. Dan kom ik met de andere kenmerken op een Kleine Runderdaas, Tabanus bromius.
Mochten de ogen ongebandeerd zijn (dit moeten we even zeker weten) dan gaat het hier (weer samen met andere kenmerken) om de Grijze Runderdaas, T. autumnalis. De achterlijfstekening ligt ook het dichtst bij T.autumnalis, maar die is nogal variabel bij T. bromius.

gardensafari

De close-ups van de ogen sluiten T. bromius nmm uit. Op dergelijke foto's zou de band goed zichtbaar moeten zijn, evenals de kleur. Deze ogen zijn volgens mij echt bruin en ongekleurd/ongebandeerd.
T. bovinus heeft bruine ogen zonder banden. Maar heeft die niet een iets anders getekend en bruiner achterlijf?
T. autumnalis kan natuurlijk ook, maar gelet op de wetenschappelijke naam: vliegt die al dan?
Als die al vliegt, dan vind ik dat eerlijk gezegd de beste kandidaat, ook qua achterlijfstekening. En in deze april-zomer zegt de normale vliegtijd misschien wel niks.  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#6
Half mei begint autumnalis te vliegen. Eén van de eerste tabanus-dazen, vandaar ook de naam, heel logisch :rolleyes:. Als de ogen ongebandeerd zijn dan is het die soort, maar ik wil dat ongebandeerde even goed checken, want op foto's is dat bedrieglijk. Het deel waar de band zit ligt in de schaduw.

gardensafari

Ik begrijp je voorzichtigheid. Toch als je er zo dicht bij bent als Cor en zulke close-ups maakt, dan had een band in de ogen volgens mij op enig moment moeten opvallen en had hij die ook geprobeerd te fotograferen. Maar misschien kan Cor zelf vertellen of hij wel of geen rare zaken aan die ogen heeft gezien. Zo neen, dan ga ik voor T. autumnalis, vooral omdat die in mei al vliegt.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

#8
Het probleem is dat die band van bromius relatief laag op het oog zit en daarmee in de schaduw. Ik heb de dazentabel er even bijgepakt, waar bij de soortbeschrijving de volgende kenmerken staan:

bromius
  • antennen rood met donkere top;
  • vliegtijd vanaf eind mei;
  • achterlijf olijfgroen gevlekt.
autumnalis
  • antennen zwart;
  • achterlijf aan zijkant kastanjebruin;
  • vliegtijd vanaf half mei;
  • man: sterk vergrootte bovenste facetten in de ogen (3-5 maal zo groot als de onderste).
Vanwege de zwarte antennen en de grote facetten op de bovenste helft denk ik inderdaad autumnalis. Ook maculicornis is door de zwarte antennen uit te sluiten.

PS T. sudeticus is etreem zeldzaam en schrikbarend groot (in Oost-Europa kom je het beest overal tegen, vooral bij warme auto's). Die is veel roder.
groet,

Mark van Veen

corzonneveld

Dank voor de vele input, dat had ik niet direct verwacht!  Vandaar dat ik 'm ook al op diptera.info had gepost (beetje voorbarig wellicht), waar Theo Zeegers ook op autumnalis uitkwam (de naamgeving is inderdaad beetje raar). Ik heb geen banden gezien in de ogen, anders zou ik er nog 50 foto's tegenaan gegooid hebben! Volgens Theo is deze waarneming recordvroeg, maar je kunt ook nauwelijks anders verwachten!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Mark van Veen

Blij dat we iig op hetzelfde uitkomen!
groet,

Mark van Veen

han.endt

Ik heb Tachina fera een paar dagen terug ook al gezien. Leek me ook ontzettend vroeg?

corzonneveld

Bij het verder doorkijken van m'n foto's kwam ik deze tegen, die een antwoord geeft op de vraag: is er wel/niet een band op de ogen?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gardensafari

#13
Geen band. Wat je ziet is het normale verloop op een facetoog. En zowel de bruine kleur, het ontbreken van een band en de grootte van de facetten wijzen in ieder geval niet op T. bromius.
En, natuurlijk.... Theo is het met ons allen eens!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.