Groot insect met lange vleugels

Gestart door V S van Bergen, mei 31, 2013, 16:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/76464579
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2013-05-31 Switzerland - Valais
Foto's:




bij voorbaat dank Valentijn Serge van Bergen

Arp

#1
Mooie  :duim: Een Steenvlieg (Plecoptera) ... Hier zijn wat (oer)oude links - geen idee of ze nog werken. Dan kun je zelf alvast wat zoeken totdat de waterjongens langskomen ;)

P.S. Ik denk een Perlidae, daar zijn er niet zoveel van in NL - kanshebbers lijken me Perla burmeisteriana (aka abdominalis) en Dinocras cephalotes. Geen idee of/hoe je ze kunt determineren van foto. Er is en mooi boekje voor de Nederlandse soorten, maar ik heb het helaas niet.

Oh sorry, Zwitserland ...  :rolleyes:

Als onze watermannen er niet uitkomen zal ik 'm doorschuiven aan Jürgen Gaul.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

tja....adulte pleco's uit zwitserland, daar durf ik m'n vingers niet aan te branden. wel plaatsen hoor ! (Plecoptera indet.) 't is een prachtfoto en wie weet komen we er nog achter welke soort
met vriendelijke groet,
David

V S van Bergen

Bedankt voor de enthousiaste reacties! Die Perla en Dinocras lijken er allebei wel heel erg op maar ik vrees dat kleine details bij deze soortgroep heel belangrijk zijn bij de determinatie van verschillende soorten en ik ben ook maar een amateur..

Het zou leuk zijn om de soort te achterhalen, ooit..

Ik zal in het vervolg mijn aandacht ook richten op steenvliegen, weer een leuke nieuwe groep!