Wat is dit voor kever/tor?

Gestart door Woely, mei 30, 2013, 13:23:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Woely

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/68636019
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-05-17 Heiloo - Heilooƫrbossen / Landgoed Nijenburg
Foto's:




bij voorbaat dank Thomas van Haaster
Groeten,

Thomas van Haaster

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Woely

Bedankt Mark!  :duim:
Is het trouwens nog te determineren welke Cantharis soort het precies moet zijn?
Groeten,

Thomas van Haaster

Mark27

Thomas,

Ik begrijp dat Cantharis-soorten over het algemeen moeilijk te determineren zijn vanaf de foto. Je zou via de soortenbank van Waarneming.nl
eens foto's kunnen bekijken per soort.

http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=cantharis&g=0&f=0&type=0&z=1&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Woely

De soort lijkt er wel op inderdaad.  :blink:
Bedankt voor je hulp!  :duim:
Groeten,

Thomas van Haaster

Arp

#6
Hoi saampies,

Nee, die is het niet - nigricans is een stukje kleiner en heeft gele pootjes met zwart op de achterdijen.

Het beest van Woely is groter en heeft geheel zwarte poten. Daarmee kom je uit bij twee soorten die van foto niet goed uit elkaar te houden zijn: De zeer algemene C. obscura en de zeldzame C. paradoxa.

Als ze niet onder een microscoop gecontroleerd zijn voeren we ze in als verzamelsoort Cantharis obscura/paradoxa
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Goed weer Arp..... Cantharis is een moeilijke familie (voor mij dan!).

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Heb de soortinfo even wat ingevuld en foto's van obscura uit het familie-overzicht weggehaald - ze zijn beslist niet zeker, ook al zijn een paar hele oude waarnemingen wel goedgekeurd.

Ze zijn inderdaad erg hachelijk van foto - heb het gevoel dat de keveradmins er daarom (deels terecht dus) met een boogje omheen lopen - echt valideren is vaak bijna geen doen.

Daardoor is het helaas een groter rommeltje in de foto-overzichten/waarnemingen van Cantharidae dan strikt noodzakelijk is, want je kunt natuurlijk wel overduidelijke miskleunen eruit pikken, ook als je geen zekere alternatieve naam kunt bieden. Als ik in een volgend leven tijd heb zal ik er eens met de raportagefunctie doorheen fietsen om een beetje op te ruimen, maar ik geloof dat bij de kevers de waarnemer daar geen mail van krijgt, of wel?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

@Mark: Ik heb bij deze waarneming van jou de rapportagefunctie gebruikt om te melden dat het een livida is. Heb je daar als waarnemer mail van gekregen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Arp,

Ik kan even niet in mijn yahoo-account. Ik kijk straks even en laat je dan wat weten.

Had je mijn re-PM nog gekregen? Ik pas de Cantharis aan.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Woely

Bedankt voor de reacties  en de uitgebreide informatie, Arp en Mark  :duim:
Zal ik het nu maar invoeren als verzamelsoort Cantharis obscura/paradoxa?

Groeten,

Thomas van Haaster

Woely

Heb trouwens nog een foto, misschien dat dat helpt?  :huh:


Groeten,

Thomas van Haaster

Arp

Hoi Thomas,

De meeste mensen zullen echt niet van foto tussen de twee zustersoorten kunnen beslissen - ik in elk geval niet. Cantharis obscura/paradoxa is dus prima  :duim:

@Mark: Ja, de buisjes gaan vandaag of morgen op pad (ben bezig mezelf ook op pad te krjgen, maar wil nog niet zo vlotten ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Ik heb overigens geen mail gekregen van je mbt je opmerking t.o.v. C.livida.....

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Okay, bedankt Mark - dan is het ook een beetje tijdverspilling om er doorheen te fietsen, helaas.

ik zie net m'n PBtje  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens