Hoofdmenu

N. brevicollis

Gestart door Douwe van der Ploeg, mei 28, 2013, 20:40:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik heb de JBU tabel gevolgd, en kwam hierop uit.. Maar is deze nog recent, of kunnen jullie zien of ik ergens fout ben gegaan?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76320528
Breedhalsnebria - Nebria brevicollis gezien op 2013-05-23 Aerdenhout - Landgoed Elswout
Foto's:








Toelichting:
In bosstrooisel, 13mm.
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg

Edit (14-08-2014): wat foto's toegevoegd/vervangen door betere kwaliteit.
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

kijk ook eens bij limodromis heeft een erg smal halsschild en ook een foto bij voegen van de gehele kever. dit is beter voor het overzicht. de detail foto'skomen op de 2e plaats. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

#2
Hey Toon,

Dank voor je commentaar: overzichtsfoto's probeer ik uiteraard altijd te nemen, maar met gebrekkig materiaal (alleen een smartphone..) is dat soms gewoon lastig om scherp te krijgen. Ik heb nu twee foto's toegevoegd, kan je daar wat mee?
Wat betreft limodromis, die kan ik nergens vinden.. De andere Nebria in de tabel is salina, bedoel je die?

Voor zover ik het in de tabel begrijp zijn de verschillen:

- Beharing bovenzijde achtertarsen (kaal bij salina, behaard bij brevicollis). Zoals ik het bij die van mij opvat (lastig te zien wat ze precies met de bovenkant bedoelen), zijn die van mij kaal (met nog wel borstelharen aan de toppen van de leedjes, maar dat mag). Pleit voor salina, dus.
- Dekschildstreping en bestippeling (fijn bij salina, water grover bij brevicollis): ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus kan ik erg lastig beoordelen..
- Zijrand van halsschild: smal bij salina, dik bij brevicollis: vind ik ook erg lastig te beoordelen..
- Eerste lid van de kaaktasters meestal donkerder dan de andere leden bij salina, of gelijkkleurig bij brevicollis: er lijkt wel wat donkerders op te zitten, wat dus ook een aanwijziging zou zijn voor salina..
Echter, er staat wel bij dat salina niet in bossen voorkomt en brevicollis juist wel.. Nu was mijn locatie wel meer een landgoed met wat opener lanen, maar het desbetreffende stuk zou ik toch wel als bos omschrijven.. Dus wat maken jullie ervan?
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

met deze foto's duidelijk nebria. inderdaad zonder vergelijking vaak moeilijk de verschillen te interpreteren. dat is ook de reden dat vaak om de kever gevraagd wordt door een verzamelaar die referentie heeft en met zulke details gewend is te werken. zo uit je verhaal lijkt salina toch de voorkeur. voor zekerheid zou je er cf tussen kunnen zetten. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Dan zet ik m op cf. salina totdat ik m eens mee kan nemen naar iemand en kan vergelijken, of zelf een duidelijker idee heb van de variatie.. Opsturen is onhandig, gezien ik m zelf aan mn (beginnende..) collectie wil toevoegen ;)
Dank voor je reactie!
Douwe van der Ploeg

beetlestitch

proberen netjes te prepareren door deze op een daarvoor bestemd kartonnetje te plakken zodat de kenmerken goed zichtbaar zijn voor onder de binoc. succes met collectie. dit is een goede manier met goede literatuur om soort kennis op te doen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Gaat zeker gebeuren, maar eerst even een goede doos bij elkaar sparen ;) Dank! :)
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Op de detailfoto's van, ik hoop, de achterpoot, kijk je tegen de onderzijde van de tarsen aan, ik kan deze foto's niet beoordelen op beharing van de bovenzijde.
Op de laatste foto (bijna gehele kever) kijk je op de bovenzijde van de tarsen.
Nebria brevicolis is veel algemener dan N. salina.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

liptaster

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 29, 2013, 18:15:22 PM


Voor zover ik het in de tabel begrijp zijn de verschillen:

- Beharing bovenzijde achtertarsen (kaal bij salina, behaard bij brevicollis). Zoals ik het bij die van mij opvat (lastig te zien wat ze precies met de bovenkant bedoelen), zijn die van mij kaal (met nog wel borstelharen aan de toppen van de leedjes, maar dat mag). Pleit voor salina, dus.
- Dekschildstreping en bestippeling (fijn bij salina, water grover bij brevicollis): ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus kan ik erg lastig beoordelen..
- Zijrand van halsschild: smal bij salina, dik bij brevicollis: vind ik ook erg lastig te beoordelen..
- Eerste lid van de kaaktasters meestal donkerder dan de andere leden bij salina, of gelijkkleurig bij brevicollis: er lijkt wel wat donkerders op te zitten, wat dus ook een aanwijziging zou zijn voor salina..
Echter, er staat wel bij dat salina niet in bossen voorkomt en brevicollis juist wel.. Nu was mijn locatie wel meer een landgoed met wat opener lanen, maar het desbetreffende stuk zou ik toch wel als bos omschrijven.. Dus wat maken jullie ervan?


- Beharing achtertarsen klopt voor een goeie 90%, niet 100%. Let op: het gaat om enkele kleine haren op het midden van de tarsleden, niet de eindborstels of zijdelings uitstekende borstels (die je net wel op de foto ziet). In afgesleten toestand zie je kleine putjes waar de haren zaten.
- Kleine verschillen moet je kunnen vergelijken en rekening houden met een natuurlijke variatie. Ik had er eerlijk gezegd nooit naar gekeken.
- Kleur is altijd zeer gevaarlijk. Een beetje minder uitgekleurd en je zit een stuk bleker. Hier zit trouwens doorgaans een flinke variatie in.

Enige 100% betrouwbare kenmerk is de microsculptuur van de dekschilden bij 100x vergroting.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Douwe van der Ploeg

Da's nou jammer.. Ik heb nog even naar die achtertarsen gekeken: alleen borstels kunnen vinden (op lid 1 aan beide kanten, de eindborstels aan beide kanten en op de overige leden alleen aan de onder(?)kant). Zie foto's.. 100x vergroting heb ik hier helaas niet.

Hoe zouden jullie dit opschrijven? Nebria spec., totdat ik m bij iemand kan vergelijken / meer kan inzoomen?



Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Op de bovenste (nu bijgeplaatste foto) zijn op de onderste in beeld zijn de tars op alle tarsleedjes kleine gele puntjes (inplantingspunten) te zien met elk een kort haartje. Onder het binoc moet dit beter te zien zijn als op de foto. Wat mij betreft overduidelijk Nebria brevicollis.
(40 maal vergroten is meer dan voldoende om die haartjes bij goede belichting te kunnen zien)
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Ah, kijk aan! Zo leer je elke dag weer wat nieuws.. Bedankt voor de hulp en het geduld, Jan en anderen :)
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Als ik dit oude topic nog even omhoog mag schoppen.. Ik heb nog een beest (zelfde datum/locatie), die volgens mij beter zichtbare haartjes heeft. Klopt het dat het die haartjes zijn op foto 4, tussen de borstelhaartjes in? Amper te zien op de foto, maar ik meen op tars 1 t/m 3 wat kleine haren daar te zien zitten.








Douwe van der Ploeg

beetlestitch

is moeilijk zichtbaar  wel of geen haartjes op de bovenkant van de tarsen maar ik denk toch brevicollis. groeten toon.
Toon Keukelaar

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

develhorst

Volgens mij is het meest duidelijke onderscheid tussen deze twee soorten de bestippeling van het prosternum.
Bij salina enkele stippels, bij brevicollis sterk bestippeld.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

Douwe van der Ploeg

Dat lijkt bij deze ook voor brevicollis te pleiten, dank!
Douwe van der Ploeg