wat is dat ? larve/nymf

Gestart door streetkajohn, augustus 24, 2005, 18:15:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

streetkajohn

Groetjes,


John :)

Jan-Pieter

De eerste is een juvenile wants. Soort waarschijnlijk moeilijk te achterhalen.

MVG JP

Stippen

Daar is onze wantsenlarve weer, waarschijnlijk de dovenetelwants.

Wat me op het volgende brengt:
Je hoort de laatste tijd mensen een onderscheid maken tussen nimf (voor onvolledige metamorfose) en larve voor volledige metamorfose.

Je zou dus wantsennimf moeten zeggen.

Is dat iets uit het engels?
Ik heb nog nooit iemand libellenimf horen zeggen!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Floppy

Inderdaad is foto 1 een juveniele wants. Volgens mij een Dovenetelwants (Tritomegas bicolor).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#4
CiteerJe hoort de laatste tijd mensen een onderscheid maken tussen nimf (voor onvolledige metamorfose) en larve voor volledige metamorfose.
Het verschil tussen nimf en larve heb ik al op school geleerd. Het is dus niet nieuw, want dat is meer dan een kwart eeuw geleden. Het wordt alleen niet consequent gebruikt, denk ik.

Han.

Stippen

Maar wat is dat verschil dan precies?
In Van dale staat dat nimf het tweede larvenstadium is.
En in Tirions' libellengids gaat het alleen over larven...
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gea

Groeten,

Gea van Veen

gardensafari

#7
De wants kan volgens mij ook nog de tweede instar zijn van de Groene Stinkwants.

Een larf is de ontwikkelfase bij insecten met een volkomen gedaanteverwisseling (dat zijn insecten met een popstadium), de nimf behoort bij de ontwikkeling van insecten met een onvolledige gedaanteverwisseling (zonder popstadium).
Buiten de wereld van de insectenkenners echter is dit fenomeen zó onbekend, dat je steeds vaker alleen de kreet larve hoort. En da's jammer, want echte larven lijken helemaal niet op de adults, terwijl nimfen daar wel op lijken.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

streetkajohn

Hoi  :D

En foto 2 hebben jullie een idee ?
wat het zou kunnen zijn.

groet john  ;)  
Groetjes,


John :)

han.endt

Een bladwesp uit de familie Tenthredinidae. Lastig te determineren.

Han.

Ringneck

In elke geval is het geen Bladwesp maar een Graafwesp (Digger wasp) - Cerceris sp. Ook zijn er hiervan veel soorten en dit maakt de determinatie erg moeilijk.

Zie verder: http://www.david.element.ukgateway.net/hym...killerwasps.htm
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

han.endt

#11
CiteerIn elke geval is het geen Bladwesp maar een Graafwesp (Digger wasp) - Cerceris sp. Ook zijn er hiervan veel soorten en dit maakt de determinatie erg moeilijk.
Het spijt me, maar je zit er echt helemaal naast. Zoek maar eens onder Tenthredo. Bladwespen hebben geen taille. Graafwespen, zoals Cerceris, hebben net als alle andere wespen een taille.

Han.

Ringneck

Beste Han,

Jij heb gelijk, ik heb alleen gekijken naar de halve ruitvormige tekening op de abdomen en niet naar de overgang van thorax naar abdomen.

Moreel hiervan is: dat ik beter moet kijken voordat ik een oordeel over geeft.
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

marcel123

CiteerIk heb nog nooit iemand libellenimf horen zeggen!

Citaat van: gardensafari op augustus 24, 2005, 20:28:13 PM
Een larf is de ontwikkelfase bij insecten met een volkomen gedaanteverwisseling (dat zijn insecten met een popstadium), de nimf behoort bij de ontwikkeling van insecten met een onvolledige gedaanteverwisseling (zonder popstadium).
En is de term libellelave dan wel of niet terecht?

Arp

Hoi Marcel,

Niet echt "hilfreich", maar wellicht heb je er toch wat aan:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=33562.msg
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Citaat van: Stippen op augustus 24, 2005, 19:04:22 PM
Daar is onze wantsenlarve weer, waarschijnlijk de dovenetelwants.

Citaat van: Floppy op augustus 24, 2005, 19:07:00 PM
Inderdaad is foto 1 een juveniele wants. Volgens mij een Dovenetelwants (Tritomegas bicolor).

Ik ben nog steeds een grote leek, misschien snap ik het daarom even niet. De nimf op de foto van de eerste link is er toch geen van de Dovenetelwants? Die zijn toch zwart met geel? Volgens mij is het toch eerder een nimf van een Palomena prasina zoals Hans bijv. al zei. En bij de link staat zels óók P. prasina! Mis ik ergens een stuk?  ???
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

gardensafari


       
  • Ik denk dat we in dit verband een onderscheid moeten maken tussen biologische termen en de Nederlandse taal.

    In de biologie is een larve een juveniele vorm van een dier dat sterk afwijkt van de volwassen dieren. Een nimf is de juveniele vorm die sterk lijkt op het volwassen dier. Bij insecten is het onderscheid duidelijk: er is wel of geen gedaantenwisseling (popstadium). Maar de jonge van kikkers zijn dus ook larven, want ze hebben een geheel ander uiterlijk dan de volwassen dieren.
    Zo bezien zijn juveniele libellen nimfen en geen larven.

    Bij teken bijvoorbeeld komen beide voor.
    Uit het ei kruipt een larve. Hij wijkt duidelijk af van zijn ouders, want hij heeft slechts zes pootjes! Na de eerste vervelling komt het vierde potenpaar tevoorschijn en spreken we van een nimf.

    Ook in de embryonale fase van de mens spreekt men wel van een larve-stadium. En dan doelt men op het stadium dat het embryo bloed pompt in de zogenaamde kieuwboogvaten, bloedvaten die niet verschillen van die van amfibieën, maar die zich later hervormen.

    In de Nederlandse taal wordt het woord larve gebruikt voor elke juveniele vorm van lagere dieren (tot en met amfibieën) Vanaf reptielen is dat afgelopen. Er zijn maar weinig mensen die het woord nimf kennen in de betekenis van larve. Sterker nog: de meeste mensen denken bij nimf eerder aan een jong meisje (denk aan de waternimfen en het boek "Lolita").

    Met andere woorden: er is een verschil tussen het spraakgebruik en de biologie. Maar in beide wordt larf of larve ook gebruikt als in het taalgebruik. Dus: iedere nimf een larf, maar niet iedere larve is een nimf.

    Midas Dekkers is een eigenzinnig bioloog. In onderstaand stukje heeft hij het over een mensenlarf, terwijl hij als bioloog zou moeten praten over een mensennimf. Maar omdat hij de 'gewone man' wil aanspreken, gebruikt hij het woord larf. Overigens is ook dat woord op een mensenbaby helemaal niet van toepassing, het wordt hier ironisch gebruikt. De verwijzing naar vliegenlarven is natuurlijk wel juist.

    MOLLIGE BABY'S`Een groot deel van het bolle babylijfje bestaat uit vet. [...] Op zijn eerste verjaardag is een baby op zijn vetst. En zijn de ouders het vertederdst. Alsof ze in hun larf iets herkennen van de wormvormige larven van vliegen en andere gedaanteverwisselaars. [..] Waarschijnlijk wordt een mens met meer vet geboren dan een andere aap omdat hij meer hersenen krijgt. Voor de snelle groei van ons zenuwstelsel is veel krachtvoer nodig. Maar waarom zou een baby al dat vet opslaan in de baarmoeder, voor hij de gevaarlijke tocht door het nauwe bekken van zijn moeder achter de rug heeft? Wat ze baart is slechts voor 84 procent een mensje, de rest is spek. [...] [Een baby is vet, een `wolk'] om zijn moeder ervan te overtuigen dat hij de moeite waard is om twintig jaar energie in te stoppen.'

    Mijn conclusie: biologisch gezien zijn libellen in wording nimfen, net als juveniele wantsen, sprinkhanen en mijten. Voor het spraakgebruik maakt het echter niet uit, omdat daar nimfen ook gewoon larven zijn.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

#17
Hoi saampies,

@Marjo: Laat je niet in de war brengen - dit is in aanzet een topic uit 2005 en de "nimf Dovennetelwants" is al lang netjes als Groene Stinker (Palomena prasina) afgevinkt.

Marcel heeft dit oude topic omhooggetrapt om nog eens wat over nimfen en larven na te vragen - hopelijk omdat hij bezig is met het aanpassen van de namen voor de jeugdstadia in de database??  ;D

@Marcel: Onlangs kwam ook hier het onderwerp even langs - weliswaar over wantsen, maar ook met een opmerking over libellen en andere erbij. Berend gaat daar ook in principe "officieel" uit van de scheiding tussen volledige en onvolledige gedaanteverwisseling bij het gebriuik van de termen, maar stelt vervolgens vast dat veel buitenlanders het bij Wantsen desondanks ook over larven hebben. Van mij daarom een stukje erbij over het gebruik van de termen in andere talen ;)

In zake Libellen herhaal ik hier dan voor Marcel nog even, naar aanleiding van de opmerking over Mijten van Hans hierboven: Bij libellen schijnen sommige "kenners" - in elk geval in het Duits (?!) - dus ook een onderscheid te maken tussen larve en nimf, waarbij dan de larven de waterfase zijn (inderdaad, met dat rare vangmasker ook rijkelijk "anders" dan de volwassen dieren) en de nimf alleen de laatste nog ongevleugelde fase voor het uitsluipen van het imago - wat ook weer enigszins overeenkomt met het Franstalige  gebruik van "nymphe" voor onze "pop" (je zou die laatste Libellenfase met enige fantasie als 'actieve' pop kunnen zien, zoals ook bijvoorbeeld de pop van Kameelhalzen actief is).

Enfin, er dus veel verwarring - naar mijn bescheiden hyothese onder andere veroorzaakt door veel internationale uitwisseling tussen onderzoekers met moedertalen waarin de woorden zelfs van oudsher een verschillende betekenis hebben, maar uiteindelijk maakt het inderdaad weinig uit, zolang we maar weten wat er bedoeld wordt. Vooral bij groepen waar met nimf en larve echt twee verschillende stadia aangesproken worden (zoals de Mijten en eventueel in bepaalde kringen dus de Libellen) is het natuurlijk wel van belang.

Mocht het zo zijn dat Marcel inderdaad met het aanpassen van de terminologie in de database bezig is, wat ik zéér zou toejuichen, dan is het waarschijnlijk wel handig als we ons dan tenminste daarvoor op één bepaald woordgebruik vastleggen en dit ook documenteren,  bijvoorbeeld in de soortinfo voor "Libelle spec." ofzo. Je krijgt dan bijvoorbeeld zoiets:

Let op: Dit is slechts een voorbeeld voor hoe zoiets zou kunnen worden opgelost - ik weet niks van Libellen en inhoudelijk zal het dus ongetwijfeld anders moeten.
CiteerOfficieel zou voor insecten met een onvolledige gedaanteverwisseling voor de jeugdstadia de term "nimf" gebruikt moeten worden. In kringen van Libellenexperts, c.q. in de vakliteratuur van de laatste decennia is deze term echter in onbruik geraakt en wordt vrijwel uitsluitend nog over "larven" gesproken. Een enkele keer wordt slechts het laatste stadium, waarin het dier uit het water kruipt zodat het imago kan uitsluipen dan nog als "nimf" aangeduid, maar vaak ook niet. Omdat het voor een doorzoekbare database handiger is om ons op één term vast te leggen heeft waarneming.nl ervoor gekozen om bij de Libellen de vakliteratuur te volgen en alle jeugdstadia als "larve" in te voeren. Dit voorkomt dat de helft als larve te boek staat en de andere helf als nimf en aldus bij zoekopdrachten naar deze jeugdstadia altijd enkele 'niet gevonden' worden.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Ik zal in het vervolg ook op de data letten!  :rolleye:
Bedankt Arp!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Eerder vanavond las ik hier een berichtje/antwoord van Marcel ... servercrash of zelf weggehaald?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)