2 Curculio - meer foto's

Gestart door jck, mei 25, 2013, 19:58:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Deze 2 kevers zijn van 19 mei, omgeving Apeldoorn. Ik ben niet thuis in de Curculio's, dus alle suggesties welkom.

James

PS Er staat nog een Curculio van mij even verder naar beneden die ook een naam mist....

beetlestitch

lijkt zo glandium vanwege de vorm van het scutellum. groeten toon
Toon Keukelaar

jck


Arp

Hoi James,

Gisteren in grote getale glandium tegengekomen, is hun tijd kennelijk dit jaar :)

Strikt genomen moet je bij het mannetje (bovenste foto) meer zien dan dit - Toon z'n det. lijkt vooral van het vrouwtje op het mannetje terug te koppelen.

Voor alle Curculio:
1x goede foto dorsaal (vorm van het schildje, structuur van schubben/haren, vorm van lichaam)
1x goede foto van schuin-boven-achter-opzij over de kont (wel/geen haarkam langs de naad van dekschilden)
als het effe kan foto onder de (achter)poten door om te zien of ze allemaal doorns hebben en de exacte vorm van de doorn op achterdij.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

U vraagt.... :angel: Deze zijn ook van 19 mei.

James

Arp

Pff, zo zie je maar dat het zelfs met fijne foto's nog best lastig is.

Ik denk dus dat het kereltje inderdaad venosus is - dat past ook beter met de snuitlengte (vind ik erg kort voor kereltje glandium), maar als ik het moet verklaren wordt het duister ...

Schildje: De officiƫle lezing is "ongeveer even lang als breed" versus "duidelijk langer dan breed". Waar het in de praktijk op neerkomt, is dat het schildje van o.a. venosus even lang is als van glandium/nucum, maar duidelijk smaller. Als je op jouw foto puur lengte-breedte tegen elkaar afzet zou je de verkeerde conclussie kunnen trekken (lijkt "even kort als smal" ;) ) - waarschijnlijk is niet de hele lengte goed zichtbaar.

Dan de haarkam: Ik blijf dat aan foto's erg moeilijk vinden. Op de eerste foto had ik al het idee dat er wat zit, op de dorsale foto ook, maar hetis gek genoeg vooral de foto onder de kont door die duidelijk maakt dat het inderdaad afstaat.

Theoretisch zou je geloof ik in Nederland ook nog rekening moeten houden met pellitus al heb ik geen idee of die ook echt nog wel eens gevonden worden. Daarvoor is dan die tand onder de dijen weer mogelijk behulpzaam: venosus met achterrand tand concaaf, pellitus recht. Deze lijkt recht, maar dat komt waarschijnlijk doordat je de schubben ziet en niet de tand zelf :rolleyes: Ik heb nooit een pellitus in m'n handen gehad, maar van foto's maakt het beest een andere indruk (kleur, houding etc.) en deze zou geen duidelijke kam hebben - maar goed, dat is dus soms ook een interpretatiekwestie.

Met andere woorden: Als ik hier "blind" jouw foto's zou uitsleutelen dan kwam ik waarschijnlijk niet op venosus uit. Denk toch dat het die is. Maar dat is geen weten.

Als dit mijn (enige) foto's waren, dan zou ik hem op mijn HDD met een klein cfje opslaan, maar op wrn invoeren als zekere venosus man - gewoon omdat het dan minder rompsplomp is om te valideren (ervan uitgaande dat ik goed heb).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Hmmm, ingewikkeld verhaal. Ik weet niet of het helpt maar de lengte van het kevertje  is 6-7mm, gemeten van zijn kruin tot z'n kont. Ik neem aan dat biotoop niet bepalend is want de glandium in mijn post van gisteren zat in precies hetzelfde biotoop. Als ik ze weer tegenkom, zal ik meer foto's maken: ik merk dat ik te weinig ervaring met deze friemels heb. Alweer bedankt voor een uitgebreid en leerzame reactie,

James

Arp

Ja, glandium en venosus ontwikkelen allebei aan eik (maar deze week zaten ze in een gemengd bos op vanalles, beuken, varens, ...  :rolleyes: )

Als je de afmeting hebt (!) een goede foto van het schildje en een goede foto van de kont (goede kijkhoek), moet het eigenlijk lukken om ze voor 95% allemaal op naam te krijgen

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Deze zaten in de begroeiing onder een rij oudere eiken naast een sloot - in dood riet, lijsterbes en ik weet niet wat meer. Dank je wel Arp. Tot de volgende photoshoot!

James