Piepklein, maar fraai snuitje

Gestart door gardensafari, mei 28, 2013, 19:43:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Piepklein, maar fraai snuittorretje.Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/76406422onzeker Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2013-05-28 Arnhem - Heemtuin PresikhaafFoto's:bij voorbaat dank Hans Arentsen
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

#1
Dacht zelf aan een LIXINAE, maar kom hem ook dan niet tegen.
Maar nu heb ik hem denk ik toch gevonden: Tapinotus sellatus.
Kan eigenlijk niet missen: http://waarneming.nl/soort/photos/21963
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

#2
Lijkt héééél vreselijk veel op Tapeinotus sellatus (aka "Gezadelde snuitkever"?)

Volgens mijn boekje en nlsrt heet het beest zo, maar op waarneming istie te vinden als Tapinotus (zonder e)

Volgens FE is Tapinotus Schonherr 1826 een "generic synonym", valid as Tapeinotus Schonherr 1826

Denk dat waarneming dat ook maar zo moet weergeven ...

P.S. Ah duh ... ik had het venster met je aanvraag te lang "open" laten staan (real life enzo) - je was er zelf al uitgekomen  ;D
P.P.S. Tapinotus hernoemd naar Tapeinotus en nieuw synoniem aangemaakt voor Tapinotus
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

Bedankt, Arp!
Zelf houd ik mij altijd aan het NedSrt.
Dus heb ik die "e" er ook maar bijgedaan.
In ieder geval een nieuwe voor de site.
Het gaat hard dit voorjaar...
Zo'n koel voorjaar heeft een belangrijk voordeel.
Het grut is minder beweeglijk en dus gemakkelijker te fotograferen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Douwe van der Ploeg

Als ik even in mag breken: Arp, wat voor boekje heb je precies voor deze beestjes? Is er ergens iets betaalbaars te vinden, of worden het grote Duitse boekwerken?
Douwe van der Ploeg

Arp

#5
Hoi Douwe,
Ik heb vorig jaar voor m'n verjaardag het boek "Die Rüsselkäfer Baden-Württembergs" cadeau gekregen - echt een geweldig boek, absolute aanrader. Niet heel weinig geld, maar zelfs voor de originele prijs (rond 80 Euro ofzo) volgens mij elke cent waard - hier voor 53 Euro, maar wellicht kun je het ook nog goedkoper vinden?

Het boek weegt iets van vijftig kilo ofzo ;) - net geen 1000 pagina's hoogwaardig papier en prachtige kleurendruk. Lange inleiding en vervolgens worden alle soorten doorgekauwd met "in situ" foto's bij de meeste soorten en allerlei fenologische info etc. Bij elke groep/geslacht een korte inleiding met sleutel. Tot slot, niet te kloppen voor een boek, een pagina of 90 met alle soorten als dorsale studio-opname naast elkaar - een "Kerbtier"-overzicht zeg maar, maar dan dus een keer zonder ontbrekende soorten (nou ja voor WB dus). Verreweg de meeste Nederlandse soorten staan in het boek, en dan natuurlijk nog een zwik die we niet hebben. Theodoor weet vast welke er ontbreken, maar ik vermoed niet meer dan een handvol specifieke kustsoorten.

Alleen met de FHL zou er voor een dombo als mij geen beginnen aan zijn, die snuitkevers - je mist gewoon altijd een goed idee van hoe de dieren er "in z'n geheel" uitzien, dus je moet eerst bijna alle soorten zelf verzamelen voordat je het een beetje door begint te krijgen. Dat lukt niet, als je niet met 10 jaar al serieus begint. Een ernstige tekortkoming van bijna alle oudere "vakliteratuur" voor de entomologie, als je het mij vraagt. Zoals dit boek in elkaar steekt zou je voor elke afschrikkend-imponerende groep een boek in de kast willen hebben, dan zouden er veel meer mensen een begin durven maken met zulke enorme groepen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Dank voor je antwoord! Helaas dan nog maar even wachten op een goede baan, voor ik zulke dingetjes ga kopen, die kevertjes zijn toch niet mn favoriete groep ;) Ik ken de serie, heb laatst de pracht- und hirschkäfer op de kop getikt, zag er ook zeker goed uit! Ik zal deze ook zeker op mn ooit-verlanglijstje zetten ;)
Douwe van der Ploeg

Arp

Ik had het mezelf ook niet "gegund" qua budget en hoofdinteresses, maar ben er wel donders blij mee  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)