Natuur in de problemen door afval

Gestart door Botervlieg, mei 13, 2013, 14:05:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Hier op het forum zijn er in het verleden wel eens topics geweest over "Waardeloze waarnemingen".
Waarbij het dan ging om wat mensen allemaal achterlaten in de natuur.

In Haarlem ligt ook ontzettend veel afval op straat en in de natuur. Daarom ben ik begonnen om op de website van Natuur in Haarlem een pagina bij te houden met "Bijvangsten".

Van de week zag ik het filmpje van "Beleef de lente" waarbij de ooievaar een post-elastiek opeet.

Ik denk er nu over om op de pagina van de "bijvangsten" ook wat links naar filmpjes en foto's te plaatsen waar je kunt zien wat voor last de natuur (meestal dieren) heeft van dat afval.

Mijn vraag is of jullie misschien foto's of filmpjes weten waar op te zien is hoe de natuur overlast heeft van het afval. De foto's/filmpjes moeten wel in Nederland gemaakt zijn.

Groetjes, Marleen

LakeSide


2 jaar geleden hebben we een stukje kust van de Merwede bij Werkendam van ongeveer 800 meter lang `schoongemaakt´. Het resultaat van 1 dag is op deze foto te zien...


Margreet Kwh


Egels zijn niet zo blij met de plastic verpakking van de McFlurry, een zoet melkdrankje van een bekende fastfoodketen.
Eén egel is er een museumstuk mee geworden, in het natuurhistorisch museum te Rotterdam. Hij of zij staat op de foto.
Dat museum houdt van dode dieren met een verhaal. Het wijdt er binnenkort zelfs een expositie aan:
http://www.hetnatuurhistorisch.nl/exposities/dode-dieren-met-een-verhaal/
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Botervlieg

Bedankt voor jullie reacties!

Wat een troep he! Ergens weet je wel dat er veel troep ligt, maar als je dit soort dingen ziet, schrik je toch weer. En weet je wat het stomme is.
Ik ruim alleen wat troep op tijdens "Wildlife Safari's" dus wanneer ik een wandeling gepland heb en andere mensen mee kunnen wandelen.
Deels omdat ik dan ook andere mensen er bewust van maak en gek genoeg ook een stukje "zelfbescherming" want je blijft opruimen.
Maargoed, ook tijdens zo'n "Wildlife Safari" ruim ik niet álles op, er ligt gewoon veel te veel. Maar het rare is dat ik me schuldig voel als ik ergens voorbij loop. Dat ik weet dat die troep er ligt en ik het niet opruim. Terwijl het niet eens van mij is.

Maargoed, ik ben van plan het af en toe ook bij andere organisaties onder de aandacht te brengen. Wie weet. Ik heb in elk geval mijn steentje bijgedragen, meer kan ik niet doen. En of het wat uithaalt, tja, vast niet veel, maarja.

Margreet Kwh

#5
Alle beetjes helpen, Marleen. Bewustmaking is een machtig wapen. :blink:

Hier is een oplossing van een creatieve student uit Delft. Er staat een aardig filmpje bij.
http://www.hetkanwel.net/2013/03/13/student-delft-bedenkt-haalbare-oplossing-voor-plastic-soep/
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: Margreet Kwh op mei 23, 2013, 09:17:04 AM
Alle beetjes helpen, Marleen. Bewustmaking is een machtig wapen. :blink:

Dank je wel, Margreet, lief van je!  :duim:

Vond net dit filmpje... http://youtu.be/Q7Uxaw6YoRw

Groetjes, Marleen

Michiel en Milka

Groet, Michiel