Hoofdmenu

Mestkevers

Gestart door Douwe van der Ploeg, mei 20, 2013, 18:13:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Hoe zit het nou precies met die mestkevers.. Want dit is toch een bosmestkever, maar waarom? Waar liggen de verschillen in Geotrupidae? En hoe valt het geslacht te bepalen?

Het betreft deze waarneming, sorry voor de fotokwaliteit, maar met dit weer en alleen een telefooncamera is goed licht lastig ;) Verdere details kunnen natuurlijk nog worden bekeken en uitgezocht. Beestje was 18mm.

http://waarneming.nl/waarneming/view/76170077
Bosmestkever - Anoplotrupes stercorosus gezien op 2013-05-19 Boswachterij Exloo
Foto's:










bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg

Edit (14-08-2014): wat foto's toegevoegd/vervangen door betere kwaliteit.
Douwe van der Ploeg

Mark Lammers

De verschillen tussen de genera kan je hier vinden: http://www.coleo-net.de/coleo/texte/geotrupidae.htm. De soorten binnen Geotrupes kan ik je (nu) niet mee helpen.

Douwe van der Ploeg

#2
Ah, dat is al een begin, dankje! Dat volgend kom ik inderdaad bij Geotrupes uit.

Edit: Als ik kijk op wrn.nl en nederlandsesoorten, zitten er 6 soorten in het genus.. mutator heeft op kerbtier een V-ingesneden halsschild, valt dus af.. vernalis (staat bij ons en op kerbtier onder Trypocopris) heeft gladde dekschilden, is t dus ook niet. stercorosus valt bij ons en op kerbtier onder Anoplotrupes, en heeft slechts één stekel aan de achterscheen.

Blijft over:
- niger
- spiniger
- stercoriarus


Zit ik een beetje goed, en hoe nu verder?

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Niemand een idee, of meer literatuur voor het genus?
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

het gaat in de sleutel niet om de stekels aan de achterscheen maar om de dwars op de achterscheen staande randjes (zie de tekening op coleo-net).

http://www.amentsoc.org/publications/beetle-news/2010/beetle-news-vol-02-no-02-2010-december.pdf toont wat meer plaatjes maar is niet compleet voor NL.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Ah, duidelijk, dank. Even daar gekeken en daarbij kwam ik op stercoriarus uit, met de kanttekening dat niger er niet in staat. Alle foto's die ik daarvan zie zijn echter een stuk doffer en niet met dat metalige violette erover.. is dat een hard kenmerk?
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Heb je echt goed naar de dwarslijsten (richels) op de achtertibia gekeken? In de Duitse tabel wordt van twee of drie dwarslijsten (zie de figuur) gesproken. De onderste en middelste lijst (aan het achtereinde van de achtertibia) hebben alle (Nederlandse) Geotrupidae (Anoplotrupes, Geotrupes en Trypocopris). Die andere, bovenste lijst, daar gaat het om. De bovenste lijst is bij de "echte" Geotrupes-soorten volledig, bij beide ander genera is de bovenste lijst afwezig of slechts gedeeltelijk aanwezig. Op jouw foto is niet te zien of bovenste lijst aanwezig is, gedeeltelijk aanwezig is of ontbreekt. By Trypocopris ontbreekt de bovenste lijst, volgens de literatuur meestal ook bij Anoplotrupes. Bij Nederlandse exemplaren van Anoplotrupes is deze lijst echter vaak voor een deel (half) aanwezig, loopt dus niet helemaal dwars over de tibia.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

#7
Ik begin nu zelf te twijfelen over wat er precies bedoeld wordt, dus wat nieuwe foto's gemaakt (nutteloze verwijderd, goede vervangen en in 1e post gezet).
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

zie de pijlen Douwe. Lijst 1 en 2 zitten er maar 3 is niet te zien op de foto. En daar gaat het om.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Ah, die dingen! Dank, nu is het me duidelijk :) Heb even gekeken, en er lijkt een kleintje te zitten die idd niet helemaal rondgaat.. Ik zal straks proberen een scherpe foto ervan te krijgen voor jullie oordeel ;)
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

#10
Beter dan dit lukt me helaas niet.. Geen complete lijst, toch? Ik hoor graag jullie mening! Dank voor de tips :) (nutteloze verwijderd, goede vervangen en in 1e post gezet).
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

Inderdaad geen complete lijst: Geotrupes stercorosus.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

jan cuppen

Citaat van: colijn op mei 27, 2013, 10:03:16 AM
Inderdaad geen complete lijst: Geotrupes stercorosus.
We zijn het eens :) .
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg