Protaetia aeruginosa?

Gestart door rrsmits, mei 26, 2013, 21:59:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrsmits

Hoi,

In de Buda-heuvels nabij Budapest had ik eind april grote aantallen grote groene torren. Ik dacht gelijk aan gouden tor. Nu ik wat verder kijk in de insectengids blijken er nog wat meer soorten te zijn. Dit waren forse kevers. De heuvels zijn begroeid met gemengd loofbos, waaronder groot aandeel wintereiken. De kevers zaten vooral op de bloesems in de open, hoge delen. Weet iemand of het hier om Protaetia aeruginosa gaat? Of dat het toch om gouden tor gaat.

Groet,
Ralph


Arp

De foto is onscherp en daardoor lijkt de kever gladder dan deze in werkelijkheid is en zo zou je dan misschien aan aeruginosa kunnen denken, maar die is boller en heeft geen wit toment op de dekschilden (en is groter dan deze, maar dat kun je op de foto niet zien).

Er zijn in Hongarije een stuk of 9 (onder)soorten die theoretisch in aanmerking komen. Grofweg de helft daarvan valt sowieso af, maar voor de andere zou je voor meer zekerheid allerlei details moeten kunnen zien. Dat gezegd hebbende zou ik op basis van glans, kleur en habitus hier toch wel zeeeeer zwaar aan "gewoon" Cetonia aurata denken. Maar ik ben geen kenner, dus van mij is dat zeer onzeker.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

rrsmits

Bedankt voor je reactie.
C. aurata was ook mijn eerste optie, maar ik ben al helemaal geen kenner.
Behandeling van soorten en kenmerken is in de gewone insectengids zeer summier helaas. Ik heb nog wat meer foto's, allen van wat afstand dus bij inzoomen onscherp. Voer ze wel in, wellicht dat er nog een kenner aanwezig is. Mooie beestjes in ieder geval. Er zaten soms tientallen exemplaren tegelijk op een struik.

beetlestitch

volledig met arp eens. groeten  toon
Toon Keukelaar