Hoofdmenu

libel welke?

Gestart door j.steenbergen, april 26, 2007, 13:12:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Gisteren sprak ik iemand die Glassnijders had gezien bij het bosven bij Heidestein in Zeist. Zojuist was ik daar een uurtje aan het kijken en op een gegeven moment had ik een vrij kleine libel die op enkele meters hoog tussen de bomen vloog. Kort kunnen bekijken: veel blauwe vlekken op achterlijf, maar het achterlijf zelf leek wel duidelijk ingesnoerd. Dat heeft een Glassnijder toch niet? De plek lijkt mij ook apart: Glassnijders horen toch voor te komen op verlandend terrein? Of komen ze ook bij dit soort vennen voor?
Jeroen Steenbergen

grunsven

Als het een ven is met mooie oeverbegroeing kan het. Ik ken op Heidestein alleen een volledig vertrapte poel maar die ligt ook niet in het bos.

Brachytron is niet echt ingesnoerd maar eigenlijk de enige soort met een blauw vlekkenpatroon dat nu vliegt. Maar in vergeljiking met de andere soorten die nu vliegen zijn ze ok niet heel klein.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

j.steenbergen

Het ven heeft inderdaad wel wat oeverbegroeing (biesachtig). Met klein bedoel ik niet dat het beestje heel klein was, maar klein voor een glazenmaker-achtige. Goed, ik hou het maar op een Glassnijder en ga op zoek naar een betere...
Jeroen Steenbergen

Tim Faasen

Hoi,
De poel die je bedoelt is zeker geen optimaal voortplantingsbiotoop, maar aangezien glassnijders erg mobiel zijn kun je ze ook best op minder geschikte plaatsen aantreffen. Ik zie ze zelfs wel ooit op open plekken in het bos waar in de wijde omgeving uberhaupt geen oppervlaktewater aanwezig is.
grtz,
Tim
 
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Albert Vliegenthart

Wellicht afkomstig uit de langbroeker wetering?
Albert

j.steenbergen

Vandaag nogmaals op Heidestein geweest en nu inderdaad Glassnijders gezien, en beter dan donderdag.  
Jeroen Steenbergen