Hoofdmenu

lieveheersbeestje

Gestart door gea, april 22, 2007, 09:08:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

gea

Weet iemand wat dit moet worden? Tweestippeliglieveheersbeestje misschien? Ik neem aan dat hij nog niet helemaal op kleur is. Het was maar een klein beestje (ca. 3mm lang).
Het is helaas de enige foto die ik heb kunnen nemen want hij ging er meteen vandoor.

Groeten,

Gea van Veen

geertje

#1
Met deze zat ik echt te worstelen.
Op het eerste oog lijkt hij mij inderdaad een adabip, maar hij heeft een witte rand op zijn halsschild. Dit ken ik niet van adabip.

Volgens mij is dit harmonia axyridis.
Misschien kan Jan Cuppen dit bevestigen/weerleggen?
Groeten,
Gera Nieland

jan cuppen

Dit is in elk geval een lastpak.

Het is geen Harmonia axyridis vanwege de grootte, bovendien is de voorste vlek op de dekschilden eigenlijk te groot en te vierkant en de achterste te klein. Bijft over de beide Adalia's.

Ik denk toch een richel/deuk te zien op het einde van de dekschilden en dan zou het A. decempunctata zijn. Ik heb toch enige twijfel.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gea

Jan en Geertje, in ieder geval hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Zou deze nu nog van kleur moeten veranderen?  
Groeten,

Gea van Veen

geertje

Als ik kijk in De Gunst, zie ik geen vlekkenpatroon voor adadec die past bij dit vlekkenpatroon; kan dat dan toch?

Ooit heb ik een haraxy gezien, die maar 3,5 mm. groot was; helaas kan ik de foto niet vinden; vandaar dat ik dacht aan haraxy.
Groeten,
Gera Nieland

jan cuppen

Hoi Gea en Geertje,

Dit is een uitgekleurd dier, de kleur zal dus niet meer veranderen.

Adalia bipunctata en decempunctata zijn heel erg variabel in vlekkenpatroon (net als Haraxy) en op basis van enkel kleurpatroon is een determinatie niet altijd 100%. Indien er een deuk aanwezig is, dan A. decempunctata, anders A. bipunctata. Ik denk die deuk/richel te zien. Het andere verschilkenmerk, de kleur van de epimeren van het mesosternum, zit aan de onderzijde en dus niet zichtbaar op de foto.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen



Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gea

Dan maak ik er A. decempunctata met een vraagteken van.
En de volgende keer zal ik proberen om z'n onderkantje ook op de foto te krijgen.

Nogmaals bedankt!


Groeten,

Gea van Veen

geertje

Groeten,
Gera Nieland

geertje

Deze laat me toch niet los.

Waar ik mee blijf zitten, is dat de bovenste vlek niet tot (practisch) onderaan doorloopt, wat ik meestal wel bij een adadec zie (maar is puur wat ik heb gezien  :unsure: )
De vlek bij deze lijkt te stoppen, en niet in een "maan" door te lopen tot aan de onderste rand van het dekschild.

Vandaar dat ik dacht, dat het een veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje was.
De grootte van de onderste vlek is inderdaad klein, maar bij een haraxy heb ik een practisch even kleine vlek gezien:


Nog een plaatje, waarbij hij vier vlekken heeft:


En nog een, voor de grootte; de lhb is kleiner dan de pop die ook al klein van formaat is (foto's zijn van half tot eind december, vandaar ook waarschijnlijk het verfromfraaide uiterlijk  ;) )


Alle drie de lhb's zijn haraxy.
Heel jammer dat er niet nog een foto is van de lhb van Gea!

Groeten,
Gera Nieland