Hoofdmenu

rietkever?

Gestart door JohnvR, april 25, 2007, 21:46:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Op waarneming.nl staat alleen de verzamelsoort rietkever spec. Is deze dat ook of is er nog iets specifiekers van te maken? Ik zag er vandaag een stuk of tien in het riet in Alkmaar. Ze lieten zich bij het minste of geringste in het water vallen om vervolgens vrolijk weer een rietstengel in te klimmen.








jan cuppen

Ik vraag me even af of dit allemaal foto's van hetzelfde dier zijn. Zo ja dan is het een goed voorbeeld van hoe kleuren van een en dezelfde soort afhankelijk zijn van belichting en weerkaatsing. Dat maakt determinatie van riethanen (genera Plateumaris en Donacia) sowieso erg lastig. Wanneer het verschillende dieren zijn dan kunnen het ook verschillende soorten zijn.

Ik hou dit op Donacia clavipes vanwege de groene kleur van de dekschilden op drie van de vier foto's in combinatie met de vrijwel gele poten en sprieten, daar is die vrijwel uniek in. Het is ook zo ongeveer de enige soort die echt op riet (Phragmites australis) zit.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

Beste Jan,

Hartelijk dank. Het zijn wel foto's van verschillende exemplaren, maar ook is het zo dat de kleuren door de lichtval varieren. Het viel met wel op in het veld dat ook voor het blote oog de kleuren enigszins varieerden, sommige leken iets roder. Ik heb er eentje verzameld. Zal ik die morgen weer bij zijn soortgenoten zetten of is er belangstelling voor?

Groeten,