@Keveradmins: Museumkever, Tapijtkever etc.

Gestart door Arp, mei 13, 2013, 16:16:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Even naar aanleiding van dit topic.

Natuurlijk weet ik dat jullie niet veel ophebben met Nederlandse namen, maar ze worden nu eenmaal wel gebruikt (blijkt) en dan is het denk ik wel handig om hier voor waarneming.nl een goede en duidelijke keuze in te maken.

Momenteel wordt op waarneming.nl voor Anthrenus spp alléén een Nederlandse naam gedefinieerd voor verbasci, en voor deze maar liefst meteen twee verschillende:

Anthrenus spec. - (geen NL-naam)
Anthrenus fuscus - (geen NL-naam)
Anthrenus museorum - (geen NL-naam)
Anthrenus pimpinellae - (geen NL-naam)
Anthrenus scrophulariae - (geen NL-naam)
Anthrenus verbasci - Gewone Tapijtkever
Anthrenus verbasci - Museumkever

Volgens Wikipedia (ja, zeg maar niks) wordt "Museumkever" ook voor museorum gebruikt en in het Nederlands Soortenregister is die naam zelfs uitsluitend bij museorum te vinden en heet verbasci "Gewone tapijtkever".

De visie van Nlsrt sluit ook het beste aan op wat er in de landen om ons heen gangbaar is (taalequivalenten van Tapijtkever voor verbasci en Museumkever voor museorum. Natuurlijk lijkt het ook gezien de wetenschappelijke naam logisch om de naam Museumkever (vooral/alleen) op museorum toe te passen.

Ik zou concreet voor willen stellen in deze het Nederlands Soortenregister te volgen en er dus het volgende van te maken:

Anthrenus spec. - (geen NL-naam)
Anthrenus fuscus - (geen NL-naam)
Anthrenus museorum - Museumkever
Anthrenus pimpinellae - Vogelnestkever
Anthrenus scrophulariae - Helmkruidbloemkever
Anthrenus verbasci - Gewone Tapijtkever
Anthrenus verbasci - Museumkever vervalt?!?

Wat mij betreft laten we zelfs "Museumkever" voor verbasci op waarneming & co. geheel vervallen, om tenminste voor waarneming.nl op den duur (zal enige gewenning vergen) ook éénduidig aan de Nederlandse namen te kunnen refereren. In de soortinfo kan dan een opmerking dat "hier en daar" ook de naam Museumkever wel opduikt in verband met verbasci, maar dat we er de voorkeur aan geven deze voor museorum  te reserveren.

Wie een suggestie heeft voor fuscus en Anthrenus spec. mag roepen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Volgens mij is de beste oplossing het gebruik van Nederlandse namen te ontmoedigen, en niet alleen voor deze groep ...

Theodoor

Douwe van der Ploeg

Ik denk dat dat je gewoon erg veel waarnemingen kost: mensen die van niks weten, kevertje tegenkomen, wat googlen en dat wel willen invoeren, maar vervolgens de juiste naam niet kunnen vinden (en onthouden). De amateurs gebruiken véél liever Nederlandse namen, en waarneming.nl is tenslotte voor iedereen ;)
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Geen admin, maar ik hanteer hier alleen maar wetenschappelijke namen. Die zijn veel eenduidiger dan Nederlandse namen, voor wetenschappelijk namen bestaat een goede regelgeving (ook wetenschappelijke namen kunnen veranderen). Met wetenschappelijke namen kun je in de literatuur verder zoeken, met Nederlandse namen beperk je je tot Nederlandse literatuur.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

arjan.kop

Nomenclatuur is nomenclatuur. Ook in het Nederlands heb je niets aan synoniemen en homoniemen. Duim voor Arp:  :duim:
Het gebruik van Nederlandse en wetenschappelijke namen kan erg vervloeien. Soorten die ik in mijn eerste tien levensjaren leerde kennen noem ik bij hun Nederlandse naam, of ik spreek uit gewoonte de wetenschappelijke nog heel gek uit. Voor soortgroepen waarmee ik mij later ging bezighouden ken ik vaak de Nederlandse niet eens. Ik krijg ze ook maar niet geleerd, wat soms lastig is als je iemand iets duidelijk wil maken.

Jan vH

Goed dat je hier aandacht voor vraagt!  :duim:

Het lijkt me het beste om óf de naam 'Museumkever' helemaal niet meer te gebruiken op Waarneming.nl, óf de soortnaam toe te voegen aan de Nederlandse naam (dus Museumkever (verbasci) en Museumkever (museorum). Als je het anders doet zal dat waarschijnlijk toch voor onduidelijkheid en foutieve meldingen zorgen, aangezien Museumkever op andere plekken nog wel gebruikt wordt voor verbasci.

Museumkever wordt in het Nederlands Soortenregister trouwens wel genoemd als alternatieve naam voor verbasci.
Jan van Harten
Validator Plantengallen