Nestfotografie: Verleden, heden en toekomst

Gestart door hiskodevries, mei 13, 2013, 07:58:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Apophis25

Wat ik persoonlijk niet snap is waarom er hier op Waarneming.nl en ook op Birdpix.nl zo erg moeilijk gedaan wordt over nestfotografie.
Ik vind ook dat verstoring van broedende vogels absoluut niet kan en mag. Regelmatig zie ik in bladen en in verslagen van Sovon en
Vogelbescherming foto's staan van nesten gevuld met jongen. Dus er is zeker een behoefte aan nestfoto's.

De vraag is kun je aan nestfotografie doen zonder de vogels te verstoren. Met de juiste aanpak en apparatuur denk ik dat je een heel
eind kunt komen. Maar dan is het wel van belang dat je bij de foto een beschrijving geeft hoe je de opname gemaakt hebt.
En dan kunnen de moderators achteraf de foto's afkeuren waar nodig. Of misschien is het in te bouwen dat je in plaats van sterren de
foto's ook kruisjes kunt geven waarna de foto automatisch bij 3 of meer kruizen verwijderd wordt.

Gegroet Jan-Jaap

jeroenroelofsen

Dit zal altijd een lastige discussie blijven.

Als kind (pfff ik wordt oud, dit is al weer bijna 30 jaar geleden  :angel:) ging ik veel met mijn vader mee voor nestkastcontrole voor het IVN. Daarbij haalden we de nestkasten met een speciale stok van de boom om te controleren wat de stand van zaken was (soort, aantal eieren/jongen etc). De vogels maakten in bijna 100% van de gevallen hun broedpoging gewoon succesvol af.

Hiermee wil ik absoluut niet goedpraten dat je vogels op/bij hun nesten (ben daar zelf ook geen voorstander van) moet fotograferen. Je zult voor jezelf in ALLE gevallen heel kritisch moeten nagaan wat voor waarde de foto heeft. Is het een soort die makkelijk te verstoren is? Is zo'n foto nu echt een aanvulling? Heeft het nut voor documentatie van een zeldzame soort? etc
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jeroen Nagtegaal

Voor het vastleggen van broedzekerheid zijn nestfoto's een must! Dan kan er nooit twijfel zijn over de determinatie bij bijzondere gevallen... Uiteraard dient de documentatie niet het doel te zijn, maar als de gelegenheid er enigszins is, zie ik niet in waarom het niet kan....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Even een constatering, niet meer niet minder.


Bij zeldzaamheden zijn fotografen vaak de gebeten hond. Steeds te dichtbij, steeds verstoring (tenminste, dat lees ik hier vaak op het forum).
In dit topic zie ik juist 2 fotografen (Carel en mijzelf) die zeggen "doe maar niet, dat nestfotografie, is niet verstandig". En nu zijn het juist de vogelaars die zeggen van doe maar wel...


Terwijl je toch zou zeggen dat eventuele verstoring van een broedgeval (van een al dan niet zeldzame vogel) een stuk ernstiger is dan de verstoring van 1 individu die toch op een volledig verkeerde plek zit...


Maar goed, dit even los van deze discussie, het viel me gewoon op. Overigens maak ik nu even heel scherp het onderscheid tussen vogelaars en fotografen. Ik weet uiteraard dat er veel vogelende fotografen zijn, net zoals er veel fotograferende vogelaars zijn...


Groeten, Arjen

snwja3

Ik zeg: doe maar niet.
Maar ik weet niet of je mij als vogelaar of fotograaf rekent?  ;)
Wietze Janse

carel

CiteerMaar ik weet niet of je mij als vogelaar of fotograaf rekent? 



Dat ligt er aan hoe groot de vogel in beeld staat.


te kort bij geweest : fotograaf.
ver af: vogelaar
Denk ik.


maar heeft niets met dit topic te maken.
Nogmaals ik zeg , geen nestfoto`s is voor iedereen duidelijk.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Rene Janssen

Inmiddels zitten de eerste oehoes op hun eieren en broeden de aalscholvers en blauwe reigers al eventjes...
René Janssen

jeroenroelofsen

Idd geen nestfoto's plaatsen hier op waarneming.nl. daar voorkom je denk ik mee dat onwetende mensen copycat gedrag vertonen. Mensen die dat soort foto's toch al wilden maken doen dat toch wel ook zonder hier "verlijd" te worden
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

carel

Eigenlijk gaat nestfotografie nog veel verder dan alleen een foto met een nest erop.
bv een geelgors op een paaltje met de bek vol prooi gefotografeerd met de opmerking dat de vogel zo mooi bleef zitten  betekend maar 1 ding.
Je staat te kort bij zijn nest.
meestal op enkele meters vandaan zonder dat je dat in de gaten hebt.
Dat is net zo goed nestfotografie, alleen word dan niet het nest maar de oudervogel gefotografeerd en er misschien nog wel meer verstoring plaatsvind dan wanneer er een nest op staat.
De vogel durft gewoon niet naar het nest omdat je te kort bij staat.


Maar als je dit wilt voorkomen kun je in de broedtijd bijna geen enkele foto meer plaatsen.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Yeronimo

Ik doe mijn nestfoto's nu mooi onder embargo gezien deze gegevens wel goed te gebruiken zijn door waarneming.nl. Kan ik er wellicht voor zorgen dat er voor altijd een embargo op staat en anderen er geen aanstoot aan nemen? Het fotograferen van de nesten doe ik toch al in opdracht, dus kleine moeite dit op waarneming over te zetten...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jan Borst

Het is ook allemaal net een beetje wat je gewend bent en om welke soort het gaat. Hier in de tuin broeden: Kievit, Torenvalk, Grasmus, Holenduif, Kauw, Zwarte Kraai, Ringmus, Huismus, Spreeuw, Witte Kwikstaart, Boomkruiper, Boerenzwaluw en met een beetje geluk Steenuil. Lopen er elke dag een aantal keer met de honden langs of als we de dieren verzorgen, er is dan als ik een keer mijn camera mee neem niet veel meer verstoring denk ik. Je gezond verstand gebruiken is in dit geval het belangrijkste, maar het probleem met een foto is dat je niet kunt nagaan of iemand dat heeft gedaan. Net zo goed dat je niet kunt zien of iemand niet uren in de buurt van een nest heeft staan tapen voor een leuk plaatje, of te dicht bij een zeldzaamheid is gaan staan.

Conclusie  :rolleye: : moet je nestfotografie toestaan? Het is net een beetje hoeveel vertrouwen je in de mensen hebt....

Botervlieg

#41
Citaat van: Jan Borst op maart 07, 2014, 09:15:47 AM
Conclusie : moet je nestfotografie toestaan?

Het gaat niet alleen om toestaan ja/nee.
Er zijn allerlei manieren waarop dat kan. Daar zijn al vaker verschillende suggesties voor gedaan.

Jeroen geeft aan nestwaarnemingen Nestfotos! altijd onder embargo te zetten. Als dat van Hisko mag vind ik het prima om dat ook te doen.

Het gaat mij niet om dat die waarnemingen / foto's voor iedereen te zien zijn.

Het gaat er o.a. om dat ik/iedereen "mijn/haar/zijn notitieboekje" (volledig) kan bijhouden.

hiskodevries

CiteerJeroen geeft aan nestwaarnemingen altijd onder embargo te zetten. Als dat van Hisko mag vind ik het prima om dat ook te doen.
daar heb ik niets over te zeggen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 09:26:27 AM
CiteerJeroen geeft aan nestwaarnemingen altijd onder embargo te zetten. Als dat van Hisko mag vind ik het prima om dat ook te doen.
daar heb ik niets over te zeggen.

Wie wel?

hiskodevries

niemand behalve degene van wie de waarneming is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

#45
Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 10:04:19 AM
niemand behalve degene van wie de waarneming is

Nestfoto's zijn verboden. Mag ik waarnemingen van nesten met foto onder embargo op waarneming plaatsen?
Of is dat niet toegestaan?

hiskodevries

Marleen jij had het over "nestwaarnemingen " .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 10:08:38 AM
Marleen jij had het over "nestwaarnemingen " .

Ik bedoel nestfoto's. Dat is waar Jeroen het over had. Mijn excuus. Ik zal het bericht aanpassen.

Citaat van: M. Baltus op maart 07, 2014, 10:07:15 AM
Nestfoto's zijn verboden. Mag ik waarnemingen van nesten met foto onder embargo op waarneming plaatsen?
Of is dat niet toegestaan?

Er worden overigens al dagen/weken nestfoto's op waarneming geplaatst en gewoon goedgekeurd. Ik zou graag weten wat nu wel/niet is toegestaan.
Het is toch niet eerlijk als de een het wel mag en de ander niet. Ik zou het fijn vinden als er wat meer duidelijkheid komt.

Jan Borst

Citaat van: M. Baltus op maart 07, 2014, 10:07:15 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 10:04:19 AM
niemand behalve degene van wie de waarneming is

Nestfoto's zijn verboden. Mag ik waarnemingen van nesten met foto onder embargo op waarneming plaatsen?
Of is dat niet toegestaan?

Uit het eerste bericht van Hisko in dit topic kun je volgens mij opmaken dat dat mag (zolang ze maar niet zichtbaar zijn voor anderen).


Citaat van: M. Baltus op maart 07, 2014, 10:07:15 AM

Er worden overigens al dagen/weken nestfoto's op waarneming geplaatst en gewoon goedgekeurd. Ik zou graag weten wat nu wel/niet is toegestaan.
Het is toch niet eerlijk als de een het wel mag en de ander niet. Ik zou het fijn vinden als er wat meer duidelijkheid komt.

Hoe ver het "week-proces" is inderdaad nog niet erg duidelijk.

Johannes Veenstra

Citaat van: ArjenDrost op februari 14, 2014, 21:22:12 PM
Goede toevoeging, maar het blijft erg lastig te beoordelen... Twee uur lang op 10m van een nest staan posten om een foto te maken, kan ook zeer verstorend werken...

Idd ga maar een op 20 mtr van een nestholte van een GBS staan met je camera, de jongen krijgen geen voer! Al een paar keer kunnen waarnemen (ik stond niet zelf te fotograferen hoor!).

hiskodevries

Citeerr worden overigens al dagen/weken nestfoto's op waarneming geplaatst en gewoon goedgekeurd. Ik zou graag weten wat nu wel/niet is toegestaan.
Het is toch niet eerlijk als de een het wel mag en de ander niet. Ik zou het fijn vinden als er wat meer duidelijkheid komt.
kijk eens goed in het foto upload scherm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 15:15:08 PM
Citeerr worden overigens al dagen/weken nestfoto's op waarneming geplaatst en gewoon goedgekeurd. Ik zou graag weten wat nu wel/niet is toegestaan.
Het is toch niet eerlijk als de een het wel mag en de ander niet. Ik zou het fijn vinden als er wat meer duidelijkheid komt.
kijk eens goed in het foto upload scherm

Bedankt  :duim:

Yeronimo

Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 15:15:08 PM
Citeerr worden overigens al dagen/weken nestfoto's op waarneming geplaatst en gewoon goedgekeurd. Ik zou graag weten wat nu wel/niet is toegestaan.
Het is toch niet eerlijk als de een het wel mag en de ander niet. Ik zou het fijn vinden als er wat meer duidelijkheid komt.
kijk eens goed in het foto upload scherm

Staat er inderdaad duidelijk. Maar hoe maak je het meetbaar dat er geen verstoring is opgetreden?
In mijn geval doe ik onderzoek naar ganzennesten. 90% (eigen schatting) van deze nesten gaat toch bewerkt worden met maisolie in dit gebied. Ik gebruik de waarnemingen als GPS, maar denk ook dat voor waarneming.nl leuke gegevens zijn om te hebben waar elk gevonden nest in een gebied zit. Ik maak sowieso foto's van deze nesten, aangezien dit ook in mijn rapportage komt, en de nesten worden individueel nauwlettend in de gaten gehouden. Dus ja, ik verstoor. Maar wel van een soort waar beleid voor is om ze juist te verstoren (afschieten, wegvangen, eieren behandelen).
Vandaar mijn vraag, is het wel toegestaan deze foto's te uploaden onder een eeuwige embargo (hoe stel ik deze in Hisko dat de embargo nooit meer afloopt? Aangezien je altijd een eindtijd moet geven)? Anders verwijder ik de foto's bij mijn waarneming en hou ik de foto's enkel in mijn eigen database. Gemiste kans zou dat zijn mochten ze later toch nut hebben.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hiskodevries

bij de foto heb je een tekstveld, wat prima geschikt is voor wat uitleg.
en een eeuwige embargo is toch nergens voor nodig, na 1 jaar bekijkt niemand ze meer. tenzij ze ergens op een informatie pagina komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: Yeronimo op maart 07, 2014, 15:44:39 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 15:15:08 PM
Citeerr worden overigens al dagen/weken nestfoto's op waarneming geplaatst en gewoon goedgekeurd. Ik zou graag weten wat nu wel/niet is toegestaan.
Het is toch niet eerlijk als de een het wel mag en de ander niet. Ik zou het fijn vinden als er wat meer duidelijkheid komt.
kijk eens goed in het foto upload scherm

hoe stel ik in dat de embargo nooit meer afloopt?

Met het jaar 3014 of 9014 kom je een heel eind denk ik.

Yeronimo

Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 15:46:46 PM
bij de foto heb je een tekstveld, wat prima geschikt is voor wat uitleg.
en een eeuwige embargo is toch nergens voor nodig, na 1 jaar bekijkt niemand ze meer. tenzij ze ergens op een informatie pagina komen

Ik kijk anders regelmatig foto's terug die van langer dan een jaar geleden zijn. Het zou dus zeker mensen op kunnen vallen en ik wil daarom geen nestfotografie toejuichen, zoals iedereen hier. Ik heb bij de foto's details gezet inderdaad, maar ik vind ze niet opvallend genoeg in het scherm waardoor ik weet dat mensen dat niet gaan lezen als ze mijn foto aanklikken. Daarom mijn vraag, kunnen ze verborgen worden voor andere gebruikers? Dan los je het namelijk allemaal op.

@Marleen, dankjewel! Dat ga ik doen
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hiskodevries

#56
bij een embargo waarneming is de foto gewoon te zien http://waarneming.nl/waarneming/view/81947324
als een foto door 'ons' wordt afgekeurd i.v.m. verstorende nestfotografie dan is ook de foto verborgen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Yeronimo

Citaat van: hiskodevries op maart 07, 2014, 15:54:14 PM
bij een embargo waarneming is de foto gewoon te zien http://waarneming.nl/waarneming/view/81947324

http://waarneming.nl/waarneming/view/82172654
Fijn, foto is gewoon te zien. Waarom is daar eigenlijk voor gekozen om de foto dan wel te tonen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hiskodevries

die discussie ga ik hier niet voeren want gaat niet over het onderwerp van dit forum onderdeel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Jeroen, als je mij dit soort links mailt http://waarneming.nl/foto/view/6153595 of naar info@
dan zet ik ze op verborgen i.v.m. overtreden nestfotografie regels, dan zijn ze, voor een ander, niet meer zichtbaar. (dit was de eerste voor 2014 :))
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0