Hoofdmenu

Vliegend hert

Gestart door John Smit, juli 06, 2004, 15:30:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Smit

Vliegende herten gezocht

Het vliegend hert is zonder twijfel een van de meest spectaculaire insecten van Nederland. Het mannetje kan wel 9 centimeter groot worden, waarbij met name de gewei-vormige kaken zeer opvallen. Het vliegend hert is wettelijk beschermd middels de Habitatrichtlijn. Om deze bescherming op een nuttige manier uit te kunnen voeren en zo de soort ook daadwerkelijk te behouden voor Nederland is meer informatie over zijn verspreiding nodig. Omdat de soort vaak in lage aantallen voorkomt is het gericht zoeken zeer arbeidsintensief en levert relatief weinig op. Om toch informatie over de verspreiding in ons land te krijgen wordt iedereen verzocht waarnemingen door te geven. Een soortgelijk initiatief in Gelderland was vorig jaar zeer succesvol en heeft 170 waarnemingen opgeleverd, waaronder een aantal van de Posbank waarvan gedacht werd dat de soort er verdwenen was. De larven van het vliegend hert leven van dood (eiken)hout, daarom komt de soort alleen voor bij loofbossen en houtwallen. De beste trefkans is op plekken op boomstammen waar de boom bloedt, meestal op enkele meters hoogte. De plekken zijn vaak iets donkerder van kleur. Het wondvocht wordt door de dieren gedronken en zijn daarom vaak op deze plekken aan te treffen. Het vliegend hert is actief van juni tot en met augustus. De volgende gegevens zijn van belang bij het doorgeven van waarnemingen: een korte beschrijving van het dier, de vindplaats (zo nauwkeurig mogelijk) en de datum. Verder is informatie over gedrag zeer interessant. Waarnemingen kunnen per e-mail of post doorgegeven worden aan: eis@naturalis.nl, EIS-Nederland, antwoordnummer 10430, 2300 WB Leiden.

Meer informatie over het vliegend hert is te vinden op: www.naturalis.nl/vliegendhert


jasper

Een keer z'n beest gehad in de tuin, dat was heel uitzonderlijk, want bij ons komt niet echt zijn habitat voor.

:P  Jasper  

Rick van der Weijde

CiteerDe volgende gegevens zijn van belang bij het doorgeven van waarnemingen: een korte beschrijving van het dier, de vindplaats (zo nauwkeurig mogelijk) en de datum. Verder is informatie over gedrag zeer interessant. Waarnemingen kunnen per e-mail of post doorgegeven worden aan: eis@naturalis.nl, EIS-Nederland, antwoordnummer 10430, 2300 WB Leiden.
Waarom kunnen we het nu niet eens gewoon omdraaien... Iedereen, ten minste dat lijkt mij hoor, die is aangesloten bij waarneming.nl zal ongetwijfeld ook een waarneming van het Vliegend Hert invoeren wanneer hij/zij zo beest heeft gezien. Bij de bijzonderheden even aandacht wijden aan gedrag ofzo, en aan alle eisen voor een 'goede waarneming' wordt voldaan. In plaats van dat alle waarnemers afzonderlijk omslachtig nog maals hun waarneming moeten indienen bij Naturalis, kan naturalis dan simpel de waarnemingen putten uit het bestand van Waarneming.nl. Ten minste zo denk ik erover. Lijkt mij veel effectiever.

Enne ik heb zo beest nog nooit gezien, en de kans dat ik hem hier in mijn achtertuin tref acht ik toch zo klein dat ik hem ook niet op zeer korte termijn zal gaan zien... Ik spreek dus ook zeker niet uit eigen belang ofzo... En ik ken me heugen dat we het hier wel eens eerder over hebben gehad (Kwartelkoning/Grauwe Kiekendief...)... ;)

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jessesven

Het is goed weer eens op deze soort geattendeerd te zijn, invoeren inderdaad op deze site en niet nog een keer naar Naturalis!

bas waanders

Het seizoen duurt nog wel enkele maanden , maar kijk eens naar mijn waarnemingen ! In de holle wegen tussen Etzenrade en Jabeek ( Limburg ) heb ik deze kever al vaak waargenomen , mits je op het juiste tijdstip gaat kijken , dwz als de mannetjes uitvliegen om te gaan paren . Succes gegarandeerd , maar ik hoop dat eenieder die dit leest er ook van bewust is dat dit een zéér gevoelige soort is . Mannetjes , vrouwtjes , kleine soort en de grote , parende exemplaren ..... tegen zonsondergang rond juni/juli als de avonden warm genoeg zijn . Veel waarneemplezier :-)