ondersoort Gele Kwikstaart

Gestart door psoer, april 25, 2007, 16:50:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

psoer

Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen tot  welke ondersoort deze Gele Kwikstaart behoort?
De foto is vandaag genomen in de buurt van Strijen.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

redmar_woudstra

zeker! Dit is een Noordse Kwikstaart, motacilla thunbergi
groet,
Redmar

frankmeer

#2
Regelmatige doortrekker, vooral in apr-mei, met name in de oosthelft van Nederland. Ik heb er vorig jaar voor het eerst zelf twee gezien, in de Dollard. Mooie foto trouwens  :D  
Frank van der Meer

BWoets

CiteerRegelmatige doortrekker, vooral in apr-mei, met name in de oosthelft van Nederland. Ik heb er vorig jaar voor het eerst zelf twee gezien, in de Dollard. Mooie foto trouwens  :D
zeg maar mei..
eind april heeeel schaars
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

maartenwielstra

Is Balkan hier uit te sluiten?

psoer

nog een foto.

Jaap Denee

#6
CiteerIs Balkan hier uit te sluiten?

Terechte vraag. Ik zie op basis hiervan geen witte snorstreep tussen de gele keel en het zwarte masker. Er lijkt geen kontrast tussen de kleur van de kop voor het oog en het masker te zijn, maar in hoeverre kun je dat met deze foto's uitsluiten? Voor het mooie zou die kop iets donkerder/zwarter mogen zijn.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

psoer

en nog één.

Jaap Denee

#8
Ja, nu is het er een!

Nee, geintje natuurlijk. De kop lijkt hier zwart door zijn eigen schaduw.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

P1234

Ik vind dat er op de tweede foto veel blauw in de nek te zien is. Er is geen sprake van een gitzwarte kopkap die doorloopt in de nek, zoals bij de enige aanvaarde Balkan van Nederland het geval was. Ik meen dat op de oude Dutch Birdingbanden nog beelden van een soorgelijke vogel staan, ergens in Zuid-Holland, die aanvankelijk voor Balkan werd aangezien, maar uiteindelijk (meen ik) een Noordse bleek te zijn.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

CiteerIk vind dat er op de tweede foto veel blauw in de nek te zien is. Er is geen sprake van een gitzwarte kopkap die doorloopt in de nek, zoals bij de enige aanvaarde Balkan van Nederland het geval was. Ik meen dat op de oude Dutch Birdingbanden nog beelden van een soorgelijke vogel staan, ergens in Zuid-Holland, die aanvankelijk voor Balkan werd aangezien, maar uiteindelijk (meen ik) een Noordse bleek te zijn.
dat was ook wat ik dacht....

Kaja

CiteerKan iemand mij vertellen tot welke ondersoort deze Gele Kwikstaart behoort?
Maar het is geen ondersoort, toch? :unsure:  

psoer

Tsja het lijkt onwaarschijnlijk maar hij heeft dacht ik toch een zwarte nek.

Edwin Russer

Tsja, daar ga je weer met de fotografische effecten, ofwel hoe een vogel maar net fotografisch wordt belicht. Peter, dit is absoluut geen verwijt. Het zijn verder prima foto's.
Op de bovenste foto lijkt de vogel toch echt een blauwgrijze kop te hebben en zie ik een minder scherpe begrenzing tussen nek en mantel en op de onderste foto lijkt de kop en nek wel meer zwart over te komen en lijkt de vogel wel een scherpe begrenzing tussen nek en mantel te hebben.
Lastig, ik durf hier mijn vingertjes niet aan te branden.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Citeer
CiteerKan iemand mij vertellen tot welke ondersoort deze Gele Kwikstaart behoort?
Maar het is geen ondersoort, toch? :unsure:
Hoi Stijn, hierbij,

http://www.dutchbirding.nl/comm/csna/tax2.html

Motacilla flavissima (Yellow Wagtail / Engelse Kwikstaart)
Motacilla flava (Blue-headed Wagtail / Gele Kwikstaart)
Motacilla thunbergi (Grey-headed Wagtail / Noordse Kwikstaart)
Motacilla feldegg (Black-headed Wagtail / Balkankwikstaart)
Yellow Wagtail, Blue-headed Wagtail, Grey-headed Wagtail, Black-headed Wagtail, Spanish Wagtail M iberiae, Ashy-headed Wagtail M cinereocapilla, Yellow-headed Wagtail M lutea, Green-headed Wagtail M taivana, Kamtchatka Wagtail M simillima, Alaska Wagtail M tschutschensis and White-headed Wagtail M leucocephala are specifically distinct based on qualitative differences in morphology (Vaurie 1957, Cramp 1988). There is no evidence that populations in western Asia ('beema') and Egypt ('pygmaea') are diagnosably distinct from flava and cinereocapilla, respectively. Therefore, 'beema' and 'pygmaea' are included in flava and cinereocapilla, respectively.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JaapHennevanger

Maar de 1ste foto is ook wel een beetje misschien te ver ingezoomd? maar op de andere zie je volgens mij toch echt ene blauwe nek i.p.v. een zwarte. maar het lijkt ook wel scherp afgetekend van (donker) blauw toch groen(achtig) Misschien een Kwikken expert om hulp vragen?
Jaap Hennevanger



psoer

CiteerMisschien een Kwikken expert om hulp vragen?
Wie eigent zich deze titel toe?

JaapHennevanger

Nou ik bedoel hiermee om iemand te vragen die er (veel) verstand heeft met gele Kwikstaarten soorten
Jaap Hennevanger



Edwin Russer

Ja,

Hoe meer ik naar die tweede foto kijk, des te meer ik er van overtuigd raak dat het een Noordse Kwik is. En zoals Peter al terecht aanhaalde is er dus in het verleden ook zo'n soortgelijke vogel geweest en bleek het dus toch een Noordse Kwik te zijn. Het is jammer dat ik die banden al verkocht heb want volgens mij staat die bewuste vogel niet meer op de dvd's.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

De vogel staat op de DB videojaarband van 2000. Het betreft een vogel die gefilmd is in Katwijk aan Zee, op 7 mei 2000. Jammer genoeg kan ik de band zelf niet bekijken; ik kan even niet over een videorecorder beschikken.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;


maartenwielstra

CiteerIk vind dat er op de tweede foto veel blauw in de nek te zien is. Er is geen sprake van een gitzwarte kopkap die doorloopt in de nek, zoals bij de enige aanvaarde Balkan van Nederland het geval was. Ik meen dat op de oude Dutch Birdingbanden nog beelden van een soorgelijke vogel staan, ergens in Zuid-Holland, die aanvankelijk voor Balkan werd aangezien, maar uiteindelijk (meen ik) een Noordse bleek te zijn.
Dat was een vogel die ik in Katwijk vond. Massale twitch, maar toch een dip!

psoer

Bedankt voor de hulp en links.
Ik hou het op een Noordse of iemand moet het hier helemaal niet mee eens zijn.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Ben Wielstra

Hoe weet je zeker dat deze vogel (of dergelijke) dan een Noordse is? Moet daar geluid aan te pas komen? Hoe vaakt komt zo'n donkere kop voor bij Noordse Kwik? En misschien bij andere ondersoorten?

Mooie argumentatie om die kwikken te splitten trouwens, zo ken ik er nog wel een paar. Lichte en donkere fase Kleine Jager, mannetje en vrouwtje Wilde Eend... Dit beest, als het echt een Noordse is, laat wel zien dat ze niet altijd zo verschillend zijn.

Bram Rijksen

CiteerHoe weet je zeker dat deze vogel (of dergelijke) dan een Noordse is? Moet daar geluid aan te pas komen? Hoe vaakt komt zo'n donkere kop voor bij Noordse Kwik? En misschien bij andere ondersoorten?

Mooie argumentatie om die kwikken te splitten trouwens, zo ken ik er nog wel een paar. Lichte en donkere fase Kleine Jager, mannetje en vrouwtje Wilde Eend... Dit beest, als het echt een Noordse is, laat wel zien dat ze niet altijd zo verschillend zijn.
Omdat deze vogel alle kenmerken van een Noordse laat zien en niet van een Balkan...? Zo'n donkere kop op een Noordse kom ik vrijwel ieder voorjaar tegen, en ik ben niet de enige.
Vandaag zag ik er ook eentje, maar dan met een wenkbrauwstreepje en gelige zomen aan de middelste en grote dekveren:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2333411
Kortom; er zit nogal wat variatie in de gele kwikies

Albert de Jong

#25
Wanneer er over tien jaar teruggekeken wordt in dit forum, zullen we elk jaar een topic over een lastige noordse/balkankwik terug kunnen vinden.  :P

Wat de 'bijbel' voor dit soort beesten is, is Pipits & Wagtails. Overigens een erg mooi boek. Maar ook daarmee kom je vaak niet ver genoeg.

Wat opvalt bij dit beest, met name in foto 1&2, is het tamelijk grijze in de kop. Iets wat met het keiharde licht waarin deze platen genomen zijn, niet echt meewerkt voor een Balkan. Ook is het contrast tussen schouder en kopkap niet zo als het zou moeten zijn. De 'glossy, jet-black head' waarover P&W spreekt, mis je hier.

Iets wat ook niet meewerkt zijn de groene veertjes in de borststreek, wat pro Noordse is. P&W over balkan-achtige Noordsen: 'These thunbergi can usually be seperated from feldegg by their diffusely paler, greyish, lower nape if viewed from behind'. Vrij vertaald: kijk of er een zweempje grijs in de ondernek zit. Dat zien we exact op deze foto's.

Geluid is het beste middel om ze te onderscheiden. Met een sonogram is het verschil diagnostisch. Daar heb je helaas weinig aan in het veld. Een zekere Balkan in Nederland zal errug lastig zijn.

Tot zover iemand die er helemaal niet veel vanaf weet, maar graag dit soort fotootjes ziet.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

psoer

#26
Nu ik de foto's van Bram Rijksen zie begin ik toch weer te twijfelen.
Die vogel lijkt er totaal niet op. Variatie tussen Noordse Kwikken of toch een Balkan? En waarom gaat iedereen voorbij aan het feit dat de vogel  in zijn nek ook zwart is?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Ben Wielstra

Wat zegt vrind Per over het voorkomen van zwartkoppige Noordse Kwikken?

Student85

Beste,

Er is al voldoende gezegd over de kleur van nek en de scheiding tussen mantel en achternek. Er wordt ook absoluut niet voorbij gegaan aan het feit dat de vogel zwart is in de nek, maar de vogel vertoont op foto 2 duidelijk een grijze(!) achternek en dus niet zwart. Er wordt dus niet aan voorbij gegaan, maar de vogel heeft gewoon geen zwarte (achter)nek. Nieuw argument wat overigens redelijk anti-Balkan is: vleugelstrepen over mdv en gdv niet breed...

Het lijkt allemaal binnen de variatie van Noordse Kwik te vallen tot nu toe (of er moeten mensen met zeer sterke nieuwe argumenten komen, maar kleur nek + scheiding mantel/achternek hebben we wel voldoende behandeld dacht ik zo...)

Mvg,
Sjoerd Radstaak


psoer

Citeermaar de vogel heeft gewoon geen zwarte (achter)nek.
Op foto 2 strekt hij zijn nek uit maar op de andere foto's zie ik toch wel degelijk een zwarte nek. Als er zoveel variatie binnen de Noordse Kwikstaart is dan zou ik ook die onderverdelen.

Met vriendelijke groet, Peter Soer