Tjiftjaffen pureneeen

Gestart door redmar_woudstra, november 16, 2006, 19:52:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Ik bekeek vandaag weer even een oud vogelwaarnemingenboekje van mijn vakantie in Zuid-Frankrijk in 2003. Ik zag dat ik daar wat aantekeningen in had staan over tjiftjaffen bij Gavarnie, Hautes Pyrénées ( http://maps.google.fr/maps?oi=eu_map&q=Gavarnie&hl=nl ). Nu vroeg ik mij af of de tjiftjaffen hier nu Iberische of gewone zijn of wellicht hybriden. Ik herriner me dat ze niet veel "tjiftjaf" lieten horen, een enkeling wel, maar velen hadden een afwijkende, meer brabbelende zang. Is Iberische hier mogelijk of niet? Of is dit een "mixed-zone" van Iberische en Gewone tjiftjaf?
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

Pff...geen flauw idee, maar volgens ANWB komt de Iberische Tjiftjaf er wel voor. Ik heb daar ook verscheidene Tjiftjaffen gezien, maar nooit zo mee bezig gehouden. Zang varieerde wel dacht ik.
Denk ook aan Bergfluiter!  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Bergfluiter heb ik er ook gezien, die kan ik nog wel van tjiftjaf onderscheiden (denk ik...). Wat me overigens wel opviel is dat de vogels wat geler waren dan hier, minder bruin....
groet,
Redmar

oceanodroma

Hoi

Naar mijn weten kan het daar wel, maar is het daar wel een overgangsgebied tussen de 'gewone' en de noordelijke ondersoort van de Iberische (phylloscopus ibericus biscayensis geloof ik)
Ik zou het geluid even opzoeken op internet en kijken of je er iets van kunt herrineren...

groetjes Dimitri
Dimitri Mulder
oceanodroma

JohanvantBosch

#4
Ik kan me herinneren dat ze wél in zuidwest frankrijk voorkomen. Maar ja, als jij ze op basis van je aantekeningen niet zeker als iberische kunt determineren, zou ik ervoor kiezen om ze niet op je lijst te zetten. Voor mij zelf zou ik het in ieder geval bevredigender vinden om ze een keer bewust te zien en te determineren.

redmar_woudstra

ik ga ze niet op mijn lijst zetten, maar ik zal (als ik weer in die contreien kom) wel wat beter opletten. Mijn aantekeningen zijn dusdanig vaag dat daar niks uit te halen valt. Zelf gok ik op hybridisatie, in ieder geval hoorde ik het gewone "tjif-tjaf"wel, dus dat lijkt me in ieder geval voldoende reden om pure Iberische uit te sluiten.
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Iberische kunnen volgens mij af en toe wel tjiftjaf laten horen.... maar dat is niet de hoofdmoot

Jos Welbedacht

Ik kan me Tjiftjaffen herinneren uit hetzelfde gebied die wat meer aan Fluiters deden denken.
Vrij egale Phylo's (dacht nog aan Bergfluiters) met een redelijk opvallend gelig keeltje, en de normale "Tjiftjaf" roep, maar af en toe ook met andere geluiden als ik mij niet vergis.
Is dit ook kenmerkend voor zuidelijke Tjiffen?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space