bloedzuiger

Gestart door Imperator, april 24, 2007, 22:07:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator

Is deze bloedzuiger nader op naam te brengen? Vandaag gevonden in het \ilperveld.
vriendelijke groet,

Trees

Floppy

Deze doet mij  :rolleyes:  denken aan de Onechte Paardenbloedzuiger (Haemopis sanguisuga).
Maar beter hoor je het van een expert, zoals bijvoorbeeld Jan Cuppen.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Imperator

bedankt, ik wacht dan op het antwoord van Jan Cuppen
vriendelijke groet,

Trees

jan cuppen

Ik durf er niet veel over te zeggen omdat recent de Nederlandse bloedzuigers op spectaculaire wijze in soortenaantal zijn toegenomen dankzij in eerste instantie buitenlands en later ook Nederlands onderzoek. Ik ben er dus niet echt meer thuis in en vanaf een foto wordt inveel gevallen heel lastig.

Ik denk dat het een Erpobdella is op basis van de grootte van het dier en de normale grootte van een petrischaal. De onechte paardenbloedzuiger is naar verhouding veel dikker en groter dan dit diertje.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen


Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Imperator

Oh, sorry, het diertje ligt niet in een petrischaaltje, maar op het dekseltje van een vlabakje. De grootte is ong 5 a 6 cm.
Verandert dit de zaak?

Wat zijn de kenmerken waar je op let, want hier op de site kan ik niets vinden bij ovrzicht of zo.

Bedankt zover.
vriendelijke groet,

Trees

jan cuppen

Van de kenmerken waar je echt op kunt determineren zie je op de foto niets: afstand tussen de geslachtsopeningen, dikte van ringen t.ov. elkaar en meer van die dingen. Om bloedzuigers te kunnen determineren heb je echt een tabel nodig.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Imperator

vriendelijke groet,

Trees