Groengoud glanzende kever

Gestart door Floppy, april 23, 2007, 22:05:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

In een nogal nat natuurgebiedje bij het landgoed Hessum trof ik deze prachtig glanzende kever (groengoud). Het lijkt mij een soort baldhaan, maar welke ?
Wie weet het?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

Nog een foto van dit exemplaar
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

Hoe groot istie? Chrysolina fastuosa denk ik ...

Theodoor

Floppy

CiteerHoe groot istie?
Ca. 11 mm zag ik op andere foto's.
Hier ligt 'ie op z'n rug.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

Citeer
CiteerHoe groot istie?
Ca. 11 mm zag ik op andere foto's.
Hier ligt 'ie op z'n rug.
Tsjonge Floris - Als die 11 mm klopt, kijk dan hier en/of hier  eens  . Schijnt zeldzaam te wezen B)

Was het drassig gebied waar bijvoorbeeld watermunt groeit?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppy

#5
Hoi Arp,
Ik vond 'm direct aan de waterrand in zeer nat gebied.
Of er watermunt groeide weet ik, eerlijk gezegd, niet.
Dat ziet er goed uit. Gelet op de omvang is íe het misschien wel.
Desgewenst heb ik nog meer foto's, zoals bv. deze.
Even het oordeel van de experts afwachten.  :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

en deze (met cm-verdeling erbij)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

CiteerEven het oordeel van de experts afwachten.  :)
Aangezien mijn bijdrage zeker niet bedoeld was als "determinatie" maar meer om de experts herhaling/linken te besparen geef ik deze maar even een schop omhoog ;)

Wat mij persoonlijk met name interesseert is die wat rooiere glans in het dier van Floris - is die (ook) gebruikelijk? Mijne had dat niet of nauwelijks....  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

Citeer
Aangezien mijn bijdrage zeker niet bedoeld was als "determinatie" maar meer om de experts herhaling/linken te besparen geef ik deze maar even een schop omhoog ;)

Dierenbeul!

De kleur hangt voorzover ik weet van een aantal factoren af: dikte chitine, onderkleur, lichtbron. Met name de vraag hoe dik het chitinepantser is bepaald of een insect meer naar blauw, groen of rood neigt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Kijk, dat wist ik dus niet (en nu dus wel). :)
Dank, Hans.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Ik geef Chrysolina fastuosa toch een grotere kans. Heeft C. graminis niet een veel hogere rug?

Floppy

Ik heb zelf geen vergelikingsmateriaal. Het formaat zou evt. op een graminis wijzen. Daar haakte Arp op in. Theodoor vroeg ook naar de afmeting.
Kan natuurlijk best toch een Chrysolina fastuosa zijn. Is trouwens sowieso ook mijn eerste fastuosa  :) en mooi blijft 'ie.  :D
Ben ook wel benieuwd wat Theodoor er van vindt, hoewel jouw aarzeling me doet vermoeden, dat het wellicht toch geen C. graminis is.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Ik wil even aangeven niet te snel een conclusie te trekken.

gardensafari

Over de kleurtjes een citaat:

Kleuren ontstaan bij kevers op drie manieren. De eerste is dat er kleurstoffen worden aangemaakt die in de chitine worden opgenomen. Op die manier ontstaan de vaste kleuren zwart, bruin, geel en rood of mengsels daarvan. Deze dieren zijn onder welk licht bezien dan ook kleurvast. De metaalkleuren die we bij veel kevers terugvinden ontstaan anders. De chitine blijft hier tot op zekere hoogte doorzichtig, maar breekt het licht dat erin komt. De structuur van de chitine bepaalt dan hoe het licht breekt en daardoor ontstaan de groenige en blauwige metaalkleuren. De structuur van de chitine verschilt per soort, zodat elke soort zijn eigen kleur heeft. Dergelijke kleuren noemen we structuurkleuren. Maar afhankelijk van de hoeveelheid licht en de hoek waarin het licht wordt weerkaatst kunnen de kleuren van elk dier er regelmatig anders uitzien. Vergelijk het maar met de weerkaatsing van een druppel olie die op water drijft. Andere soorten hebben klieren die kleurstoffen afgeven. Die kleurstoffen bestaan uit heel kleine gekleurde schubbetjes die op het dekschild blijven zitten. Veel snuittorren hebben zwarte dekschilden die ze met zo'n kleurrijk poeder behandelen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

CiteerIk wil even aangeven niet te snel een conclusie te trekken.
Heel terecht, Han.
Ik heb dat ook zo begrepen.
Ik wacht hoe dan ook het finale oordeel van Theodoor af voordat ik 'm boek.

Hans,
Hartelijk dank voor de kleurrijke bijdrage. B)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

Als ik zo naar het beest kijk zou ik (nog steeds) zeggen: C. fastuosa. Maar die is wel maximaal iets van 6 mm. Ook met de maatstreepjes erbij kan ik de grootte niet goed inschatten.... Op welke plant zattie?

Theodoor

Floppy

Op welke plant 'ie precies zat weet ik, eerlijk gezegd, niet meer precies. Op die drassige plek, pal langs het water, stond wel veel Heermoes, Watermunt, Harig Wilgenroosje, allerlei grassen en riet.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

#18
Theodoor ?  :o
Toch maar boeken als Chrysolina fastuosa ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

Alsie echt 11 mm is dan is hij te groot voor een fastuosa. D. fastuosa leeft op Geleopsis en Lamium, en C. graminis op Lycopus, Stachys en Tanacetum ... Maar er is ook nog een C. coerulans die een groenige varieteit kent ...

Theodoor

corrieke

#20
CiteerAlsie echt 11 mm is dan is hij te groot voor een fastuosa. D. fastuosa leeft op Geleopsis en Lamium, en C. graminis op Lycopus, Stachys en Tanacetum ... Maar er is ook nog een C. coerulans die een groenige varieteit kent ...

Theodoor
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag wat plaatjes bijgevoegd bij de waarneming:Bladhaantje Spec. - Chrysomelidae indet. onder de naam corry van elzelingen.
kijk daar ook eens, volgens mij lijkt het er sterk op, maar ik ben een leek.
Ik heb er een flink aantal gezien, ze hadden allerlei kleuren rood, blauw en groen
en ze waren niet groter dan 6 a 7 mm
met vriendelijke groet,
corrieke
natuurlijk de groeten van corry

Arp

Citeer... volgens mij lijkt het er sterk op, maar ik ben een leek
ik ook (!), maar gezien de super dikke wijfjes en jouw
Citeer... en ze waren niet groter dan 6 a 7 cm

zou ik dan toch inzetten op Groen Zuringhaantje (Gastrophysa viridula), maar zoals gezegd ik ben ook een totale leek ...

Geinig trouwens, dat kereltje die een tweede kereltje van zich af moet bijten terwijl hij "bezig" is ... ben ik ook vaak tegengekomen - zot gezicht  :D  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corrieke

Citeer
Citeer... volgens mij lijkt het er sterk op, maar ik ben een leek
ik ook (!), maar gezien de super dikke wijfjes en jouw
Citeer... en ze waren niet groter dan 6 a 7 cm

zou ik dan toch inzetten op Groen Zuringhaantje (Gastrophysa viridula), maar zoals gezegd ik ben ook een totale leek ...

Geinig trouwens, dat kereltje die een tweede kereltje van zich af moet bijten terwijl hij "bezig" is ... ben ik ook vaak tegengekomen - zot gezicht  :D
Dag ARP,

Je hebt inmiddels wel gezien dat ik cm in mm heb veranderd, foutje.
En ik heb ook mijn waarneming op Groen Zuringhaantje - Gastrophysa viridula
gezet.
In mijn boek staat nog Chrysomela varians , met de vermelding dat ze in allerlei kleurvormen voorkomen.
Die naam kon ik hier niet vinden en toen haantje... ingevuld.
Maar Gastrophysa viridula lijkt mij in ieder geval zeker voor mijn waarneming!
Bedankt.
Groet van corrieke
natuurlijk de groeten van corry