Wilde kat terug in Nederland?

Gestart door Freek Verkerk, mei 03, 2013, 13:02:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

jeroenroelofsen

Thanx voor de info.
Zag nog geen Admin reactie er bij staan, vandaar dat ik hem hier melde
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Truus

http://www.bund.net/index.php?id=15703

Misschien interessant er komt een gendatenbank voor de Wilde kat
in Duitsland, er wordt toch heel veel werk verricht ook in de Eifel
en dat is toch weer interessant voor terugkeer in de Nederland.

Zat ook nog een leuk filmpje bij  :blink:
http://www.bund.net/index.php?id=19213

Groeten Truus

Freek Verkerk

Volgens mi is er al een genen databank bij de duitsers. Lees dit artikel maar, daarin wordt naar deze databank verwezen.
http://www.rheinneckarblog.de/07/samtpfoten-am-rhein-und-im-odenwald/42249.html



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

maurice.lahaye

@Freek, klopt. Het Senckenberg Institute in Gelnhausen analyseert alle wilde katten van Duitsland en heeft een zeer uitgebreide (referentie) database.
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Freek Verkerk

#66
En steeds maar weer heeft men het over de groene verbindingszones die belangrijk zijn. http://www.nr-kurier.de/artikel/27643-rettungsnetz-wildkatze-im-westerwald

Misschien een idee om de wilde kat in Nederland te herintroduceren, bijvoorbeeld op de Veluwe of de utrechtse heuvelrug. Zoiets heeft wel een sponsor nodig en dat kan een ambitieuze provincie zijn. Niemand kan tegen een wilde kat zijn. Het kan bijdragen aan een positief gevoel over een bepaald natuurgebied waar deze dieren zijn.

Voor herintroductie zijn een aantal zaken nodig zoals:
* een organisator
* een geschikt gebied
* een sponsor
* dieren om uit te zetten
* een monitoring programma

Als men zoiets wil oppakken kan als voorbeeld de herintroductie van de otters genomen worden. Toch een zeer succesvol project, achteraf , na aanvankelijk toch ook veel kritische geluiden.

Misschien kunnen we dat hier met z'n allen organiseren. Stap voor stap alle zaken oplossen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rob Koelman

Citaat van: Freek Verkerk op maart 09, 2014, 12:38:51 PMMisschien een idee om de wilde kat in Nederland te herintroduceren, bijvoorbeeld op de Veluwe of de utrechtse heuvelrug. Zoiets heeft wel een sponsor nodig en dat kan een ambitieuze provincie zijn. Niemand kan tegen een wilde kat zijn.

Dieren 'introduceren' die momenteel al op eigen gelegenheid ons land binnen komen??? Wat een flauwekul! Beetje geduld hebben en zorgen voor een goede basis (inderdaad, die groene verbindingen).

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

ArjenDrost †

Ook eens. Doet een beetje denken aan de discussie rond het introduceren van Zeearenden een aantal jaar geleden. Tegen de tijd dat de discussie afgelopen was, alle benodigde procedures doorlopen waren en men alle toestemmingen had, broedde de Arend aal uit zichzelf in ons land...


Gewoon even geduld...

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jeroenroelofsen

Als je geen geduld zou hebben.....
Maar dat is natuurlijk een slechte reden als ie sporadisch al wordt gezien.... En ook steeds vaker dicht bij de grens...
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rene Janssen

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 09, 2014, 17:24:38 PMEn ook steeds vaker dicht bij de grens...
Het Noordal van vorig jaar was aan de Nederlandse kant van de grens...!

René Janssen

jeroenroelofsen

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 09, 2014, 17:24:38 PM
Maar dat is natuurlijk een slechte reden als ie sporadisch al wordt gezien....
Had al gezegd dat ie dus in NL wordt gezien ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


Remon

Tof, ben benieuwd naar de resultaten!!

maurice.lahaye

Gefeliciteerd. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


Vincent Hart

Maar dat beest linksboven is toch geen Wilde Kat?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

maurice.lahaye

Ik neem aan dat je het plaatje met de 2 katten bedoeld (folder Ark). Nee, linkerkat is huiskat, maar soortnaam staat onder het dier afgedrukt. Echter, op de achtergrond staat groot in witte letters 'Wilde Kat', enigzings verwarrend, klopt.


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Vincent Hart

Nee ik bedoel het plaatje wat op de site van L1 staat (zie hieronder). Met de Ark-folder op schoot zie ik dan rugstreep die doorloopt op staart en meer dan 5 staartringen ...
Ik heb geen enkel verstand van Wilde Katten verder maar gewoon nieuwsgierig  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

maurice.lahaye

Rene Janssen meldt dat het weldegelijk een wilde kat was, alleen dat de foto ***** is. Maar ja, gezien je kenmerken lijk jij gelijk te hebben Vincent. Even wachten tot Rene weer terug is van weekje Lynxen, wolven en beren kijken. Daarna mag de discussie losbarsten.


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

#82
Vincent en Maurice: Ik moet eigenlijk inpakken, maar goed.

Bijgaande twee beelden van hetzelfde dier maar dan een maandje later. De beelden zijn onder een andere hoek en met IR-flits. De hoek is beter om de staart te beoordelen en daarnaast meer pixels (het hele beeld op de L1-site is 1280 breed). De streep op de staart LIJKT doorgetrokken te zijn, maar zoals de bijgevoegde IR beelden laten zien is dat schijn en is dit dier op de staart gewoonweg wat donkerder.

De overige kenmerken kloppen allen voor wilde kat (ook de helft zwart op de achterpoten bv, zoals ook bij bijgevoegde IR-beelden te zien zijn. Het is overigens goed te stellen dat we enkel het dier kunnen beoordelen op fenotypische kenmerken in dit geval omdat er (helaas) geen DNA-materiaal verzameld kon worden. Hier dier reageerde niet via de Lurestick methode.


René
René Janssen

Freek Verkerk

En hier nog een link van het nieuws dat er een Nederlandse Wilde kat met een zender rondloopt. http://www.nu.nl/wetenschap/3795795/wilde-kat-in-limburg-krijgt-zender.html


Heel goed, het monotoring programma begint vorm te krijgen.


We krijgen dus nu resultaten binnen. Het is een beetje de vraag hoe openbaar dat is en hoe openbaar het zou moeten zijn. Zijn er redenen om het niet openbaar te maken?


de volgende fase is dat de binnenkomende resultaten geanalyseerd moeten worden.


En de daaropvolgende fase is dat er gereageerd moet worden op de analyse resultaten.


Overigens hoeft er wat mij betreft niet gewacht te worden op de analyse resultaten en kan er ook al wel op basis van gezond verstand een beleid gevoerd worden om de wilde kat verder in Nederland te verspreiden. Bijvoorbeeld door grond aan te kopen om verbindingszones te maken. Ik neem aan dat er in de provincie limburg en ook in de gemeente waar die gezendere kat nu rondloopt, dat daar wel budget is voor natuur en misschien wel specifiek voor deze wilde kat en zijn nageslacht. Begin maar eens door het gebied waar het dier nu rondloopt, door daarvan het bestemmingsplan te veranderen naar natuurgebied. Vervolgens kan dat dan aangekocht worden /  onteigend. Die procedures kosten jaren denk ik, dus begin maar vast. Verder kunnen potentiele leefgebieden in kaart gebracht worden en kunnen verbindingszones, voor deze kat geschikt gemaakt worden. Door z'n zender kunnen we zien hoe effectief dat beleid is. :)

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

augustvansteensel

http://waarneming.nl/waarneming/view/85464491

Wordt gemeld als wilde kat, maar is een huiskat toch?
Veel te grijs voor wilde kat, en er loopt een dikke zwarte streep over de staart.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Douwe van der Ploeg

Qua kleur kan een foto van een camera-schermpje al heel snel wat vertekend zijn.. En die dikke staarstreep zie ik eigenlijk alleen op foto 3, niet op 2, dus kan heel goed een reflectie oid zijn. Ben benieuwd naar de echte foto's.
Douwe van der Ploeg

garryb

#86
CiteerOverigens hoeft er wat mij betreft niet gewacht te worden op de analyse resultaten en kan er ook al wel op basis van gezond verstand een beleid gevoerd worden om de wilde kat verder in Nederland te verspreiden. Bijvoorbeeld door grond aan te kopen om verbindingszones te maken. Ik neem aan dat er in de provincie limburg en ook in de gemeente waar die gezendere kat nu rondloopt, dat daar wel budget is voor natuur en misschien wel specifiek voor deze wilde kat en zijn nageslacht. Begin maar eens door het gebied waar het dier nu rondloopt, door daarvan het bestemmingsplan te veranderen naar natuurgebied. Vervolgens kan dat dan aangekocht worden /  onteigend. Die procedures kosten jaren denk ik, dus begin maar vast. Verder kunnen potentiele leefgebieden in kaart gebracht worden en kunnen verbindingszones, voor deze kat geschikt gemaakt worden. Door z'n zender kunnen we zien hoe effectief dat beleid is.
:rolleye: 
Ja hoor. Nou, ik denk dat het beter is voorlopig helemaal nergens aan te beginnen:
-'gezond verstand' daar koop je niks voor. Harde feiten wel. Wachten dus op resultaten.
-er lopen al 2,3 miljoen(!) katten rond in NL die hun stempel drukken op ecosystemen. Overtuig een beleidsmaker maar eens wat 1 kat extra daaraan toevoegt.
-wat dat budget betreft: de afgelopen 5 jaar op een andere planeet gezeten?
-een Wilde kat heeft misschien helemaal geen 'verbindingszones' nodig. Die loopt wellicht gewoon de snelste route van A naar B 's nachts. Toch maar eerst ff analyse resultaten?
-een bestemmingsplan wijzigen voor 1 zeldzaam beest aan de rand van zijn areaal? Dan kunnen we beter heel Zuid-Limburg ontvolken.


Ik zou vooral zorgen dat je op basis van de kennis die het zenderonderzoek van René Janssen oplevert bestaande leefgebieden beter beschermt (met het beetje budget dat er hopelijk is).

Vincent Hart

Citaat van: Rene Janssen op juni 06, 2014, 23:02:25 PM
Vincent en Maurice: Ik moet eigenlijk inpakken, maar goed.

Bijgaande twee beelden van hetzelfde dier maar dan een maandje later. De beelden zijn onder een andere zoek en met IR-flits. De hoek is beter om de staart te beoordelen en daarnaast meer pixels (het hele beeld op de L1-site is 1280 breed). De streep op de staart LIJKT doorgetrokken te zijn, maar zoals de bijgevoegde IR beelden laten zien is dat schijn en is dit dier op de staart gewoonweg wat donkerder.

De overige kenmerken kloppen allen voor wilde kat (ook de helft zwart op de achterpoten bv, zoals ook bij bijgevoegde IR-beelden te zien zijn. Het is overigens goed te stellen dat we enkel het dier kunnen beoordelen op fenotypische kenmerken in dit geval omdat er (helaas) geen DNA-materiaal verzameld kon worden. Hier dier reageerde niet via de Lurestick methode.


René
Lastig kenmerk dan  ;) Dank voor de toelichting ennehm gaaaaf!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Freek Verkerk

Citaat van: garryb op juni 15, 2014, 01:45:10 AM
CiteerOverigens hoeft er wat mij betreft niet gewacht te worden op de analyse resultaten en kan er ook al wel op basis van gezond verstand een beleid gevoerd worden om de wilde kat verder in Nederland te verspreiden. Bijvoorbeeld door grond aan te kopen om verbindingszones te maken. Ik neem aan dat er in de provincie limburg en ook in de gemeente waar die gezendere kat nu rondloopt, dat daar wel budget is voor natuur en misschien wel specifiek voor deze wilde kat en zijn nageslacht. Begin maar eens door het gebied waar het dier nu rondloopt, door daarvan het bestemmingsplan te veranderen naar natuurgebied. Vervolgens kan dat dan aangekocht worden /  onteigend. Die procedures kosten jaren denk ik, dus begin maar vast. Verder kunnen potentiele leefgebieden in kaart gebracht worden en kunnen verbindingszones, voor deze kat geschikt gemaakt worden. Door z'n zender kunnen we zien hoe effectief dat beleid is.
:rolleye: 
Ja hoor. Nou, ik denk dat het beter is voorlopig helemaal nergens aan te beginnen:
-'gezond verstand' daar koop je niks voor. Harde feiten wel. Wachten dus op resultaten.
-er lopen al 2,3 miljoen(!) katten rond in NL die hun stempel drukken op ecosystemen. Overtuig een beleidsmaker maar eens wat 1 kat extra daaraan toevoegt.
-wat dat budget betreft: de afgelopen 5 jaar op een andere planeet gezeten?
-een Wilde kat heeft misschien helemaal geen 'verbindingszones' nodig. Die loopt wellicht gewoon de snelste route van A naar B 's nachts. Toch maar eerst ff analyse resultaten?
-een bestemmingsplan wijzigen voor 1 zeldzaam beest aan de rand van zijn areaal? Dan kunnen we beter heel Zuid-Limburg ontvolken.


Ik zou vooral zorgen dat je op basis van de kennis die het zenderonderzoek van René Janssen oplevert bestaande leefgebieden beter beschermt (met het beetje budget dat er hopelijk is).
Ik vind het leuk natuurlijk dat dit onderzoek gebeurt, maar ik heb niet te hoge verwachtingen van de resultaten. Wat we zullen zien is dat het dier zal rondlopen in een vast gebied, kennelijk z'n territorium. Zo nu en dan zal het kleinere uitstapjes maken.


Een wilde kat zal zich in grote lijnen net zo gedragen als een Lynx. Alle dieren een eigen territorium, mannetjes en vrouwtjes overlappend. En de territoria sluiten op elkaar aan als een lappendeken.
De wilde kat als soort zal pas zn leefgebied vergroten door een overbevolking en jonge dieren die eigen territoria zullen moeten vinden. Een enkele kat zal de beleidsmakers niet van mening doen verandeen, maar zoals je al zegt dit is de grens van het huidige leefgebied en er zijn meer wilde ktten over de grens, kennelijk is daar een gezond geboorteoverschot en er zullen er meerdere volgen.


Citaat van: garryb op juni 15, 2014, 01:45:10 AM
-wat dat budget betreft: de afgelopen 5 jaar op een andere planeet gezeten?

En over budgetten. Ik zie in Nederland een groeiende zorg om de gezondheid. Veel overgewicht met name. Ik denk dat wandelen en de natuur in het algemeen daarbij kan helpen. Bovendien hoeft het ook allemaal niet veel geld te kosten. Gewoon bestemmingsplannen veranderen en boerengrond opkopen voor enkele euro's per m2. Tegenwoordig doet men natuurbeheer met grote bulldozers, maar dat is meer vriendjespolitiek en werkgelegenheidsprojecten, dan dat het de natuur vooruit helpt. Bovendien: kijk een hoeveel geld er gaat naar de Korenwolf, ook een beestje dat aan de rand van zn leefgebed zit en echt met miljoenen in leven gehouden moet worden in Limburg. En ook de Korhoen is een subsidievreter. Budgetten zat zal ik maar zeggen. Verstand te kort, dat is het probleem.


Citaat van: garryb op juni 15, 2014, 01:45:10 AM
[/size]-een bestemmingsplan wijzigen voor 1 zeldzaam beest aan de rand van zijn areaal? Dan kunnen we beter heel Zuid-Limburg ontvolken.


Zo ingewikkeld is het niet om een bestemmingplan te wijzigen. En veel geld kost het ook niet. Het is juist een heel goedkope en effectieve maatregel. Zuid limburg hoeft niet helemaal ontvolkt te worden, maar een beetje minder boeren zou geen kwaad kunnen. Dat zijn tenslotte ook subsidievreters met weinig toegevoegde waardevoor de natuur. Mijn advies is om boerenland op te kopen en het op natuurlijke wijze zichzelf te laten omvormen tot natuurgebied / recreatiegebied. Een gebied waar mensen kunnen wandelen, rennen, kamperen, ontspannen en dat tegelijkertijd natuurgebied is.


Citaat van: garryb op juni 15, 2014, 01:45:10 AM
[/size]-een Wilde kat heeft misschien helemaal geen 'verbindingszones' nodig. Die loopt wellicht gewoon de snelste route van A naar B 's nachts. Toch maar eerst ff analyse resultaten?
Ik ben het wel met je eens dat als er voldoende overbevolking is van wilde katten, dat de jongen geen moeite zullen hebben om barrieres te omzeilen. De natuur wordt vaak onderschat en is vaak sterker dan gedacht. Wat dat betreft heeft de soort weinig hulp nodig en zal er ook wel op eigen kracht komen. Maar het is ook een signaalsoort. Als het de wilde kat goed gaat, gaat het de hele natuur goed inclusief de mens. Dit is juist een goede aanleiding om meer natuurgebied aan te kopen. Vrij baan voor de wilde kat, niet omdat die dat nodig heeft, maar omdat de mens natuur nodig heeft. Veel natuur, om te BBQ-en, kamperen etc. Zoveel dat er ruimte zat is ook voor wilde katten en de rest zoals Korenwolven, dassen, marters, Lynxen, zwijnen, edelherten, damherten, moeflons  etc. : Een beetje natuurgebied voor de mensen van Aken en Maastricht.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rene Janssen

Citaat van: Freek Verkerk op juni 16, 2014, 12:51:39 PMIk vind het leuk natuurlijk dat dit onderzoek gebeurt, maar ik heb niet te hoge verwachtingen van de resultaten. Wat we zullen zien is dat het dier zal rondlopen in een vast gebied, kennelijk z'n territorium. Zo nu en dan zal het kleinere uitstapjes maken.
Goh, Freek! Ik ben blij dat jouw glazen bol waarheid heeft gesproken. Dat er werk aan de winkel is en nu duidelijk is WAAR dat werk geleverd kan gaan worden met veel zin voor deze soort, is gelukkig nu ook aangetoond:
http://www.ark.eu/ark/kom-kijken/drielandenpark/licht-op-catwalk

Citaat van: Freek Verkerk op juni 16, 2014, 12:51:39 PMEen wilde kat zal zich in grote lijnen net zo gedragen als een Lynx. Alle dieren een eigen territorium, mannetjes en vrouwtjes overlappend.
Dit is dan ook welgeteld bijna de enige overeenkomst (naast dat het katachtigen zijn) die lynx en wilde kat met elkaar gemeen hebben... :rolleye:
René Janssen