Wilde kat terug in Nederland?

Gestart door Freek Verkerk, mei 03, 2013, 13:02:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Van wolven is ook bekend dat ze gebruik maken van door mensen gemaakte wegen en waarom dan niet bruggen. Ik denk ook dat die katten daar gebruik van kunnen maken.


Overigens is er een melding van een wilde kat in Overijssel, met (beetje onduidelijke) foto's.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Timo Roeke

Die zijn er inmiddels al af gehaald. Was een melding in Haaksbergen. Maar zelfs op de vage foto's was naar mijn bescheiden mening te zien dat het geen wilde kat kon zijn. Maar nogmaals... ben geen kenner :)

Rene Janssen

#32
Dag allen!

Wilde kat en huiskat zijn niet gemakkelijk uit elkaar te houden: sterker nog: Europese experten blijken er ook nog wel eens naast te zitten. Voor een test mochten 10 Europese wilde kattenexperts foto's bekijken van katten die genetisch onderzocht waren. Er waren twee categoriën: - huiskat en 100% wilde kat en wat bleek: de experts zaten er nog wel eens naast... ! Het is dus absoluut niet gemakkelijk en goede foto's zijn een must. Foto's waarop je net kan zien dat het een (cypers getekende) kat is en verder enkel blokjes, is daarmee onvoldoende.

Daarnaast... Een wilde kat bij Haaksbergen zou een omzwerving van 100 km gemaakt moeten hebben vanaf zijn/ haar bronpopulatie:
http://www.bund-nrw.de/fileadmin/bundgruppen/bcmslvnrw/PDF_Dateien/Themen_und_Projekte/Naturschutz/Projekte/Bundesweiter_Wildkatzenplan_A4.pdf

En ja, wilde katten zitten zeker in Limburg. Vind ze alleen maar eens. De dichtheden zijn laag, het gebied groot en in de Voerstreek bleek dat op vier locaties < 100 meter) bij de plek waar wilde kat op de camera stond, hij/ zij niet langs liep, ondanks goed ruikende valeriaanolie. Een hoge dichtheid aan cameravallen is de boodschap.


René
René Janssen

jeroenroelofsen

Citaat van: Timo Roeke op mei 23, 2013, 08:15:37 AM
Die zijn er inmiddels al af gehaald. Was een melding in Haaksbergen. Maar zelfs op de vage foto's was naar mijn bescheiden mening te zien dat het geen wilde kat kon zijn. Maar nogmaals... ben geen kenner :)
Staat er nog wel op;
http://waarneming.nl/waarneming/view/76245477
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Timo Roeke

Zelf een foto meer dan de eerste invoering.

tekenaar

maar dat zijn inderdaad van die foto's waar moeilijk iets van te maken is. De kop lijkt mischien wat aan de smalle kant voor wilde kat, maar hoeveel zegt dat? Mocht het geen wilde zijn dan is de kans groot om dezelfde kat in hetzelfde gebied terug te vinden en om betere foto's te kunnen maken.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jeroenroelofsen

Citaat van: tekenaar op juni 01, 2013, 20:09:26 PM
maar dat zijn inderdaad van die foto's waar moeilijk iets van te maken is. De kop lijkt mischien wat aan de smalle kant voor wilde kat, maar hoeveel zegt dat? Mocht het geen wilde zijn dan is de kans groot om dezelfde kat in hetzelfde gebied terug te vinden en om betere foto's te kunnen maken.
Je zegt, mocht het geen wilde zijn.... etc.
Maar ook ook een wilde blijft toch op die plek als het er echt een zou zijn? Of zijn wilde katten veel minder honk vast dan een tamme/verwilderde kat?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 01, 2013, 20:18:29 PM
Citaat van: tekenaar op juni 01, 2013, 20:09:26 PM
maar dat zijn inderdaad van die foto's waar moeilijk iets van te maken is. De kop lijkt mischien wat aan de smalle kant voor wilde kat, maar hoeveel zegt dat? Mocht het geen wilde zijn dan is de kans groot om dezelfde kat in hetzelfde gebied terug te vinden en om betere foto's te kunnen maken.
Je zegt, mocht het geen wilde zijn.... etc.
Maar ook ook een wilde blijft toch op die plek als het er echt een zou zijn? Of zijn wilde katten veel minder honk vast dan een tamme/verwilderde kat?


UIteraard zin wilde katten veel minder honkvast. Op een gegeven moment moeten ze bij hun moeder weg op zoek naar een eigen plekje en in die fase zwerven ze. Dat hebben huiskatten helemaal niet. Die kunnen niet weg.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

Ik ga ervan uit dat huiskatten meestal een kleinere homerange hebben dan wilde katten, om de simpele reden dat ze "nog wel ergens wat te eten krijgen". Individuele katers kunnen wel degelijk een hele grote homerange hebben, minstens een aantal vierkante kilometers.

In de "boerderijsituatie", nu niet zo veel meer in Nederland, maar ik zie het dagelijks in Slovenie, trekken eenjarige katers weg uit hun "geboortedorp" en zwerven een tijdlang rond. Uiteindelijk komen ze uit in een ander dorp, wat best een aantal kilometers verderop kan liggen. Hier houden ze zich eerst vlak buiten het dorp op, om zich in een aantal maanden "het dorp in te vechten". Uiteindelijk proberen ze dominant te worden in de kattengemeenschap in het dorp, wat veel onrust en gevechten betekent, eerst met de poezen, daarna met de dominantere katers. Dit gaat zo ver dat de levensverwachting van de katers niet heel hoog is, doordat ze steeds weer verwondingen oplopen in onderlinge gevechten. De levensverwachting van poezen is ook niet heel hoog, doordat ze steeds weer jongen verzorgen en in die tijd in conditie achteruit gaan maar dat terzijde.

Met name subadulte katers kunnen heel ver van bebouwing gezien worden. Poezen blijven in hun "geboortedorp" en zwerven dus niet zo. Dit gaat dus over huiskatten.

Bij wilde kat zijn poezen territorialer (bij huiskatten zijn poezen tolerant tegen "familieleden"), al kan voor zover ik weet het territorium van moeder en dochter blijvend overlappen. Het verschil tussen huiskatten en wilde katten is gradueel, niet absoluut.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Hierbij een artikel over de wilde kat in Duitsland. http://www.tagblatt.de/Home/nachrichten/nachrichten-newsticker_artikel,-Die-Wildkatze-breitet-sich-langsam-wieder-aus-Ihr-groesster-Feind-ist-das-Auto-_arid,216296.html


Interessante opmerking aan het einde: "So genannte Hybride sind übrigens rar: Nur vier der 21 Totfunde waren Tiere, die Gene der Haus- wie der Wildkatze in sich trugen."   Toch nog 4 van de 21 gevonden dieren waren hybride.  Dat vind ik best wel veel.
[/size]
[/size]Overigens denk ik dat de natuur met haar natuurlijke selectie de best aangepaste (FIT) laat overleven. Het inmengen van huiskatten eigenschappen in de wilde kat zal alleen doorzetten als dit gunstig is. Ze worden er alleen maar beter van.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

of ze worden er een tijdje beter van om dan, als er eens een extreme winter van komt, allemaal het loodje te leggen. Ik bedoel maar, wilde soorten zijn door natuurlijke selectie niet alleen aangepast aan de gemiddelde omstandigheden in hun leefgebied, maar juist ook aan de meest extreme, ook als die maar heel zelden voorkomen. Anders waren ze wel uitgestorven. Huiskat is en blijft een gedomesticeerde afrikaanse wilde kat, m.a.w. genetisch aangepast aan een beduidend ander klimaat als Europese wilde kat.

Een ander mogelijk senario is dat een wilde soort helemaal opgaat in hybriden of zelfs verdwijnt. Gezien de duidelijke fascinatie die we met wolven en huiskatten hebben (altans hier op het forum) betwijfel ik of dat wel is wat we willen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Rene Janssen

Dag August,


Die was aan mijn aandacht ontsnapt. Ik heb er een opmerking bijgeplaatst.



René
René Janssen

jva

Even dit bericht nieuw leven inblazen..

@Rene, ik post de vraag maar even hier vanwege het onderwerp van mijn vraag: jij hebt onlangs toch grootschalig onderzoek met cameravallen gedaan naar (o.a.) wilde kat in Zuid-Limburg e.o.? Ik lees nu nml. net dat Stichting ARK ism Natuurmonumenten momenteel precies zoiets aan het doen is. Ik vroeg me dan ook af of dit onderzoek nieuw licht op het geheel zal brengen, aangezien het onderzoek zo kort volgt op het andere?
Jelle

Rene Janssen

Dag Jelle,


Het is een vervolg op het onderzoek dat ik voor Ark in de winter van 2012/2013 heb gedaan. Het zal aantonen of dat dier er nog zit of niet, en zo niet, dan wordt er gezocht waar het zich nu naar toe heeft geplaatst.



René
René Janssen

joostheeremans

https://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/7840/tweede-kamer-wil-verbod-afschieten-katten

In dit artikel staat:" Jaarlijks worden tussen de 8.000 en 13.500 katten afgeschoten door jagers. Daarbij gaat het niet alleen om zwerfkatten, maar er worden ook regelmatig huiskatten en wilde katten gedood."

Er is mij niets bekend van wilde katten die per abuis zijn doodgeschoten in de veronderstelling dat het een verwilderde kat zou zijn. Heb ik iets gemist  (en gebeurt het inderdaad regelmatig?) of is dit een mooi staaltje retoriek?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

maurice.lahaye

Hallo Joost,


Geen idee of er (betrouwbare) afschot-gegevens over verwilderde of niet verwilderde huiskatten beschikbaar zijn. Ik vermoed van niet, omdat jagers daar niet mee te koop zullen lopen (het ligt bij het grote publiek denk ik toch wel gevoelig). Het afschieten van wilde katten zou best kunnen plaats vinden, maar het kost al vreselijk veel moeite om de aanwezigheid van de soort in NL überhaupt aan te tonen. Heel veel wilde katten zullen er dan ook niet rondlopen in ons landje. Het ligt voor de hand om dat te koppelen aan afschot van verwildere huiskatten, maar zo'n link is pure speculatie. Het kan plaats vinden, maar verkeer (auto's...) lijken mij een veel groter gevaar voor de wat grotere landzoogdieren in Nederland. Kortom, ik vermoed dat de PvdD de uitspraken niet hard kan maken en geen onderliggend rapport heeft met cijfers. En uiteraard ken ik wel organisaties die graag onderzoek zouden doen om beter onderbouwde uitspraken te kunnen doen  8) .


Vriendelijke groet,
Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

#48
Binnen de Dierenbescherming worden huiskatten die verwilderd zijn, ook "wilde katten" genoemd, ze zijn immers wild in hun ogen: ze zijn wild in gedrag en leven in het wild.

In de Grensregio's werden er al nauwelijks katten geschoten (zie afschotcijfers), op Cyperse katten werd niet geschoten doordat dit niet altijd zichtbaar is (interviews met jagers die er zo over dachten).

Het rapport van Alterra en Bionet Natuuronderzoek over een uitgebreid onderzoen naar huiskatten/ erfkatten/ buiten katten/ verwilderde katten in de Boswachterij Vaals is hier te downloaden http://www.bionetnatuuronderzoek.nl/wp-content/uploads/2013/11/Rapport-Lammertsma-et-al-2011.pdf en gaat in op onder andere de vraag of TNR (trap neutral release) een effectieve methode is om het hybridisatierisico voor de wilde kat te verkleinen.


René


EDIT: nav Gijs opmerking over de verkeerde link.
René Janssen


Freek Verkerk

Gezien de waarnemingen op onze belgisch zuster site verwacht ik dat we de beste kans hebben wilde katten te vinden in de buurt van Weert en zuid Limburg.  http://waarnemingen.be/soort/maps/433?from=2010-11-13&to=2013-11-13  In Duitsland is er een grootschalig inventarisatie-project waarbij men katten lokt met een voor katten aantrekkelijk geurtje namelijk Bladriaan. Dat wordt op stokjes gespoten die speciaal voor dit doel in de grond geslagen worden. Deze stokjes zijn ook ruw gemaakt zodat als de katten zich eraan schuren, er haren blijven hangen die via (DNA) analyse de aanwezigheid van de wilde kat kunnen aantonen.


Deze stokjes worden door vrijwilligers wekelijks bekeken. Het project loopt in de bronstijd voor wilde katten. Uit wat ik erover lees is het een erg effectieve methode. Van overal komen meldingen dat er toch nog enkele wilde katten zitten. Het lijkt erop dat de wilde kat aan het terugkrabbelen is nadat het jaren geleden behoorlijke klappen gekregen heeft.


Ik weet eigenlijk niet of de wilde kat wel ooit in Nederland geleefd heeft? Ik denk het wel.


Ik denk dat de baldriaan-methode een goede is en misschien goedkoper dan de camera's.


Overigens vindt men in Duitsland ook verkeersslachtoffers langs de weg. Ook een goede methode om dieren te vinden.



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rene Janssen

Dag Freek,


Tijdens het cameravallenonderzoek 2012/2013 dat ik in opdracht van Ark Natuurontwikkeling heb mogen uitvoeren, bleek dat er wel wilde katten liepen, maar ze zich nauwelijks tot niet aangetrokken voelden op de valeriaanwortel (Baldrian is het in het Duits). De situatie in een gebied met een gevestigde populatie (met hogere dichtheden) is blijkbaar anders dan in een populatie waar maar weinig dieren rondlopen en blijkbaar ook dieren zijn die zich er nauwelijks toe aangetrokken voelen, terwijl huiskatten wel het
"kopjes-geef-gedrag" op de lokstof lieten zien.


Anders gezegd: de praktijk is soms (wat) weerbarstiger dan de buitenkant doet vermoeden...



René
René Janssen

joostheeremans

Inmiddels is de tekst op de website van dierenbescherming aangepast en is de passage over wilde katten weggehaald.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rene Janssen

René Janssen

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Freek Verkerk

Citaat van: maurice.lahaye op december 21, 2013, 20:28:17 PM

Rene Janssen en Jaap Mulder hebben hun rapport afgerond. Nu de meest recente info over wilde kat en boommarter in Zuid-Limburg, via: http://www.bionetnatuuronderzoek.nl/wp-content/uploads/2013/12/Aanvullende-cameravalzoektocht-naar-wilde-kat-en-boommarter-in-Zuid-Limburg-en-de-Voerstreek-in-2012-2013-klein.pdf


Maurice
admin
Heel goed onderzoek. De wilde kat lijkt in Nederland aangekomen. Als ik zo het kaartje bekijk is het overigens wel een triest geheel. Weinig geschikte biotoop voor het dier. (bossages, aaneengesloten, zonder tussenliggende grotere kale vlaktes).  Als we willen dat het dier zich verder verspreid in Nederland moeten we zorgen dat er ook voor dit dier goede ecologische verbindingszones zijn. In Duitsland legt men die inmiddels aan, dus als men het in Nederland niet weet kan men een voorbeeld nemen aan de duitsers. :)  We zeggen graag dat we beter zijn dan Duitsers, dus hopelijk pakt men in Limburg de handschoen op.  Hierbij nog een link naar hoe de Duitsers het (soms) aanpakken.  [size=78%]http://www.echo-online.de/region/odenwaldkreis/kreis/Suche-nach-der-Wildkatze;art1279,4575668[/size]
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

maurice.lahaye

Even ophalen, blijft een ijzersterk rapport  :duim: .
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Cygnus

Citaat van: maurice.lahaye op januari 06, 2014, 21:17:11 PM
Even ophalen, blijft een ijzersterk rapport  :duim: .
Maurice

Bedankt voor de link. De leukste zin uit het rapport:

"3.2 Waargenomen soorten
....... Wanneer mensen per paard waren, zijn deze ook als mens gerekend...... "
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Johan Helmus

Geen lynx, wel wilde kat in Nederland
Is eigenlijk niet meer dan een kleine samenvatting van het hier eerder genoemde rapport.
Groeten, Johan Helmus

Wil

Zie vandaag bericht van L1.

www.l1.nl/nieuws/241432-wilde-kat-opnieuw-gespot-zuid-limburg
Groeten, Wil Lemmens
Geleen