Wilde kat terug in Nederland?

Gestart door Freek Verkerk, mei 03, 2013, 13:02:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,
een beetje net als het onderwerp "Wolf terug in Nederland" open ik hier een vergelijkbaar topic over de wilde kat. Aanleiding was het "nieuws" http://www.nu.nl/binnenland/3413652/wilde-kat-duikt-weer-in-nederland.html. Al eerder waren er waarnemingen in Noord Brabant, met name in de Peel en nog een paar, alles bij elkaar een beetje incidentieel. Maar nu lijkt het dier zich dan toch definitief in Nederland gevestigd te hebben.


Of niet?


Al eerder waren er vergelijkbare meldingen: http://www.zoogdiervereniging.nl/node/321


Als ik zo de waarnemingen bekijk van de wilde kat in België:  http://waarnemingen.be/soort/maps/433?from=2000-05-01&to=2013-05-01&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=  dan lijkt Nederland een beetje de meest noordelijke grens van het verspreidingsgebied van dit dier.


De Nederlandse wikipedia meldt over dit dier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_kat
De Engelstalige wikipedia is iets uitgebreider: http://en.wikipedia.org/wiki/Wildcat


Ik vind het opvallend dat de wilde kat in Schotland voorkomt en verder niet in Engeland. Kennelijk is de temperatuur geen probleem, dus zou wat dat betreft de kat rustig in Nederland kunnen komen. Maar het dier lijkt op de een of andere manier toch erg gevoelig te zijn voor voor mij onbekende omstandigheden. Mogelijk is het in het verleden slachtoffer geworden van strikken bestemd voor konijnen.


Ik hoop met dit onderwerp de discussie te stimuleren over waar het dier zit en wat er gedaan kan worden om de verbreiding te vergroten.




Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Denk er wel aan dat zuivere wilde kat alleen via DNA is aan te tonen: hybrides kunnen alle uiterlijke kenmerken hebben (om nog maar niet te spreken van de vele "gewone" huiskatten die erg goede dubbelgangers kunnen zijn).
Douwe van der Ploeg

garryb

Is er documentatie over een middels DNA gedetermineerde hybride die morfologisch 100% op Wilde Kat leek?

Douwe van der Ploeg

Ik heb dit van René Janssen gehoord, die zich bezighoudt met o.a. wilde kat. Zelf heb ik de artikelen hierover niet gelezen, maar ik denk dat hij binnenkort vast dit topic wel ziet en er wat zinnigs/meer over kan zeggen ;)

Een paralel topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=215982.0
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

De Zuid-Limburgse kat van deze week ziet er qua uiterlijke kenmerken goed uit. Maar nog niet alle kenmerken zijn gechecked. Er zijn echter nog flink wat niet geanalyseerde foto's die nog bekeken gaan worden op specifieke details. Van René heb ik begrepen dat er in België, niet ver van de waarnemingsplek in Nederland al eerder een wilde kat is gesignaleerd, waarbij het mogelijk om hetzelfde dier gaat.


Rob koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik vrees dat het grootste gevaar voor de wilde kat in Nederland kruising met tamme katten is. Dat zal in de rest van Europa ook wel het geval zijn maar het is het eerste dat bij me opkwam bij het lezen van de vraag van Freek wat we kunnen doen om de verbreiding te vergroten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Freek Verkerk

#8
Citaat van: Oenanthe op mei 03, 2013, 18:27:53 PM
Ik vrees dat het grootste gevaar voor de wilde kat in Nederland kruising met tamme katten is. Dat zal in de rest van Europa ook wel het geval zijn maar het is het eerste dat bij me opkwam bij het lezen van de vraag van Freek wat we kunnen doen om de verbreiding te vergroten.


Van wolven is ook wel bekend dat er kruizingen zijn met honden, dus ook met wilde katten zou dat kunnen. Toch ben ik er niet al te bang voor. Bij wolven is het zo dat de mannetjes wat avontuurlijker zijn, eigenlijk eerst een gebied bezetten, een territorium vormen en dat pas daarna de dames komen. De heren hebben weinig met de opvoeding ta maken. Dat is vrouwenwerk. Ik heb er geen enkel probleem mee dat een wilde kat een huiskat bezwangerd. (is dat het juiste woord?) Dan komen er gewoon hybrieden ergens in een keuken in Geleen ter wereld. Leuk  :)




Ik denk dat de wilde kat ook problemen heeft bij het vinden van plaatsen om jongen ter wereld te brengen. Nederland is misschien iets teveel aangeharkt. In Duitsland zeggen ze dat de verbindingszones ontbreken, of daar zijn ze in ieder geval bang voor. Misschien is dat in Nederland ook een probleem, dat die wilde katten vrijwel geen boeren land kunnen oversteken. Ik weet het niet, of rivieren.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Douwe van der Ploeg

En die hybriden gaan vervolgens ook weer kruisen met de wilde katten die nog niks met een normale huiskat hebben, etc etc.. Gezien de grootte van een nest katten, en de hoeveelheid wilde katten die NL binnenkomen (= laag), zal er dus na enkele generaties alles hybride zijn..

Bij honden is het probleem veel minder, gezien er veel minder verwilderde honden rondrennen, dan katten die rondzwerven (al dan niet verwilderd)..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#10
Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 03, 2013, 23:12:23 PMBij honden is het probleem veel minder, gezien er veel minder verwilderde honden rondrennen, dan katten die rondzwerven (al dan niet verwilderd)..

Wolven hebben we (nog!) niet in Nederland, dus voorlopig zijn verwilderde / vrij rondzwervende honden in ons land geen probleem als het gaat om het risico van kruisingen met wolf. Echt verwilderde honden - zoals je in bijvoorbeeld zuidelijk Europa wel aantreft - hebben we volgens mij in Nederland sowieso niet. Wel zijn er honden die de hele dag vrij loslopen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

PS:
Het is niet mijn bedoeling om nu een wolven-topic te starten in dit wilde katten topic...   :blink:
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Dat is mij (natuurlijk) bekend, maar doet niks af aan het feit dat (in mijn ogen) een nieuwe wilde kat kwetsbaarder is voor hybridisatie-vervuiling dan een nieuwe wolf.

Een oplossing hiervoor? Geen idee, het gaat erg lastig (onmogelijk, zelfs) worden om mensen te dwingen hun katten altijd thuis/in de buurt te houden en alle overige, verwilderde dieren op te ruimen..
Douwe van der Ploeg

jeroenroelofsen

Heb zelf 2 katten, komen alleen onder begeleiding buiten. Dus het kan wel.
Daarnaast? Alle katten die wel gewoon naar buiten gaan/mogen sterriliseren. Scheelt veel "onverwachte" nesten, en ook is hybridisatie dan een stuk onwaarschijnlijker.

Klinkt waarschijnlijk nogal rigoreus, maar ik ben voor
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Goed dat jij je katten niet zo maar buiten laat zwerven maar er zijn helaas veel mensen die minder zorgvuldig zijn. En daarnaast komen er (hoewel de omvang van de populatie mij niet bekend is) nogal wat verwilderde katten voor die helemaal los van menselijk toezicht leven. Die vormen niet alleen een directe concurrent voor de wilde kat maar kruisen er ook makkelijk mee.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Freek Verkerk

Het zou kunnen dat de hybridisatie het grootste probleem is voor de wilde kat in Nederland, maar gevoelsmatig geloof ik dat niet.


Argumenten waarom ik denk dat hybridisatie geen probleem is:
* Ik denk dat de wilde katten in andere gebieden zitten dan de huiskatten, dat ze dus fysiek gescheiden zijn. Huiskatten zitten vlak bij de mensen, hun voedselbron tenslotte. Daar hebben ze hun territorium (hebben katten eigenlijk een territorium?). Een binnendringende wilde kat is iets groter dan de huiskat en waarschijnlijk ook sterker en zal een territorium veroveren in een door mensen onbewoond gebied. Ik denk niet dat die wilde katten midden in woonwijken gaan zitten. In voor hen geschikte natuurgebieden zullen weinig huiskatten zitten. Misschien komen er wel hybriden, maar de echte wilde katten hebben superieure eigenschappen en zullen de hybriden verdringen. Denk ik.




Maar wat is dan wel het probleem?
*bij otters heeft men het over veel verkeersslachtoffers. Wordt ook wel genoemd voor de wilde kat. Is tenslotte ook een grote doodsoorzaak voor de huiskat.
* Weinig geschikt natuurgebied met zowel voldoende voedsel (muizen) als plaatsen om jongen groot te brengen.
* Veel voedsel concurrentie (huiskat, vos, roofvogels).
* de menselijke bestrijding van de muizen, (hun hoofdvoedsel?)
* De geschikte gebieden zijn niet (goed) verbonden, waardoor de zwervers van het ene gebied naar het andere last hebben van voedselgebrek, auto's, huiskatten en mogelijk andere vervelende dieren zoals natuurlijke vijanden (wat zijn hun natuurlijke vijanden? Vos, Lynx, hond, wolf, das????).


Het probleem van de Wolf en de Lynx en mogelijk ook van de das, was dat de mensen hen dood jaagden. De wilde kat had / heeft andere problemen denk ik. Wolf, Lynx en Das (en Otter) komen terug omdat de (illegale) jacht verminderd. Dat heeft uiteraard ook een gunstige invloed op de wilde kat. Maar ten eerste denk ik niet dat de wilde kat erg gejaagd werd. Er werd tenslotte gezegd dat ze vlak na de komst van de romeinen al verdwenen. Ten tweede denk ik dat het moeilijk is om een soort helemaal uit te roeien, zeker ten tijde van de romeinen.


Ook weet ik niet hoe het komt dat ze nu weer terug komen.


Mogelijk waren ze nooit verdwenen, maar waren ze altijd nog aanwezig, alleen in kleine aantallen diep in het bos.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rob Koelman

Citaat van: Freek Verkerk op mei 04, 2013, 22:51:08 PMHet zou kunnen dat de hybridisatie het grootste probleem is voor de wilde kat in Nederland, maar gevoelsmatig geloof ik dat niet.

Argumenten waarom ik denk dat hybridisatie geen probleem is:
* Ik denk dat de wilde katten in andere gebieden zitten dan de huiskatten, dat ze dus fysiek gescheiden zijn. Huiskatten zitten vlak bij de mensen, hun voedselbron tenslotte. Daar hebben ze hun territorium (hebben katten eigenlijk een territorium?). Een binnendringende wilde kat is iets groter dan de huiskat en waarschijnlijk ook sterker en zal een territorium veroveren in een door mensen onbewoond gebied. Ik denk niet dat die wilde katten midden in woonwijken gaan zitten. In voor hen geschikte natuurgebieden zullen weinig huiskatten zitten. Misschien komen er wel hybriden, maar de echte wilde katten hebben superieure eigenschappen en zullen de hybriden verdringen. Denk ik.

Maar wat is dan wel het probleem?
*bij otters heeft men het over veel verkeersslachtoffers. Wordt ook wel genoemd voor de wilde kat. Is tenslotte ook een grote doodsoorzaak voor de huiskat.
* Weinig geschikt natuurgebied met zowel voldoende voedsel (muizen) als plaatsen om jongen groot te brengen.
* Veel voedsel concurrentie (huiskat, vos, roofvogels).
* de menselijke bestrijding van de muizen, (hun hoofdvoedsel?)
* De geschikte gebieden zijn niet (goed) verbonden, waardoor de zwervers van het ene gebied naar het andere last hebben van voedselgebrek, auto's, huiskatten en mogelijk andere vervelende dieren zoals natuurlijke vijanden (wat zijn hun natuurlijke vijanden? Vos, Lynx, hond, wolf, das????).

Het probleem van de Wolf en de Lynx en mogelijk ook van de das, was dat de mensen hen dood jaagden. De wilde kat had / heeft andere problemen denk ik. Wolf, Lynx en Das (en Otter) komen terug omdat de (illegale) jacht verminderd. Dat heeft uiteraard ook een gunstige invloed op de wilde kat. Maar ten eerste denk ik niet dat de wilde kat erg gejaagd werd. Er werd tenslotte gezegd dat ze vlak na de komst van de romeinen al verdwenen. Ten tweede denk ik dat het moeilijk is om een soort helemaal uit te roeien, zeker ten tijde van de romeinen.

Ook weet ik niet hoe het komt dat ze nu weer terug komen.

Mogelijk waren ze nooit verdwenen, maar waren ze altijd nog aanwezig, alleen in kleine aantallen diep in het bos.


Ik denk dat de wilde katten in andere gebieden zitten dan de huiskatten
Nee dus, in het buitengebied kom je ook op grote afstand van bebouwing huiskatten tegen. Huiskatten zijn daarnaast goed in staat om te verwilderen, en dus niet per se afhankelijk van de aanwezigheid van mensen.

Misschien komen er wel hybriden, maar de echte wilde katten hebben superieure eigenschappen en zullen de hybriden verdringen.
Dat is biologisch gezien onzin. Wilde katten zijn niet superieur aan huiskatten, alleen meer specifiek aangepast aan bepaalde typen landschappen met geen of relatief weinig menselijke invloeden.

* Veel voedsel concurrentie (huiskat, vos, roofvogels).
Geloof ik niks van...

* de menselijke bestrijding van de muizen, (hun hoofdvoedsel?)
Muizen zat, ondanks lokale bestrijding. Bovendien eet een wilde kat veel meer diersoorten dan alleen maar muizen.

Mogelijk waren ze nooit verdwenen, maar waren ze altijd nog aanwezig, alleen in kleine aantallen diep in het bos.
Wilde kat is met 100% zekerheid uit Nederland verdwenen geweest en komt nu langzamerhand weer terug vanuit de leefgebieden in aangrenzende landen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Citaat van: Rob Koelman op mei 04, 2013, 23:20:04 PM
Misschien komen er wel hybriden, maar de echte wilde katten hebben superieure eigenschappen en zullen de hybriden verdringen.
Dat is biologisch gezien onzin. Wilde katten zijn niet superieur aan huiskatten, alleen meer specifiek aangepast aan bepaalde typen landschappen met geen of relatief weinig menselijke invloeden.
Zijn kruisingen tussen wilde kat en huiskat uberhaupt vruchtbaar? Als dat niet zo is, dan zullen de hybrides dus steeds maar 1 generatie beslaan.
Citeer
* Veel voedsel concurrentie (huiskat, vos, roofvogels).
Geloof ik niks van...
Mee eens. Als dat al zo was, dan zou de wilde kat hier nu al last van hebben. Dus in de gebieden waar ze al leven (belgie/duitsland)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Citaat van: jeroenroelofsen op mei 05, 2013, 00:07:52 AM
Zijn kruisingen tussen wilde kat en huiskat uberhaupt vruchtbaar? Als dat niet zo is, dan zullen de hybrides dus steeds maar 1 generatie beslaan.

Yep, een snelle google leverde dit artikel op: http://mbe.oxfordjournals.org/content/18/9/1679.long
Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

Citaat van: Freek Verkerk op mei 04, 2013, 22:51:08 PM maar gevoelsmatig geloof ik dat niet.
Beste Freek: Het idee/ gevoel hebben dat/ ... lijkt mij niet echt de beste manier om tot antwoorden te komen, wel!? Mogelijk is het slim eerst eens wat literatuur te lezen over hybridisatierisico's voor wilde kat, en daarna er iets over te schrijven? Het is maar een suggestie. Verdere antwoorden: Zie vooral Rob zijn inhoudelijke reactie.

Citaat van: JeroenRoelofsenZijn kruisingen tussen wilde kat en huiskat uberhaupt vruchtbaar? Als dat niet zo is, dan zullen de hybrides dus steeds maar 1 generatie beslaan.
Ja, die zijn vruchtbaar en dat is ook het probleem; vraag is natuurlijk altijd in hoeverre je een kruising tussen wilde kat en huiskat zes generaties terug en daarna weer gekruisd met wilde katten, nog hybride moet noemen. In een ander topic heb ik hier al eens iets over verteld: Alterra heeft samen met mij in opdracht van de Provincie Limburg een uitgebreide studie gedaan naar de risico's van huiskatten (en daarbinnen vallen de niet werkbare begrippen huiskat, erfkat, boerenkat, verwilderde kat ook onder) voor de wilde kat (Lammertsma et. al., 2011). Deze studie is echter (nog) niet openbaar. Ik zal eens polsen of ik een deel van de conclusie hier (al) mag posten.



René
René Janssen

Freek Verkerk

Ik probeer met gezond verstand het geheel te begrijpen. Ik krijg de indruk dat de heersende mening hier is dat de huiskatten de wilde katten tegen houden, door met hen te kruizen.


Gevoelsmatig geloof ik dat niet. Gevoel is niet altijd goed, maar bij mij komt het voor het verstand. Nu ik het even heb kunnen laten bezinken komen de argumenten en die zijn:


* Toen de huiskatten verdwenen uit Nederland, volgens de bronnen vlak na de Romeinen. Was toen ook al de huiskat de voornaamste reden? Ik vraag me af of er zoveel romeinen woonden en of de aanwezige Germanen / Batavieren / Friezen etc toen opeens allemaal huiskatten gingen nemen. Wat was toen de reden van het verdwijnen van de wilde kat?


* Vreemd vind ik het ook dat de Wilde kat bijvoorbeeld wel in België / Duitsland voorkomt. Alsof ze daar geen huiskatten hebben.


Dus ik blijf bij mijn gevoel dat de huiskatten alleen niet voldoende reden zijn om de verdwijning van de wilde  kat te verklaren. En ook eigenlijk verklaard dit niet waarom de wilde kat nu terugkomt. Alsof er minder huiskatten zijn.


Maar ik moet toegeven dat ik ook geen andere grond kan bedenken. Gebrek aan nestplaatsen denk ik dan, maar vossen zijn wel overal aanwezig en die eten grotendeels hetzelfde. Ik weet het niet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Je maakt het er niet duidelijker op Freek

Wat je zegt van vossen klopt. Maar hou er rekening mee dat vossen zich super makkelijk aan passen (enkele voorbeelden, vossen die uit de waterleiding duinen zandvoort in trekken om vuilniszakken open te trekken, oostvaardersplassen waar de vossen toch ook meer dag actief zijn dan plekken waar ze "op de huid worden gezeten").

Mijn beperkte kennis van katten zegt me dat ze veel moeilijker aanpassen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rene Janssen

#21
Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PMIk probeer met gezond verstand het geheel te begrijpen. Ik krijg de indruk dat de heersende mening hier is dat de huiskatten de wilde katten tegen houden, door met hen te kruizen.
Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PMGevoelsmatig geloof ik dat niet. Gevoel is niet altijd goed, maar bij mij komt het voor het verstand. Nu ik het even heb kunnen laten bezinken komen de argumenten en die zijn:
Ik denk dat het verstandiger is om artikelen te lezen dan ergens gevoelsmatig ergens over te rederneren... maar soit...  Maar ik ga in herhaling vallen, geloof ik...

Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PM* Toen de huiskatten verdwenen uit Nederland, volgens de bronnen vlak na de Romeinen. Was toen ook al de huiskat de voornaamste reden? Ik vraag me af of er zoveel romeinen woonden en of de aanwezige Germanen / Batavieren / Friezen etc toen opeens allemaal huiskatten gingen nemen.
Ik denk dat je hier wilde kat bedoeld? Ik snap je niet geheel, vergeet vooral niet dat het landschap de afgelopen 250 jaar sterk verstedelijkt is. Vergelijk voor dit beeld eens kaarten van Ferraris (1750-1775) met nu: je schrikt je dood hoeveel bos er gewoonweg verdwenen is. Allemaal kerngebied van wilde kat: bos met extensieve weilandjes: http://www.kbr.be/collections/cart_plan/ferraris/ferraris_nl.html

Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PMWat was toen de reden van het verdwijnen van de wilde kat?
Zie boven: de wilde kat is gewoon grotendeels uitgeroeid, net als veel andere roofdieren als wolf, bruine beer, steenmarter... De terugkeer van deze soorten heeft ten eerste vooral met hun beschermde status te maken en daarnaast dat sommige soorten zich hebben weten aan te passen aan de verstedelijking van grote gebieden van West-Europa (wild zwijn: Mais; Steenmarter: Huize; Vos: stedelijke omgeving).

Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PM* Vreemd vind ik het ook dat de Wilde kat bijvoorbeeld wel in België / Duitsland voorkomt. Alsof ze daar geen huiskatten hebben.
Kijk eens naar de gebieden waar ze voorkomen: Dat zijn over het algemeen gebieden op hoogte (dus koud!), en daarnaast in grote boscomplexen met tussendoor extensieve weilanden waar huiskatten niets te zoeken hebben wanneer het er koud is en ladingen sneeuw liggen met weinig bebouwing/ boeren (met voerbakjes). Vooral als er voerbakjes her- en der te vinden zijn hebben huiskatten een enorm concurrentievoordeel: voor het plezier jagen en als je honger hebt, eet je brokjes en lig je lekker warm in het hooi/stro bij een boer op de hooizolder.

Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PMDus ik blijf bij mijn gevoel dat de huiskatten alleen niet voldoende reden zijn om de verdwijning van de wilde  kat te verklaren. En ook eigenlijk verklaard dit niet waarom de wilde kat nu terugkomt. Alsof er minder huiskatten zijn.
Wanneer een soort beschermd is, en er meer dieren geboren worden dan er door gaan, kan een soort zich uitbreiden. Dit vindt nu plaats, waarbij ze nu ook te maken krijgen met hybridisatie door grote hoeveelheden huiskatten die in bossen rondlopen.

Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PMMaar ik moet toegeven dat ik ook geen andere grond kan bedenken. Gebrek aan nestplaatsen denk ik dan, maar vossen zijn wel overal aanwezig en die eten grotendeels hetzelfde. Ik weet het niet.
Ik hoop dat ik je "gevoel" enigszins heb kunnen rationaliseren met bovenstaande... Nadenken met gevoel kan ik helaas niet zo veel mee, sorry daarvoor!
René Janssen

Freek Verkerk

Citaat van: Rene Janssen op mei 08, 2013, 10:41:40 AM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PM* Toen de huiskatten verdwenen uit Nederland, volgens de bronnen vlak na de Romeinen. Was toen ook al de huiskat de voornaamste reden? Ik vraag me af of er zoveel romeinen woonden en of de aanwezige Germanen / Batavieren / Friezen etc toen opeens allemaal huiskatten gingen nemen.
Ik denk dat je hier wilde kat bedoeld? Ik snap je niet geheel, vergeet vooral niet dat het landschap de afgelopen 250 jaar sterk verstedelijkt is. Vergelijk voor dit beeld eens kaarten van Ferraris (1750-1775) met nu: je schrikt je dood hoeveel bos er gewoonweg verdwenen is. Allemaal kerngebied van wilde kat: bos met extensieve weilandjes: http://www.kbr.be/collections/cart_plan/ferraris/ferraris_nl.html


Ja wilde kat sorry. ik ben het helemaal met je eens dat er veel geschikt gebied voor wilde katten is verdwenen, maar de Romeinen waren al 1700 jaar voor die Ferraris in europa. Toen was er nog veel meer bos. veel meer. en erg weinig mensen. Ik denk niet dat de achteruitgan van hun leefgebied en de jacht door de romeinen toe al zo sterk was.

Citaat van: Rene Janssen op mei 08, 2013, 10:41:40 AM

Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PMWat was toen de reden van het verdwijnen van de wilde kat?
Zie boven: de wilde kat is gewoon grotendeels uitgeroeid, net als veel andere roofdieren als wolf, bruine beer, steenmarter... De terugkeer van deze soorten heeft ten eerste vooral met hun beschermde status te maken en daarnaast dat sommige soorten zich hebben weten aan te passen aan de verstedelijking van grote gebieden van West-Europa (wild zwijn: Mais; Steenmarter: Huize; Vos: stedelijke omgeving).
klink logisch, voor die andere soorten geloof ik dat wel, maar niet voor de wilde kat. Omdat de wilde kat al verdwenen was voor de grote jacht begon.

Citaat van: Rene Janssen op mei 08, 2013, 10:41:40 AM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PM* Vreemd vind ik het ook dat de Wilde kat bijvoorbeeld wel in België / Duitsland voorkomt. Alsof ze daar geen huiskatten hebben.
Kijk eens naar de gebieden waar ze voorkomen: Dat zijn over het algemeen gebieden op hoogte (dus koud!), en daarnaast in grote boscomplexen met tussendoor extensieve weilanden waar huiskatten niets te zoeken hebben wanneer het er koud is en ladingen sneeuw liggen met weinig bebouwing/ boeren (met voerbakjes). Vooral als er voerbakjes her- en der te vinden zijn hebben huiskatten een enorm concurrentievoordeel: voor het plezier jagen en als je honger hebt, eet je brokjes en lig je lekker warm in het hooi/stro bij een boer op de hooizolder. 
dit wil ik wel geloven.

Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2013, 18:06:38 PMDus ik blijf bij mijn gevoel dat de huiskatten alleen niet voldoende reden zijn om de verdwijning van de wilde  kat te verklaren. En ook eigenlijk verklaard dit niet waarom de wilde kat nu terugkomt. Alsof er minder huiskatten zijn.
Wanneer een soort beschermd is, en er meer dieren geboren worden dan er door gaan, kan een soort zich uitbreiden. Dit vindt nu plaats, waarbij ze nu ook te maken ,krijgen met hybridisatie door grote hoeveelheden huiskatten die in bossen rondlopen.
Samenvattend begrijp ik dat jij zegt dat nu de soort beschermd is ze terug komt, net als wolf, lynx, otter, das etc.  Waarbij ze last hebben van de huiskatten, dus eerst in die gebieden zich zullen vestigen, ver weg van de huiskatten, tenzij zij zich gaan aanpassen en ook de brokjes gaan eten en in de stal gaan slapen.  Waarbij zij het voordeel hebben dat ze niet gecastreerd of gesteriliseerd worden. 


We zullen zien wat er gaat gebeuren. Hun verspreiding gaat wel een stuk langzamer dan die van de wolf of Lynx. Voor mij trouwens weer een reden om niet te geloven dat alleen de jacht en hun beschermde status voor hun terugkomst verantwoordelijk is.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rene Janssen

Citaat van: Freek Verkerk op mei 09, 2013, 00:07:34 AM
We zullen zien wat er gaat gebeuren. Hun verspreiding gaat wel een stuk langzamer dan die van de wolf of Lynx. Voor mij trouwens weer een reden om niet te geloven dat alleen de jacht en hun beschermde status voor hun terugkomst verantwoordelijk is.
Inderdaad, we zullen zien wat er gaat gebeuren... :angel: ::) :rolleye:
René Janssen

Johan Helmus

Geloof er vrolijk op los, Freek. ;)
Groeten, Johan Helmus

Timo Roeke

In een van de berichten wordt aangegeven dat de wilde kat zich wellicht laat stoppen door water in de vorm van rivieren. Het is belangrijk om het prinsessen-gedrag van onze huiskatten niet toe te schrijven aan wilde soorten. Het kan zo zijn dat de wilde kat geen fan is van water maar zal het niet uit de weg gaan in zoektocht naar een geschikt territorium.

lennartv

Citaat van: Timo Roeke op mei 15, 2013, 18:57:08 PM
In een van de berichten wordt aangegeven dat de wilde kat zich wellicht laat stoppen door water in de vorm van rivieren. Het is belangrijk om het prinsessen-gedrag van onze huiskatten niet toe te schrijven aan wilde soorten. Het kan zo zijn dat de wilde kat geen fan is van water maar zal het niet uit de weg gaan in zoektocht naar een geschikt territorium.


Op Youtube zijn in elk geval genoeg filmpjes te vinden van zwemmende katten dus fysiek zullen ze er wel toe in staat zijn. Al is een rondje in een zwembad natuurlijk anders dan de Rijn oversteken....
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Rene Janssen

Citaat van: lennartv op mei 15, 2013, 20:00:51 PM
Op Youtube zijn in elk geval genoeg filmpjes te vinden van zwemmende katten dus fysiek zullen ze er wel toe in staat zijn. Al is een rondje in een zwembad natuurlijk anders dan de Rijn oversteken....
Het zal eerder de Maas zijn, niet?
René Janssen

Freek Verkerk

Citaat van: Rene Janssen op mei 21, 2013, 00:16:33 AM
Citaat van: lennartv op mei 15, 2013, 20:00:51 PM
Op Youtube zijn in elk geval genoeg filmpjes te vinden van zwemmende katten dus fysiek zullen ze er wel toe in staat zijn. Al is een rondje in een zwembad natuurlijk anders dan de Rijn oversteken....
Het zal eerder de Maas zijn, niet?


Wat mij betreft gaat het om alle rivieren en kanalen die je als wilde kat tegen komt op je tocht van de Ardennen naar Den Helder.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Citaat van: Freek Verkerk op mei 22, 2013, 17:44:23 PM
Citaat van: Rene Janssen op mei 21, 2013, 00:16:33 AM
Citaat van: lennartv op mei 15, 2013, 20:00:51 PM
Op Youtube zijn in elk geval genoeg filmpjes te vinden van zwemmende katten dus fysiek zullen ze er wel toe in staat zijn. Al is een rondje in een zwembad natuurlijk anders dan de Rijn oversteken....
Het zal eerder de Maas zijn, niet?


Wat mij betreft gaat het om alle rivieren en kanalen die je als wilde kat tegen komt op je tocht van de Ardennen naar Den Helder.
Maar dan zal een kat er ook niet voor schuwen om heel simpel een brug over te steken. Ik acht ze daar slim en moedig genoeg voor.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)