Hoofdmenu

Grote bosmuis

Gestart door Timo Roeke, juli 04, 2015, 18:05:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Deze joekel vond ik vanochtend onder mijn bureau


Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/104021187Grote Bosmuis - Apodemus flavicollis gezien op 2015-07-04 BorneFoto's:bij voorbaat dank Timo Roeke

Douwe van der Ploeg

Ik vermoed een forse gewone bosmuis, maar lastig te zien hier. Als je m nog hebt: even achterpoot meten (inclusief tenen, zonder nagels). Meer of minder dan 23 mm.
Douwe van der Ploeg

Timo Roeke


Rob Koelman

Ook zonder maten een gewone bosmuis. Een dergelijke langgerekte streep over de buik komt voor zover mij bekend alleen voor bij gewone bosmuis. Ook is de demarcatie tussen lichte buikvacht en geelbruine rugvacht niet scherp en de staart komt ook niet bijzonder lang over...
Met vriendelijke groet, Rob

Timo Roeke

Andere afmetingen komen ook niet overeen met grote bosmuis. Net te klein.

Douwe van der Ploeg

Staart lijkt me ooit gebroken geweest en ik kan vanaf deze foto's niet beoordelen of ie nog compleet is. Deze soorten op kleedkenmerken determineren blijf ik een hachelijke zaak vinden, heb te veel rare gevallen gezien (vacht als gewone, maten en jizz als grote, of juist andersom). Echter, kop- en oorvorm lijken voor mij richting gewone te pleiten.
Douwe van der Ploeg

Timo Roeke

woon echt in het centrum. geen bos in de buurt. is dat normaal voor bosmuis?

Douwe van der Ploeg

Ja, die beesten zitten overal.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 04, 2015, 18:49:46 PMDeze soorten op kleedkenmerken determineren blijf ik een hachelijke zaak vinden, heb te veel rare gevallen gezien (vacht als gewone, maten en jizz als grote, of juist andersom). Echter, kop- en oorvorm lijken voor mij richting gewone te pleiten.

Grote bosmuis en gewone bosmuis kunnen lastig te onderscheiden zijn. Dit exemplaar valt echter qua zichtbare kenmerken ver buiten wat ik ken van grote bosmuis. Daarom heb ik ook zonder de maten te kennen geen twijfel...
Met vriendelijke groet, Rob