Matkop of glanskop - Belgische Ardennen

Gestart door Merel, april 30, 2013, 12:49:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Hallo, deze vraag komt van een vriendin. Zij heeft in de Ardennen een vogel gefotografeerd in een 'weide/bos/rivier in het dal' omgeving. Ik dacht zelf door de foto's dat de dikke nek en korte kop plus een lichte vlek op de vleugel en het habitat een matkop aangaven. Maar de lichte vlek bij de snavel geeft weer een glanskop aan. Echter dat witte vlekje is iets dat slechts 95% van de glanskoppen hebben en 95% van de matkoppen niet hebben, dus ik zeg matkop, maar ben er niet echt zeker van, ook niet omdat beide soorten er voor blijken te komen..
Foto's bijgesloten.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

HPM

Ik zie geen licht vleugelpaneel. En als je dan toch vage kenmerken als dikke nek en korte kop wil gebruiken dan mag je natuurlijk niet die duidelijk glanzende kop op de eerste foto negeren.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Merel op april 30, 2013, 12:49:44 PM
Hallo, deze vraag komt van een vriendin. Zij heeft in de Ardennen een vogel gefotografeerd in een 'weide/bos/rivier in het dal' omgeving. Ik dacht zelf door de foto's dat de dikke nek en korte kop plus een lichte vlek op de vleugel en het habitat een matkop aangaven. Maar de lichte vlek bij de snavel geeft weer een glanskop aan. Echter dat witte vlekje is iets dat slechts 95% van de glanskoppen hebben en 95% van de matkoppen niet hebben, dus ik zeg matkop, maar ben er niet echt zeker van, ook niet omdat beide soorten er voor blijken te komen..
Foto's bijgesloten.

Het blijft altijd oppassen met dat soort kwalificaties: duidelijk is dat niet voor iedereen een "dikke nek" hetzelfde is.... In elk geval wordt volgens mij dit http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=223130.0 bedoeld met "stierennek" als het gaat over Matkop/Glanskop.... 8) De foto's van Merel laten duidelijk een Glanskop zien.
EDIT: Rivier- en beekdalen met relatief natuurlijke begroeiing in o.a. de Ardennen zijn (ook) een typisch biotoop voor Glanskop.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Merel

Bedankt Frank voor je heldere antwoord. :duim:
Herman ook bedankt, al komt je toon ietwat sarcastisch over, wat ik niet op zn plaats vind want als ik het zelf wist had ik het niet gevraagd. Maar goed, ik waardeer je reactie en ik heb duidelijk niet goed naar de foto's gekeken.
Ik zal het antwoord aan m'n vriendin doorgeven.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

HPM

Niets sarcastisch aan.
Overigens is een glanzende kop ook geen betrouwbaar kenmerk. Alleen al het feit dat het maar op een van de foto's te zien is maant tot voorzichtigheid.
Het enige wat hier echt telt is het snavevlekje in combinatie met het ontbreken van een licht vleugelpaneel.
Herman van der Meer

Merel

Oké, dan heb ik dat verkeerd opgevat. Nogmaals bedankt voor je reactie, ik leer hierdoor weer bij en daar ben ik erg blij mee! ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer