Mijn Vroeg havikskruid Middelburg => wordt aan gewerkt.

Gestart door Grada Menting, april 27, 2013, 20:06:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Na het lezen over Vroeg havikskruid in dit forum denk ik dat mijn vondst in Middelburg geen Vroeg havikskruid is.
Wat is het wel? Gevlekte tuinhavikskruid?

http://waarneming.nl/user/photos/1806?groep=0&sex=0&z=1&q=vroeg+havikskruid&from=2008-04-27&to=2013-04-27&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0

Rense Haveman

#1
Grada, ik denk inderdaad dat het Gevlekt havikskruid is, Hieracium maculatum. Maar het is wel een bijzondere vorm, met smalle bladeren. Ik zou erg graag herbariummateriaal hebben van een paar bloeiende planten! Het zou zo maar kunnen dat het een vorm is die niet eerder in NL is gevonden...

Aan de andere kant: H. maculatum (ssp. maculatum = de echte H. maculatum, gevlekt havikskruid dus) is al 1894 gevonden op de muren van Middelburg, materiaal hiervan ligt in Leiden.... Het zou niet voor het eerst zijn dat een havikskruid zo ontzettend lang standhoudt op dezelfde plaats!
Groet! Rense

havikskruiden!

Grada Menting

Deze staat ook op een hoge muur. Zou een ladder mee moeten nemen om er bij te kunnen.
Nazaten uit 1894...mooi.
Toch zal ik kijken of ik materiaal kan verzamelen. Volgens mij is er dit jaar ook eentje in het achterpad gaan groeien.

Bedankt!

Rense Haveman

Grada, ik speculeer nog maar even door!

Kijk eens naar dit herbariummateriaal, uit het herbarium Dahlem in Berlijn (het laadt bij mij erg langzaam, geduld dus): http://ww2.bgbm.org/herbarium/view_large.cfm?SpecimenPK=6022&idThumb=207914&SpecimenSequenz=1&loan=0

Dit is Hieracium (maculatum subsp.) approximatum en het doet me erg denken aan jouw planten, ondermeer door de in de bladsteel aflopende bladeren en de forse, maar smalle tanden. Hieracium approximatum is 1x eerder in NL gevonden, in Hulsberg, Zuid-Limburg, in 1927. Zoals alle maculatum-vormen is approximatum ook een zuidelijke soort en een vindplaats in Middelburg verbaast me dus niet echt. Om echt zeker te zijn moet echter materiaal gecontroleerd worden.

Nou ja, het laatste woord zal er nog wel niet over gesproken zijn...:)
Groet! Rense

havikskruiden!

Grada Menting

Die lijkt er inderdaad erg op. Zou een leuke vondst zijn.
Ik zal tzt materiaal verzamelen en naar je opsturen. Mail me het adres.

Rense Haveman

Citaat van: Grada Menting op april 28, 2013, 17:50:21 PM
Die lijkt er inderdaad erg op. Zou een leuke vondst zijn.
Ik zal tzt materiaal verzamelen en naar je opsturen. Mail me het adres.

Grada, je kunt het materiaal het beste naar Leiden sturen, naar Wout Holverda (Nationaal Herbarium Nederland, Naturalis).
Als je er bij vermeldt dat het voor mij bestemd is, dan krijgen Iris de Ronde en ik het zeker onder ogen. Hier thuis is het niet veilig,
i.v.m. kevers en vraat...:(  :'(
Groet! Rense

havikskruiden!

Grada Menting

Begin juli dit jaar heb ik een exemplaar toegestuurd maar nog geen antwoord gekregen.
Rense ik heb je ook een pm'tje gestuurd over deze zending en krijg geen reactie.
Ik kan lang wachten maar misschien is er het een en ander mis gegaan.


Rense Haveman

Citaat van: Grada Menting op december 06, 2013, 20:11:27 PM
Begin juli dit jaar heb ik een exemplaar toegestuurd maar nog geen antwoord gekregen.
Rense ik heb je ook een pm'tje gestuurd over deze zending en krijg geen reactie.
Ik kan lang wachten maar misschien is er het een en ander mis gegaan.

Nee, goed dat je het hier ook meldt, want ik weet niet waardoor je niets hebt gehoord!
Ik heb je nl gemaild, maar blijkbaar is dat niet aangekomen!

Heb het materiaal liggen, maar ik herken het niet. Ik moet het dus gaan vergelijken met materiaal in Leiden, maar......
het herbarium daar is niet of nauwelijks bereikbaar op het moment, ivm verhuizingsperikelen en het scannen van het materiaal.... We moeten dus geduld oefenen.
Ik vind dat heel vervelend, maar het is niet anders.....:(
Groet! Rense

havikskruiden!

Grada Menting


Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

Grada Menting



Rense Haveman

Dit lijkt me gewoon de 'normale' Hieracium maculatum Smith. Wellicht maar eens kijken of ik tijd kan vinden om Middelburg te bezoeken deze zomer. Het is alleen zo ver weg....  :-[
Groet! Rense

havikskruiden!

Grada Menting

Citaat van: Rense Haveman op februari 10, 2014, 22:15:48 PM
Dit lijkt me gewoon de 'normale' Hieracium maculatum Smith. Wellicht maar eens kijken of ik tijd kan vinden om Middelburg te bezoeken deze zomer. Het is alleen zo ver weg....  :-[
Zeeland wordt als ver ervaren maar hoeveel km is het? Gewoon wat meer leuke dingen erom heen plannen.

Rense Haveman

Citaat van: Grada Menting op februari 10, 2014, 22:34:30 PM
Citaat van: Rense Haveman op februari 10, 2014, 22:15:48 PM
Dit lijkt me gewoon de 'normale' Hieracium maculatum Smith. Wellicht maar eens kijken of ik tijd kan vinden om Middelburg te bezoeken deze zomer. Het is alleen zo ver weg....  :-[
Zeeland wordt als ver ervaren maar hoeveel km is het? Gewoon wat meer leuke dingen erom heen plannen.

Haha, ja! 189 km, van ons uit. Ter vergelijking: Texel 198 km, Schinveld 143 km....
Dus niet heel ver, dat klopt wel.... het zal ook de onbekendheid zijn...
Groet! Rense

havikskruiden!