Hoofdmenu

Catharis obscura ?

Gestart door Floppy, april 23, 2007, 00:09:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Dit exemplaar zag ik op 18 april op landgoed Den Bergh (Dalfsen).
Is dit een Catharis obscura ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Merci Hans,

Ik heb nog steeds profijt van je tabel  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Hij mag dan wel obscuur wezen, hij houdt zich altijd wel braaf aan de regels en is daarmee een betrouwbare soort  :)  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jan cuppen

Houden jullie ook rekening met Cantharis paradoxa die in 1998 voor het eerst uit Nederland gemeld is. Die lijkt als twee druppels water op C. obscura.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gardensafari

CiteerHouden jullie ook rekening met Cantharis paradoxa die in 1998 voor het eerst uit Nederland gemeld is. Die lijkt als twee druppels water op C. obscura.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Hij staat wel in mijn tabelletje en is inderdaad gelijk aan obscura. Maar toen ik eraan werkte stond hij bekend als zeer zeldzaam. Maar je hebt gelijk, eigenlijk moeten we met die twee oppassen.... Misschien de verzamelsoort Cantharis obscura/paradoxa opvoeren?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Als de kans zo minimaal is dat hij ook daadwerkelijk gezien wordt kunnen we het misschien wel zo laten.

jan cuppen

Die kans is zeker niet minimaal. De soort is inmiddels uit meerdere provincies bekend en juist de vroegste exemplaren blijken vaak C. paradoxa te zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Floppy

Gelet op de discussie, plaats ik hier nog een foto van hetzelfde exemplaar.
Is daarop wellicht iets te zien dat bepalend is voor de soort (of zou genitaal-onderzoek nodig zijn)?
Zo nee:
Ik had 'm al geboekt als C. obscura. Moet ik dat op onzeker zetten of toch handhaven?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Ja, ik ben ook benieuwd of het verschil ergens aan een levend exemplaar is te zien, of dat de beestjes opengepeuterd moeten worden....

En wat denken Jan en Theodoor, moeten we er een verzamelsoort van maken?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Ben ook wel benieuwd.  :unsure:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

Ja, ik vind van wel: Cantharis paradoxa/obsura dus. Als de kans op paradoxa zeeeer klein zou zijn geweest zou C. cf obscura hebben gekund. Als je ergens een naam op plakt moet je er eigenlijk wel zeker van zijn dat die goed is. En dat moet je of op de foto kunnen baseren, of je moet het beest hebben gezien. En bij twijfel iets met undet of spec of cf ...
Dat geldt niet voor een lastige zustersoort die nog nooit in Nederland is waargenomen of die als verdwenen is opgegeven. Maar als dergelijk soorten in Belgiƫ of net over de Duiste grens wel voorkomen dan moet je toch wel weer voorzichtig zijn.
Om even te refereren naar de discussie over Sialis: ik ben dus voor Sialis spec of Sialis cf lutaria. Dus geen S. lutaria omdat de kans op die soort groter is dan op de andere soorten, wel S. litaria als het dier echt als zodanig onder de binoc is gedetermineerd.
Maar ja, anderen zullen daar ongetwijfeld anders over denken ...

Theodoor

han.endt

Nee daar denken we denk ik niet anders over. Sialis cf. lutaria is inmiddels al doorgevoerd. Ik zal voor ik Cantharis paradoxa/obscura doorvoer even overleggen.

En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de verschillen.

Th.Heijerman

Alleen mannetjes te determineren op grond van de aedeagus: bij C obsura zijn de parameren een stuk langer en steken uit buiten het Dorsalschild, bij C. paradoxa minder lang en steken niet uit ...

Theodoor