Hoofdmenu

stadsplanten

Gestart door Leon Olsthoorn, april 22, 2007, 18:56:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Vanmiddag heb ik met de camera op zak eens een mooi rondje door Leiden gelopen. Het is opvallend hoeveel plantjes je ineens ziet in je eigen stad als je eens echt oplet. Behalve een paar mooie en herkenbare soorten als akker-vergeet-me-nietje, pinksterbloem en tuinviooltje zag ik ook een paar soorten die ik niet thuis kon brengen. Wie helpt me aan de namen?

Dit is de eerste:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

Dit is de tweede, groeiend onder iemands raamkozijn en me herinnerend aan kruiskruid:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

#2
Een beetje jammer dat die laatste op zijn kant staat, hier is nog een close-up van de bloemen:
3
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

#3
Deze groeide vrij dicht langs de gracht, een ereprijs-achtige?
4
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

en hier nog een keer datzelfde plantje:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

direct naast dit plantje vond ik een erop lijkend plantje, is dit grote ereprijs? Ik hoop dat iemand hem kan herkennen van deze foto:  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

#6
Even verderop dit rozetje:
7
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

#7
Dit lijkt me een melkdistelsoort, maar is het er één en zo ja welke?
8
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

characea

#8
De bovenste zal wel klein hoefblad zijn, de andere heb ik te veel onzekerheid, dus die noem ik hier g niet.
Het kruiskruid lijkt me eerder iets van sophie kruid of hongaarse raket.
De onderste kan het vroegere brosse melkdistel zijn, maar die heet nu anders.

han.endt

#9
Is 4 t/m 6 geen Rozetsteenkers? 6 heeft ook wel iets van een gekweekte malcolmia-soort.

Leon Olsthoorn

CiteerIs 4 t/m 6 geen Rozetsteenkers? 6 heeft ook wel iets van een gekweekte malcolmia-soort.
Ik miste de kenmerkende zij-takjes/uitsteekseltjes die rozetsteenkers onder de bloemen heeft zitten. Aan de andere kant zou dit wel verklaren waarom de eerste (foto 4 en 5) geheel witte bloemen had en de tweede (foto 6) bloembladen had die van binnen wit waren en naar de buitenkant toe paars werden.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

marcel123

#11
2,3 dacht ik aan gew. raket ( ik tel namelijk 4 kroonbladen)
7 is mogelijk bleekgele droogbloem met een melkdistel en een fijnstraal
8 is mogelijk brosse mmelkdistel maar zou ook speerdistel kunnen zijn.

Ik vind muv de eerste foto de fotos niet erg duidelijk...

Pieter Stolwijk

1= Klein hoefblad.
2+3=Gewone raket
4-6 Lijkt me inderdaad Rozetsteenkers, wat toch een bijzondere soort is (zeker geen Ereprijs!). Maar een andere (gekweekte) kruisbloemige zoals Malcolmia sluit ik niet uit.
7. Het grijsgroene rozet doet me aan Bleekgele droogbloem denken, maar ik kan er heel erg naast zitten (met links daarboven Gewone melkdistel).
8. De melkdistel=Gekroesde melkdistel (syn. Brosse melkdistel)
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Leon Olsthoorn

#13
Ik heb een erg simpel cameraatje en zodra het te zonnig of te schemerig wordt zijn de foto's erg onduidelijk. Helaas.

De plant op de eerste foto heeft een blad van ongeveer 10 cm. lengte, datlijkt me wat te groot voor gewoon hoefblad. Toch?

En voor de plantjes op foto 4,5 en 6 loop ik morgen nog wel even terug. Waar moet ik op letten om het onderscheid te maken tussen rozetsteenkers en een gekweekte kruisbloemige? Dan zal ik ze nog eens bekijken...
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!


Leon Olsthoorn

Je hebt gelijk, ik ga hem invoeren als gewoon hoefblad. Toch had ik hem zelf nooit goed gedetermineerd, dat zo'n klein plantje later zulke grote bladeren krijgt.....

Rozetsteenkers is volgens mijn boeken buiten Zuid-Limburg zeer zeldzaam en komt zelden op straat voor. Dan lijkt me een waarneming op straat in Leiden zeer bijzonder, waar moet ik op laten om erachter te komen of het echt rozetsteenkers is?

Ik vond nog een fotootje dat ik gisteren gemaakt heb, herkent iemand deze:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

bhendrikx

De laatste foto is of Kruipklokje (campanula porscharskyana) of Dalmatieklokje (campanula portenschlagiana)

Groeten Bart
Groeten Bart

han.endt

CiteerDe laatste foto is of Kruipklokje (campanula porscharskyana) of Dalmatieklokje (campanula portenschlagiana)

Groeten Bart
of C. garganica............

han.endt

CiteerRozetsteenkers is volgens mijn boeken buiten Zuid-Limburg zeer zeldzaam en komt zelden op straat voor.
Rozetsteenkers wordt vrij gemakkelijk aangevoerd met materiaal bijv. stenen, zand.

han.endt

Ik zie dat de Rozetsteenkers als zeker is ingevoerd, maar is dit niet een beetje voorbarig?

Leon Olsthoorn

CiteerIk zie dat de Rozetsteenkers als zeker is ingevoerd, maar is dit niet een beetje voorbarig?
Ik ben vanmiddag teruggegaan naar de plantjes en de lege zijtakjes onder de bloemen die me de vorige keer niet opvielen zag ik nu wel. Het lukt me alleen met mijn toestel niet betere foto's van de plantjes te nemen.

Op welke kenmerken moet ik de volgende keer letten om de soort als zeker te kunnen determineren? Dan zet ik hem nu voorlopig nog even op onzeker
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Pieter Stolwijk

Materiaal verzamelen, netjes drogen en laten zien aan een deskundige lijkt me de beste oplossing. FLORON is in de buurt! Maar je kan het ook aan mij opsturen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

CiteerMateriaal verzamelen, netjes drogen en laten zien aan een deskundige lijkt me de beste oplossing. FLORON is in de buurt! Maar je kan het ook aan mij opsturen.
Lijkt mij ook.
CiteerMaar een andere (gekweekte) kruisbloemige zoals Malcolmia sluit ik niet uit.

Ik denk zelfs dat die het is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Leon Olsthoorn

#23
CiteerMateriaal verzamelen, netjes drogen en laten zien aan een deskundige lijkt me de beste oplossing. FLORON is in de buurt! Maar je kan het ook aan mij opsturen.
Dus van beide plantjes een stengeltje afhalen, drogen (tussen een teleefoonboek zoals op de kleuterschool?) en als het netjes gedroogd is verder vragen? Floron zit zo dichtbij dat ik haast gewoon langs zou kunnen gaan.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente