Hoofdmenu

keverlarve?

Gestart door dutchway, april 22, 2013, 15:56:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Ik denk aan een larve van een loopkever
Gevonden aan de rand van een vijvertje...
Is deze larve verder op naam te brengen?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/75357326
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-04-22 Meppel - Oosterboer
Foto's:






bij voorbaat dank lia douma
Groeten van Lia

dutchway

Niemand die iets van (kever)larve weet?
Groeten van Lia

Ton van Haaren

Ocypus olens larve, stinkende kortschild
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

dutchway

Hartelijk dank voor de hulp Ton.
Leuk om te weten, weer wat geleerd ;)
Groeten van Lia

Th.Heijerman

@ Ton: waarom Ocypus olens en bijvoorbeeld niet een van de 6 andere Ocypus-spoorten? En hoe kan je zien dat het om een Ocypus gaat en niet om Staphylinus, of zelfs Platydracus.  De verschillen tussen Ocypus en dit laatste genus zitten in het aantal leedjes in de kaak- en liptaster en de relatieve afmetingen daarvan, en in de vorm van de nasale. En dat is op de foto allemaal toch niet te zien? Er zijn niet zoveel sleutels voor larvale korstschilden: welke gebruik jij hiervoor? Ocypus olens is wel gekweekt: of heeft deze soort misschien een onmiskenbare habitus?

Theodoor

Arp

Ha Theodoor,

Ik heb geen idee hoe groot de handen van Lia zijn, maar als ik het aan mijn eigen handjes correleer dan zou de larve al net zo groot zijn als (of zelfs groter dan ;D ) een volwassen olens. Met iets marge, omdat ik Lia gun dat ze wat eleganter is dan ik, zou de larve dan maar weinig kleiner zijn dan een volwassen o.

Hoeveel van die "knoeperts" zitten er verder tussen de door jou genoemde alternatieven (ik ken ze niet allemaal)?

(toch steeds weer jammer dat ik die FHL/Klausnitzer-larvensleutels niet heb ... moest ermaar eens van komen)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Dag Arp,

Je moet nu niet gaan denken dat ik verstand heb van kortschildkeverlarven; heb zelfs moeite met de imago's!

Ocypus olens gaat vanaf 22 mm , andere soorten binnen o.a. Ocypus, Tasgius, Staphylinus) kunnen rond de 20 mm worden. Daar heb je dus niets aan als het om larven gaat (ja, het is geen larve van een Stenus-soort). Bovendien: als larven net gegeten hebben zijn ze groter. Afmetingen van larven worden vaak gebaseerd op de breedte van het kopkapsel.

Overigens heb je aan FHL niet zo veel: daar staan ze niet in....

Theodoor



Arp

Citaat van: Th.Heijerman op april 27, 2013, 14:48:04 PM
Ocypus olens gaat vanaf 22 mm , andere soorten binnen o.a. Ocypus, Tasgius, Staphylinus) kunnen rond de 20 mm worden.
Ja okay, dat is dan te weinig marge. Bedankt voor de info  :duim:

CiteerOverigens heb je aan FHL niet zo veel: daar staan ze niet in....
Ik bedoelde de 4(?) Larvenbanden van Klausnitzer uit de serie "Die Käfer Mitteleuropas" (ofzo - worden volgens mij in de wandelgangen vaak tot de FHL gerekend, wat natuurlijk strikt genomen niet juist is).

Bevatten die geen Staphy's ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Klopt, in die 6 (!) banden worden die niet behandeld ...

Arp

Woah - goed te weten  :-\  Bestaat er iets overzichtelijks voor of wordt het een kast vol losse separaten? (Niet dat ik me nu per direct specifiek op de kortsschildlarvjes wil gaan storten, maar toch)

Citaat van: Th.Heijerman op april 27, 2013, 15:55:55 PM
6 (!) banden
en dan maar hopen dat je 120 jaar oud mag worden .... :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

sorry voor het misverstand, maar het was grotendeels een aanname (best guess) en niet gebaseerd op werkelijk waarneembare taxonomische kenmerken. Zo'n grote larve moet haast wel stinkende kortschild zijn, dacht ik.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

dutchway

interessante discussie ;)
Ik denk toch ook dat  dan een larve van een  stinkende kortschild het meest voor de hand ligt.
Ik vond deze larve in mijn tuin en in de omgeving van deze vindplaats zie ik in de zomer toch ook volwassen kortschilden.
1 + 1 = 2 zou ik dan zo zeggen.
Ik weet wel dat het niet altijd zo opgaat maar dit kan bijna niet missen,
En mijn handen zijn niet zo heel klein hoor...... ;D
Groeten van Lia

Th.Heijerman

Tja, als het zo makkelijk zou zijn ....